Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Valldoreix, el refugi barceloní durant els bombardejos de la Guerra
  • CA

Des de Món Terrassa i Tot Barcelona ens proposem fer un viatge per la història del Tren de Baix, fent parada, sense pressa, a cadascuna de les 19 estacions que el conformen (des de Terrassa Nacions Unides a Barcelona – Plaça Catalunya). D’aquesta manera, descobrirem en una sèrie de reportatges, entrevistes i cròniques algunes curiositats, anècdotes, històries que donen vida a una línia que transporta anualment fins a 64 milions de passatgers -segons dades d’FGC el 2018-. 

L'estació de Valldoreix de FGC, en la línia Barcelona-Terrassa, que ara fa cent anys

L’estació de Valldoreix de FGC, en la línia Barcelona-Terrassa, que ara fa cent anys

Tot i que el tren va passar-hi per primera vegada l’any 1917 amb l’entrada en funcionament del tram Les Planes-Sant Cugat, el baixador de Valldoreix no va obrir-se fins al 3 d’abril de 1931. L’arribada del tren va transformar tot l’espai. No és una vila o ciutat, però gairebé: és una Entitat Municipal Descentralitzada. I és que l’any 1925 es va demanar l’autonomia municipal, però l’escàs nombre de persones censades no ho va fer possible. Durant la Guerra Civil es va convertir en refugi per a la població barcelonina que era bombardejada per l’aviació franquista. L’actual autonomia municipal valldoreixenca té el seu origen l’any 1958 amb la creació de l’Entitat Local Menor. 

És una estació de ferrocarril amb una tipologia de construcció molt lligada a la línia en què s’ha establert: ciutat residencial. La seva estructura és de planta rectangular, consta d’una planta baixa i un pis i vol recordar les torres d’estiueig, sobretot per la seva torratxa adossada a un dels costats. Els elements de la façana són disposats de manera simètrica i s’ha remarcat la porta d’entrada principal mitjançant un joc a la teulada. Els murs són arrebossats de blanc i a la torratxa hi ha decoració de totxo vist. Com a curiositat, l’actor Ramon Madaula viu a Valldoreix perquè fa una pila d’anys es va enamorar de la seva petita estació.

L'edifici de l'estació és una de les gran joies de Valldoreix | FGC

L’edifici de l’estació és una de les gran joies de Valldoreix | FGC

L’estació de Valldoreix se situa al PK 4,5 de la línia Les Planes-Terrassa, ens explica Trenscat. Des dels seus inicis l’estació està formada per les dues vies generals amb andanes laterals situades en un tram de corba. L’edifici de viatgers se situa a l’esquerra de les vies i és l’original de 1931 (modificat el 1955). En destaca el seu estil modernista, semblant al de l’estació de Les Planes. Cal dir que l’estació de Valldoreix ha sofert poques modificacions des dels seus inicis.

El topònim Valldoreix ha generat sempre molt interès i curiositat. De fet algunes vegades s’ha escrit en documents i mapes com “Valldoreig“. Els filòlegs i historiadors no s’han posat d’acord. Per alguns, és l’aglutinació de vall d’oreig, de vall i d’oreig (vent suau). Alguns creuen que ve de les paraules llatines Vallis (vall) i Aurexi (cosa daurada). D’altres el fan derivar de vall i de l’antropònim llatí Aurexi, o bé Lauridius. 

Més notícies
100 anys del la línia Barcelona-Terrassa de FGC
Notícia: 100 anys del la línia Barcelona-Terrassa de FGC
Comparteix
Món Terrassa i Tot Barcelona enceta una sèrie d'articles sobre la línia S1 del Metro del Vallès amb motiu del seu centenari
Rubí, el COR i el cervell de la línia del Vallès dels FGC
Notícia: Rubí, el COR i el cervell de la línia del Vallès dels FGC
Comparteix
Les instal·lacions del Centre d’Operacions de Rubí ocupen una superfície equivalent a gairebé 7 camps de futbol i es preparen per acollir els 15 nous trens de la línia
Sant Cugat, l’eix vertebrador del Metro del Vallès
Notícia: Sant Cugat, l’eix vertebrador del Metro del Vallès
Comparteix
Amb l'arribada del tren, el municipi va passar de ser un poble a convertir-se en una de les ciutats punteres del país
Terrassa Rambla: el rovell de l’ou, l’Estació amb majúscules
Notícia: Terrassa Rambla: el rovell de l’ou, l’Estació amb majúscules
Comparteix
Amb el soterrament de la línia als anys 80, l'estació és el lloc d'entrada al centre de la ciutat i a equipaments històrics com La Torre del Palau o la Masia Freixa
Estació del Nord, intercanviador clau en la línia BCN-Terrassa
Notícia: Estació del Nord, intercanviador clau en la línia BCN-Terrassa
Comparteix
L'estació d'FGC és la porta d'accés a una de les joies patrimonials de la nostra ciutat, la Seu d'Ègara
Terrassa Nacions Unides, cotxeres i origen de la S1
Notícia: Terrassa Nacions Unides, cotxeres i origen de la S1
Comparteix
L'estació d'FGC és una de les entrades al Parc Agrari de Terrassa, a tocar de la zona esportiva i del Mercadal
Les Fonts, una estació vigilada per un castell diferent
Notícia: Les Fonts, una estació vigilada per un castell diferent
Comparteix
Els trens de Ferrocarrils de Catalunya van tenir un paper fonamental en el salvament de moltes persones en la tràgica riuada del 62
Mira-sol, una estació que ha passat del camp a la ciutat
Notícia: Mira-sol, una estació que ha passat del camp a la ciutat
Comparteix
Envoltada en els seus orígens de conreu, actualment gràcies al creixement del turó de Can Mates hi trobem un nucli urbà amb tots els serveis necessaris
Vallparadís Universitat, l’única estació de tren amb dependències assistencials
Notícia: Vallparadís Universitat, l’única estació de tren amb dependències assistencials
Comparteix
L'estació d'FGC se situa en les entranyes del pulmó verd de la ciutat: el Parc de Vallparadís
Hospital General, un centre sanitari i el futur intercanviador
Notícia: Hospital General, un centre sanitari i el futur intercanviador
Comparteix
Els alcaldes de Terrassa i Sant Cugat han reivindicat la necessitat que la línia S1 del Metro del Vallès connecti amb l'R8 de Rodalies

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa