Des del Tot Barcelona i Món Terrassa ens proposem fer un viatge per la història de la línia Barcelona-Terrassa d’FGC, que ara compleix cent anys. Fem parada, sense pressa, a cadascuna de les 19 estacions que la conformen (des de Terrassa Nacions Unides a Barcelona – Plaça Catalunya). D’aquesta manera, descobrirem en una sèrie de reportatges, entrevistes i cròniques algunes curiositats, anècdotes, històries que donen vida a una línia que transporta anualment fins a 64 milions de passatgers -segons dades d’FGC el 2018-. 

L'estació Peu del Funicular, a la línia centenària Barcelona-Terrassa de FGC / TOT Barcelona

L’estació Peu del Funicular, a la línia centenària Barcelona-Terrassa de FGC / TOT Barcelona

Vallvidrera no té metro sinó funicular. Els llebrencs –el gentilici dels veïns d’aquest nucli de la capital catalana– encara diuen que “baixen a Barcelona” quan es desplacen fins al centre de la ciutat. I és que l’antic poble independent de Vallvidrera està enfilat a la serra de Collserola i es connecta amb la resta de barris a través del Funicular de Vallvidrera.

L’estació del ferrocarril Peu del Funicular es va inaugurar el 17 de desembre de 1906, un mes i mig després de l’estrena del funicular. Com el Baixador de Vallvidrera, forma part de la primera fase de perllongament de la línia de de Sarrià fins a Les Planes, avantsala de l’ambiciosa connexió de Barcelona i el Vallès que impulsaven els enginyers Carles Emili Montañés i Frederick Stark Pearson.

Estació d'FGC Peu de Funicular / FGC

Estació d’FGC Peu del Funicular / FGC

Per la seva banda, el funicular s’havia construït com a tram final de la línia de tramvies del Tren de Sarrià, que hi pujava des de Tres Torres pel carrer Anglí. Aleshores Vallvidrera i Sarrià eren dos municipis autònoms, amb ajuntament propi, i feia anys que havien detectat la necessitat dels seus habitants de disposar d’un mitjà de transport per anar d’un nucli a l’altre.

Ahir com avui Peu del Funicular té força singularitats. L’orografia condiciona la longitud de les andanes: 60 metres justos. El quart vagó de cada comboi –el primer del costat Vallès– no cap a l’estació i s’ha d’esperar sempre al túnel, per això per megafonia s’adverteix sempre als usuaris que no obrirà portes. A més el primer vagó –el primer del costat Barcelona– permet que baixin passatgers a la parada però no que hi pugin, perquè s’atura en un tram d’andana tan estret que no seria segur que els viatgers hi esperessin l’arribada de trens.

Estació d'FGC Peu de Funicular / FGC

Estació d’FGC Peu de Funicular / FGC

L’estació comunica a través d’una passarel·la –renovada el 2015 i completada amb un ascensor– amb l’estació inferior del funicular, que des de 1979 pertany també a FGC. La companyia pública en va fer una remodelació integral el 1979 i ara la petita línia de muntanya compta amb tres parades: Vallvidrera Inferior, Carretera de les Aigües i Vallvidrera Superior. La de dalt de tot està situada al cor de Vallvidrera, en un edifici modernista dissenyat per Bonaventura Conill el 1905.

Més notícies

Baixador de Vallvidrera, la porta d’entrada més sostenible a Collserola

Notícia: Baixador de Vallvidrera, la porta d’entrada més sostenible a Collserola
Comparteix
L'estació es va estrenar el 1916, amb el perllongament del tren de Sarrià fins a Les Planes
Notícia: Baixador de Vallvidrera, la porta d’entrada més sostenible a Collserola - Mobile

Les Planes, el tren travessa Collserola i uneix Barcelona i Vallès

Notícia: Les Planes, el tren travessa Collserola i uneix Barcelona i Vallès
Comparteix
L’arribada del tren va tenir una gran importància perquè, per primera vegada, es connectaven els nuclis urbans del Vallès travessant directament Collserola
Notícia: Les Planes, el tren travessa Collserola i uneix Barcelona i Vallès - Mobile

La Floresta, una urbanització nascuda al voltant d’un baixador

Notícia: La Floresta, una urbanització nascuda al voltant d’un baixador
Comparteix
A pocs metres de l'estació de Ferrocarrils hi trobem el Casino, un edifici històric reclamat per als veïns com a centre cultural
Notícia: La Floresta, una urbanització nascuda al voltant d’un baixador - Mobile

