Muntaner, l’estació que va arribar amb l’expansió urbanística

L’obertura del carrer fins a la plaça Bonanova va crear tanta demanda que l’empresa va decidir fer un nou abaixador

Des del Tot Barcelona i Món Terrassa ens proposem fer un viatge per la història de la línia Barcelona-Terrassa d’FGC, que ara compleix cent anys. Fem parada, sense pressa, a cadascuna de les 19 estacions que la conformen (des de Terrassa Nacions Unides a Barcelona – Plaça Catalunya). D’aquesta manera, descobrirem en una sèrie de reportatges, entrevistes i cròniques algunes curiositats, anècdotes, històries que donen vida a una línia que transporta anualment fins a 64 milions de passatgers –segons dades d’FGC el 2018–

L'estació Muntaner, a la línia centenària Barcelona-Terrassa de FGC / TOT Barcelona

L’estació Muntaner, a la línia centenària Barcelona-Terrassa de FGC / TOT Barcelona

L’estació d’FGC de Muntaner és el millor exemple de com el desenvolupament urbanístic crea noves necessitats de mobilitat que s’han de resoldre amb diligència. De fet, Muntaner és l’última estació que es va inaugurar al públic en el tram entre plaça Catalunya i Sarrià. I no va ser fins al 1908, quan la línia ja estava electrificada.

L’obertura del carrer Muntaner fins a la plaça Bonanova va permetre l’expansió del barri i la construcció d’un elevat nombre d’edificis. L’èxit de la nova zona va ser tal que l’empresa explotadora del servei del ferrocarril va optar per construir un nou abaixador entre els de Sant Gervasi i el de la Bonanova.

Abaixador original entre els carrers Muntaner i Tavern / FGC

Abaixador original entre els carrers Muntaner i Tavern / FGC

La primera estació era minimalista i funcional: es van construir dues andanes eixamplant la rasa que ja utilitzava el ferrocarril al seu pas pel barri i dues escales que convergien en un edicle sobre un pont que travessava el carrer Muntaner que feia tant d’oficina com de finestreta per vendre els bitllets.

Com que el tram del ferrocarril entre Sant Gervasi i la Bonanova transcorria per una rasa es van poder construir diversos passos elevats per donar continuïtat als carrers del barri –el que ara s’anomenaria recosir la trama urbana–. El desnivell que hi havia a banda i banda de la rasa és el motiu pel qual aquest tram de la Via Augusta presenta un gran desnivell entre banda i banda del carrer.

El soterrament de la línia del 1931 arribava just fins a l'andana de Muntaner / FGC

El soterrament de la línia del 1931 arribava just fins a l’andana de Muntaner / FGC

La primera fase del soterrament de les vies des de plaça Catalunya, que no es completaria fins al 1931, s’acabava just a les andanes de Muntaner. Les obres de soterrament del segon tram de la línia, fins al carrer Anglí, van començar el 1946 i no va ser fins al 1952 que es va posar en servei el nou tram, que arribava fins a les Tres Torres. Va ser llavors quan es va construir l’estació actual, ubicada entre els carrers Muntaner i Santaló, que es va estrenar el 1953.

Muntaner és una de les estacions amb més número de viatgers de la línia Barcelona-Vallès d’FGC: l’any 2018 la van fer servir més de 2,8 milions de passatgers

Més informació

Nou comentari