Des de Món Terrassa i Tot Barcelona ens proposem fer un viatge per la història del que a Terrassa s’anomena Tren de Baix, fent parada, sense pressa, a cadascuna de les 19 estacions que el conformen: des de Terrassa Nacions Unides a Barcelona – Plaça Catalunya: una línia que compleix 100 anys. D’aquesta manera, descobrirem en una sèrie de reportatges, entrevistes i cròniques algunes curiositats, anècdotes, històries que donen vida a una línia que transporta anualment fins a 64 milions de passatgers -segons dades de FGC del 2018-.

L’estació Terrassa Rambla, a la línia Barcelona-Terrassa de FGC, que ara compleix cent anys
Sí, a Terrassa hi ha més estacions d’FGC, però la de Rambla podem dir que és l’Estació, amb majúscules. Avui soterrada, és la gran via d’entrada al rovell de l’ou de la ciutat egarenca. Se situa a l’eix central nord-sud, que és la Rambla, al lloc per on passen més ciutadans cada dia, a tocar de llocs emblemàtics com les places d’Anselm Clavé/Portal de Sant Roc, en la zona de concentració d’establiments comercials, espais de restauració i serveis. Terrassa Rambla és la porta d’entrada al lloc més emblemàtic de la ciutat, la plaça Vella, i també a l’Ajuntament i a espais municipals, al gran Mercat de la Independència, a la zona central de la Fira Modernista -el mes de maig-, als indrets on es fan les grans exhibicions castelleres de Minyons i Castellers, al bell mig d’on se celebren els actes més rellevants de la Festa Major -primer diumenge després de Sant Pere-.

Sortida de l’estació d’FGC al mig de la Rambla de Terrassa | MARCEL MARSAL

L’estació antiga de Terrassa | FGC
Terrassa Rambla ha estat des de gairebé sempre, i fins al perllongament inaugurat el juliol de 2015, l’única estació -a l’aire lliure primer i després soterrada- que havien conegut egarencs i egarenques. Terrassa Rambla era el gran punt de partida per anar fins a la capital del país -i, en menor grau, a la resta de pobles, viles, ciutats i barris pels quals passen els trens de Ferrocarrils-.
Molta gent encara té en el record l’edifici espectacular a l’aire lliure, les vies que corrien paral·leles a la Rambla, els passos a nivell de la carretera de Montcada i del carrer de Lavoissier.
Els anys 80 del segle XX arribava el soterrament de la línia d’FGC des del final de la rambleta del Pare Alegre fins al Portal de Sant Roc. El resultat fou la reordenació urbanística de la part baixa de la Rambla, un accés sud de la ciutat més accessible, l’obertura de nous espais verds. L’any 1988 s’enderrocava l’estació de Ferrocarrils de la Generalitat.