Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Sarrià, l’estació de tren dels estudiants
  • CA

Des del Tot Barcelona i Món Terrassa ens proposem fer un viatge per la història de la línia Barcelona-Terrassa d’FGC, que ara compleix cent anys. Fem parada, sense pressa, a cadascuna de les 19 estacions que la conformen (des de Terrassa Nacions Unides a Barcelona – Plaça Catalunya). D’aquesta manera, descobrirem en una sèrie de reportatges, entrevistes i cròniques algunes curiositats, anècdotes, històries que donen vida a una línia que transporta anualment fins a 64 milions de passatgers -segons dades d’FGC el 2018-. 

L'estació Sarrià, a la línia centenària Barcelona-Terrassa de FGC / TOT Barcelona

L’estació Sarrià, a la línia centenària Barcelona-Terrassa de FGC / TOT Barcelona

Apunts amunt, apunts avall. A l’estació de Sarrià dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) l’estudiant és l’espècie dominant. Va en grup o sol, però se’l pot reconèixer per detalls únics: uniforme, motxilla i, molt sovint, apunts a la mà. A Sarrià els universitaris pugen al tren S2 o al S6, que els porten a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Altres, els més joves, agafen el tren en direcció a escoles de Sant Cugat o altres localitats de fora de Barcelona.

Sarrià va ser la segona estació més important de la línia de tren de Sarrià, després de la parada de Barcelona. Fins l’any 1916, va ser el final de la línia i, a més, al seu costat hi havia els tallers, cotxeres, el dipòsit de locomotores i el magatzem. A l’espai on es trobaven aquestes dependències és on actualment hi ha les oficines centrals d’FGC. Actualment, Sarrià és la tercera estació amb més viatgers de la línia Barcelona-Vallès amb més de 4,2 milions l’any passat, només per darrere de Plaça Catalunya i Provença. 

Estació d'FGC de Sarrià / FGC

Estació d’FGC de Sarrià / FGC

La importància de l’estació va fer que, al llarg dels segles XIX i XX bona part dels empleats d’FGC visquessin a la vila de Sarrià que, cal recordar, no es va adherir a la ciutat de Barcelona fins al 1922. L’estació té una altra data destacada en la seva història: 1976. Va ser aquell any, concretament el 2 d’octubre, quan es va inaugurar l’estació soterrada. Fins llavors, els trens hi havien circulat en superfície des de la inauguració de l’estació, el 23 de juny de 1863. 

La situació geogràfica de l’estació també és una característica rellevant de Sarrià. D’entre les parades amb més afluència de passatgers de la capital catalana, Sarrià és la que es troba en el punt més alt de la ciutat. Concretament, està a 104,54 metres per sobre del nivell del mar. L’aigua, a més, es troba en els orígens de l’estació. En un inici la parada era un edifici d’una planta situat sobre la riera de Sarrià-Magòria –on actualment està el carrer Cardenal Sentmenat– i entre els actuals carrers Mañé i Flaquer i Jaume Piquet. 

L'estació de Sarrià, cap al 1920 | FGC

L’estació de Sarrià, cap al 1920 | FGC

Pel que fa a l’entorn de l’estació, l’antiga vila de Sarrià es troba a uns pocs passos. Un passeig pels carrers que fins al 1922 van formar un poble a l’exterior de Barcelona és una de les opcions que dona apropar-se a la parada d’FGC de Sarrià.

Una xarxa totalment adaptada

L’estació de Sarrià va ser adaptada en unes obres que van acabar al gener de 2017. La intervenció va consistir a remodelar les vies de l’estació per eliminar-ne una i crear una andana central, de més de 10 metres d’amplada, per facilitar la mobilitat dels passatgers. També es va instal·lar un ascensor per connectar el vestíbul amb l’andana. Dos ascensors addicionals es van afegir per comunicar l’andana ampliada amb l’altra, amb la qual cosa tots els usuaris poden des de llavors desplaçar-se sense problemes a la parada de Sarrià. 

El mateix any, el 2017, es va adaptar l’estació del Putxet. Amb aquestes obres tota la xarxa va quedar adaptada.

Més notícies
Estació d'FGC Peu del Funicular / FGC
Peu del Funicular, el rebedor de l’antic poble de Vallvidrera
Notícia: Peu del Funicular, el rebedor de l’antic poble de Vallvidrera
Comparteix
L'estació d'FGC enllaça amb el funicular que puja a aquest nucli barceloní enfilat a la serra i orgullós de la seva independència
Baixador de Vallvidrera, la porta d’entrada més sostenible a Collserola
Notícia: Baixador de Vallvidrera, la porta d’entrada més sostenible a Collserola
Comparteix
L'estació es va estrenar el 1916, amb el perllongament del tren de Sarrià fins a Les Planes
Les Planes, el tren travessa Collserola i uneix Barcelona i Vallès
Notícia: Les Planes, el tren travessa Collserola i uneix Barcelona i Vallès
Comparteix
L’arribada del tren va tenir una gran importància perquè, per primera vegada, es connectaven els nuclis urbans del Vallès travessant directament Collserola
La Floresta, una urbanització nascuda al voltant d’un baixador
Notícia: La Floresta, una urbanització nascuda al voltant d’un baixador
Comparteix
A pocs metres de l'estació de Ferrocarrils hi trobem el Casino, un edifici històric reclamat per als veïns com a centre cultural
Valldoreix, el refugi barceloní durant els bombardejos de la Guerra
Notícia: Valldoreix, el refugi barceloní durant els bombardejos de la Guerra
Comparteix
L'estació, d'estil modernista, vol recordar a les torres d'estiueig de principis del segle XX quan per la burgesia barcelonina, el municipi era la segona residència
Sant Cugat, l’eix vertebrador del Metro del Vallès
Notícia: Sant Cugat, l’eix vertebrador del Metro del Vallès
Comparteix
Amb l'arribada del tren, el municipi va passar de ser un poble a convertir-se en una de les ciutats punteres del país
Mira-sol, una estació que ha passat del camp a la ciutat
Notícia: Mira-sol, una estació que ha passat del camp a la ciutat
Comparteix
Envoltada en els seus orígens de conreu, actualment gràcies al creixement del turó de Can Mates hi trobem un nucli urbà amb tots els serveis necessaris
Hospital General, un centre sanitari i el futur intercanviador
Notícia: Hospital General, un centre sanitari i el futur intercanviador
Comparteix
Els alcaldes de Terrassa i Sant Cugat han reivindicat la necessitat que la línia S1 del Metro del Vallès connecti amb l'R8 de Rodalies
Terrassa Nacions Unides, cotxeres i origen de la S1
Notícia: Terrassa Nacions Unides, cotxeres i origen de la S1
Comparteix
L'estació d'FGC és una de les entrades al Parc Agrari de Terrassa, a tocar de la zona esportiva i del Mercadal
100 anys del la línia Barcelona-Terrassa de FGC
Notícia: 100 anys del la línia Barcelona-Terrassa de FGC
Comparteix
Món Terrassa i Tot Barcelona enceta una sèrie d'articles sobre la línia S1 del Metro del Vallès amb motiu del seu centenari
Estació del Nord, intercanviador clau en la línia BCN-Terrassa
Notícia: Estació del Nord, intercanviador clau en la línia BCN-Terrassa
Comparteix
L'estació d'FGC és la porta d'accés a una de les joies patrimonials de la nostra ciutat, la Seu d'Ègara
La residència de Bon Pastor. | Fundació Salut i Comunitat
La Fundació Vallparadís MútuaTerrassa gestionarà una altra residència a Barcelona
Notícia: La Fundació Vallparadís MútuaTerrassa gestionarà una altra residència a Barcelona
Comparteix
Es tracta d'un centre situat a Bon Pastor amb 120 places
Vallparadís Universitat, l’única estació de tren amb dependències assistencials
Notícia: Vallparadís Universitat, l’única estació de tren amb dependències assistencials
Comparteix
L'estació d'FGC se situa en les entranyes del pulmó verd de la ciutat: el Parc de Vallparadís
Les Fonts, una estació vigilada per un castell diferent
Notícia: Les Fonts, una estació vigilada per un castell diferent
Comparteix
Els trens de Ferrocarrils de Catalunya van tenir un paper fonamental en el salvament de moltes persones en la tràgica riuada del 62
Terrassa Rambla: el rovell de l’ou, l’Estació amb majúscules
Notícia: Terrassa Rambla: el rovell de l’ou, l’Estació amb majúscules
Comparteix
Amb el soterrament de la línia als anys 80, l'estació és el lloc d'entrada al centre de la ciutat i a equipaments històrics com La Torre del Palau o la Masia Freixa
Rubí, el COR i el cervell de la línia del Vallès dels FGC
Notícia: Rubí, el COR i el cervell de la línia del Vallès dels FGC
Comparteix
Les instal·lacions del Centre d’Operacions de Rubí ocupen una superfície equivalent a gairebé 7 camps de futbol i es preparen per acollir els 15 nous trens de la línia

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa