Sarrià, l’estació de tren dels estudiants

Universitaris i escolars pugen al tren per dirigir-se a l'Autònoma o a instituts de fora de Barcelona

Des del Tot Barcelona i Món Terrassa ens proposem fer un viatge per la història de la línia Barcelona-Terrassa d’FGC, que ara compleix cent anys. Fem parada, sense pressa, a cadascuna de les 19 estacions que la conformen (des de Terrassa Nacions Unides a Barcelona – Plaça Catalunya). D’aquesta manera, descobrirem en una sèrie de reportatges, entrevistes i cròniques algunes curiositats, anècdotes, històries que donen vida a una línia que transporta anualment fins a 64 milions de passatgers -segons dades d’FGC el 2018-. 

L'estació Sarrià, a la línia centenària Barcelona-Terrassa de FGC / TOT Barcelona

L’estació Sarrià, a la línia centenària Barcelona-Terrassa de FGC / TOT Barcelona

Apunts amunt, apunts avall. A l’estació de Sarrià dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) l’estudiant és l’espècie dominant. Va en grup o sol, però se’l pot reconèixer per detalls únics: uniforme, motxilla i, molt sovint, apunts a la mà. A Sarrià els universitaris pugen al tren S2 o al S6, que els porten a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Altres, els més joves, agafen el tren en direcció a escoles de Sant Cugat o altres localitats de fora de Barcelona.

Sarrià va ser la segona estació més important de la línia de tren de Sarrià, després de la parada de Barcelona. Fins l’any 1916, va ser el final de la línia i, a més, al seu costat hi havia els tallers, cotxeres, el dipòsit de locomotores i el magatzem. A l’espai on es trobaven aquestes dependències és on actualment hi ha les oficines centrals d’FGC. Actualment, Sarrià és la tercera estació amb més viatgers de la línia Barcelona-Vallès amb més de 4,2 milions l’any passat, només per darrere de Plaça Catalunya i Provença. 

Estació d'FGC de Sarrià / FGC

Estació d’FGC de Sarrià / FGC

La importància de l’estació va fer que, al llarg dels segles XIX i XX bona part dels empleats d’FGC visquessin a la vila de Sarrià que, cal recordar, no es va adherir a la ciutat de Barcelona fins al 1922. L’estació té una altra data destacada en la seva història: 1976. Va ser aquell any, concretament el 2 d’octubre, quan es va inaugurar l’estació soterrada. Fins llavors, els trens hi havien circulat en superfície des de la inauguració de l’estació, el 23 de juny de 1863. 

La situació geogràfica de l’estació també és una característica rellevant de Sarrià. D’entre les parades amb més afluència de passatgers de la capital catalana, Sarrià és la que es troba en el punt més alt de la ciutat. Concretament, està a 104,54 metres per sobre del nivell del mar. L’aigua, a més, es troba en els orígens de l’estació. En un inici la parada era un edifici d’una planta situat sobre la riera de Sarrià-Magòria –on actualment està el carrer Cardenal Sentmenat– i entre els actuals carrers Mañé i Flaquer i Jaume Piquet. 

L'estació de Sarrià, cap al 1920 | FGC

L’estació de Sarrià, cap al 1920 | FGC

Pel que fa a l’entorn de l’estació, l’antiga vila de Sarrià es troba a uns pocs passos. Un passeig pels carrers que fins al 1922 van formar un poble a l’exterior de Barcelona és una de les opcions que dona apropar-se a la parada d’FGC de Sarrià.

Una xarxa totalment adaptada

L’estació de Sarrià va ser adaptada en unes obres que van acabar al gener de 2017. La intervenció va consistir a remodelar les vies de l’estació per eliminar-ne una i crear una andana central, de més de 10 metres d’amplada, per facilitar la mobilitat dels passatgers. També es va instal·lar un ascensor per connectar el vestíbul amb l’andana. Dos ascensors addicionals es van afegir per comunicar l’andana ampliada amb l’altra, amb la qual cosa tots els usuaris poden des de llavors desplaçar-se sense problemes a la parada de Sarrià. 

El mateix any, el 2017, es va adaptar l’estació del Putxet. Amb aquestes obres tota la xarxa va quedar adaptada.

Més informació

Nou comentari