Valldoreix, el refugi barceloní durant els bombardejos de la Guerra

Notícia: Valldoreix, el refugi barceloní durant els bombardejos de la Guerra
Comparteix
L'estació, d'estil modernista, vol recordar a les torres d'estiueig de principis del segle XX quan per la burgesia barcelonina, el municipi era la segona residència
Notícia: Valldoreix, el refugi barceloní durant els bombardejos de la Guerra - Mobile

Sant Cugat, l’eix vertebrador del Metro del Vallès

Notícia: Sant Cugat, l’eix vertebrador del Metro del Vallès
Comparteix
Amb l'arribada del tren, el municipi va passar de ser un poble a convertir-se en una de les ciutats punteres del país
Notícia: Sant Cugat, l’eix vertebrador del Metro del Vallès - Mobile

Mira-sol, una estació que ha passat del camp a la ciutat

Notícia: Mira-sol, una estació que ha passat del camp a la ciutat
Comparteix
Envoltada en els seus orígens de conreu, actualment gràcies al creixement del turó de Can Mates hi trobem un nucli urbà amb tots els serveis necessaris
Notícia: Mira-sol, una estació que ha passat del camp a la ciutat - Mobile

Hospital General, un centre sanitari i el futur intercanviador

Notícia: Hospital General, un centre sanitari i el futur intercanviador
Comparteix
Els alcaldes de Terrassa i Sant Cugat han reivindicat la necessitat que la línia S1 del Metro del Vallès connecti amb l'R8 de Rodalies
Notícia: Hospital General, un centre sanitari i el futur intercanviador - Mobile

Rubí, el COR i el cervell de la línia del Vallès dels FGC

Notícia: Rubí, el COR i el cervell de la línia del Vallès dels FGC
Comparteix
Les instal·lacions del Centre d’Operacions de Rubí ocupen una superfície equivalent a gairebé 7 camps de futbol i es preparen per acollir els 15 nous trens de la línia
Notícia: Rubí, el COR i el cervell de la línia del Vallès dels FGC - Mobile

Les Fonts, una estació vigilada per un castell diferent

Notícia: Les Fonts, una estació vigilada per un castell diferent
Comparteix
Els trens de Ferrocarrils de Catalunya van tenir un paper fonamental en el salvament de moltes persones en la tràgica riuada del 62
Notícia: Les Fonts, una estació vigilada per un castell diferent - Mobile

Terrassa Rambla: el rovell de l’ou, l’Estació amb majúscules

Notícia: Terrassa Rambla: el rovell de l’ou, l’Estació amb majúscules
Comparteix
Amb el soterrament de la línia als anys 80, l'estació és el lloc d'entrada al centre de la ciutat i a equipaments històrics com La Torre del Palau o la Masia Freixa
Notícia: Terrassa Rambla: el rovell de l’ou, l’Estació amb majúscules - Mobile

Vallparadís Universitat, l’única estació de tren amb dependències assistencials

Notícia: Vallparadís Universitat, l’única estació de tren amb dependències assistencials
Comparteix
L'estació d'FGC se situa en les entranyes del pulmó verd de la ciutat: el Parc de Vallparadís
Notícia: Vallparadís Universitat, l’única estació de tren amb dependències assistencials - Mobile

Estació del Nord, intercanviador clau en la línia BCN-Terrassa

Notícia: Estació del Nord, intercanviador clau en la línia BCN-Terrassa
Comparteix
L'estació d'FGC és la porta d'accés a una de les joies patrimonials de la nostra ciutat, la Seu d'Ègara
Notícia: Estació del Nord, intercanviador clau en la línia BCN-Terrassa - Mobile

100 anys del la línia Barcelona-Terrassa de FGC

Notícia: 100 anys del la línia Barcelona-Terrassa de FGC
Comparteix
Món Terrassa i Tot Barcelona enceta una sèrie d'articles sobre la línia S1 del Metro del Vallès amb motiu del seu centenari
Notícia: 100 anys del la línia Barcelona-Terrassa de FGC - Mobile

Terrassa Nacions Unides, cotxeres i origen de la S1

Notícia: Terrassa Nacions Unides, cotxeres i origen de la S1
Comparteix
L'estació d'FGC és una de les entrades al Parc Agrari de Terrassa, a tocar de la zona esportiva i del Mercadal
Notícia: Terrassa Nacions Unides, cotxeres i origen de la S1 - Mobile

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa