Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Muntaner, l’estació que va arribar amb l’expansió urbanística

Des del Tot Barcelona i Món Terrassa ens proposem fer un viatge per la història de la línia Barcelona-Terrassa d’FGC, que ara compleix cent anys. Fem parada, sense pressa, a cadascuna de les 19 estacions que la conformen (des de Terrassa Nacions Unides a Barcelona – Plaça Catalunya). D’aquesta manera, descobrirem en una sèrie de reportatges, entrevistes i cròniques algunes curiositats, anècdotes, històries que donen vida a una línia que transporta anualment fins a 64 milions de passatgers –segons dades d’FGC el 2018–

L'estació Muntaner, a la línia centenària Barcelona-Terrassa de FGC / TOT Barcelona

L’estació Muntaner, a la línia centenària Barcelona-Terrassa de FGC / TOT Barcelona

L’estació d’FGC de Muntaner és el millor exemple de com el desenvolupament urbanístic crea noves necessitats de mobilitat que s’han de resoldre amb diligència. De fet, Muntaner és l’última estació que es va inaugurar al públic en el tram entre plaça Catalunya i Sarrià. I no va ser fins al 1908, quan la línia ja estava electrificada.

L’obertura del carrer Muntaner fins a la plaça Bonanova va permetre l’expansió del barri i la construcció d’un elevat nombre d’edificis. L’èxit de la nova zona va ser tal que l’empresa explotadora del servei del ferrocarril va optar per construir un nou abaixador entre els de Sant Gervasi i el de la Bonanova.

Abaixador original entre els carrers Muntaner i Tavern / FGC

La primera estació era minimalista i funcional: es van construir dues andanes eixamplant la rasa que ja utilitzava el ferrocarril al seu pas pel barri i dues escales que convergien en un edicle sobre un pont que travessava el carrer Muntaner que feia tant d’oficina com de finestreta per vendre els bitllets.

Com que el tram del ferrocarril entre Sant Gervasi i la Bonanova transcorria per una rasa es van poder construir diversos passos elevats per donar continuïtat als carrers del barri –el que ara s’anomenaria recosir la trama urbana–. El desnivell que hi havia a banda i banda de la rasa és el motiu pel qual aquest tram de la Via Augusta presenta un gran desnivell entre banda i banda del carrer.

El soterrament de la línia del 1931 arribava just fins a l’andana de Muntaner / FGC

La primera fase del soterrament de les vies des de plaça Catalunya, que no es completaria fins al 1931, s’acabava just a les andanes de Muntaner. Les obres de soterrament del segon tram de la línia, fins al carrer Anglí, van començar el 1946 i no va ser fins al 1952 que es va posar en servei el nou tram, que arribava fins a les Tres Torres. Va ser llavors quan es va construir l’estació actual, ubicada entre els carrers Muntaner i Santaló, que es va estrenar el 1953.

Muntaner és una de les estacions amb més número de viatgers de la línia Barcelona-Vallès d’FGC: l’any 2018 la van fer servir més de 2,8 milions de passatgers

Més notícies

Terrassa Nacions Unides, cotxeres i origen de la S1

Notícia: Terrassa Nacions Unides, cotxeres i origen de la S1
Comparteix
L'estació d'FGC és una de les entrades al Parc Agrari de Terrassa, a tocar de la zona esportiva i del Mercadal
Notícia: Terrassa Nacions Unides, cotxeres i origen de la S1 - Mobile

100 anys del la línia Barcelona-Terrassa de FGC

Notícia: 100 anys del la línia Barcelona-Terrassa de FGC
Comparteix
Món Terrassa i Tot Barcelona enceta una sèrie d'articles sobre la línia S1 del Metro del Vallès amb motiu del seu centenari
Notícia: 100 anys del la línia Barcelona-Terrassa de FGC - Mobile

Estació del Nord, intercanviador clau en la línia BCN-Terrassa

Notícia: Estació del Nord, intercanviador clau en la línia BCN-Terrassa
Comparteix
L'estació d'FGC és la porta d'accés a una de les joies patrimonials de la nostra ciutat, la Seu d'Ègara
Notícia: Estació del Nord, intercanviador clau en la línia BCN-Terrassa - Mobile

Vallparadís Universitat, l’única estació de tren amb dependències assistencials

Notícia: Vallparadís Universitat, l’única estació de tren amb dependències assistencials
Comparteix
L'estació d'FGC se situa en les entranyes del pulmó verd de la ciutat: el Parc de Vallparadís
Notícia: Vallparadís Universitat, l’única estació de tren amb dependències assistencials - Mobile

Terrassa Rambla: el rovell de l’ou, l’Estació amb majúscules

Notícia: Terrassa Rambla: el rovell de l’ou, l’Estació amb majúscules
Comparteix
Amb el soterrament de la línia als anys 80, l'estació és el lloc d'entrada al centre de la ciutat i a equipaments històrics com La Torre del Palau o la Masia Freixa
Notícia: Terrassa Rambla: el rovell de l’ou, l’Estació amb majúscules - Mobile

Les Fonts, una estació vigilada per un castell diferent

Notícia: Les Fonts, una estació vigilada per un castell diferent
Comparteix
Els trens de Ferrocarrils de Catalunya van tenir un paper fonamental en el salvament de moltes persones en la tràgica riuada del 62
Notícia: Les Fonts, una estació vigilada per un castell diferent - Mobile

Rubí, el COR i el cervell de la línia del Vallès dels FGC

Notícia: Rubí, el COR i el cervell de la línia del Vallès dels FGC
Comparteix
Les instal·lacions del Centre d’Operacions de Rubí ocupen una superfície equivalent a gairebé 7 camps de futbol i es preparen per acollir els 15 nous trens de la línia
Notícia: Rubí, el COR i el cervell de la línia del Vallès dels FGC - Mobile

Hospital General, un centre sanitari i el futur intercanviador

Notícia: Hospital General, un centre sanitari i el futur intercanviador
Comparteix
Els alcaldes de Terrassa i Sant Cugat han reivindicat la necessitat que la línia S1 del Metro del Vallès connecti amb l'R8 de Rodalies
Notícia: Hospital General, un centre sanitari i el futur intercanviador - Mobile

Mira-sol, una estació que ha passat del camp a la ciutat

Notícia: Mira-sol, una estació que ha passat del camp a la ciutat
Comparteix
Envoltada en els seus orígens de conreu, actualment gràcies al creixement del turó de Can Mates hi trobem un nucli urbà amb tots els serveis necessaris
Notícia: Mira-sol, una estació que ha passat del camp a la ciutat - Mobile

Sant Cugat, l’eix vertebrador del Metro del Vallès

Notícia: Sant Cugat, l’eix vertebrador del Metro del Vallès
Comparteix
Amb l'arribada del tren, el municipi va passar de ser un poble a convertir-se en una de les ciutats punteres del país
Notícia: Sant Cugat, l’eix vertebrador del Metro del Vallès - Mobile

Valldoreix, el refugi barceloní durant els bombardejos de la Guerra

Notícia: Valldoreix, el refugi barceloní durant els bombardejos de la Guerra
Comparteix
L'estació, d'estil modernista, vol recordar a les torres d'estiueig de principis del segle XX quan per la burgesia barcelonina, el municipi era la segona residència
Notícia: Valldoreix, el refugi barceloní durant els bombardejos de la Guerra - Mobile

La Floresta, una urbanització nascuda al voltant d’un baixador

Notícia: La Floresta, una urbanització nascuda al voltant d’un baixador
Comparteix
A pocs metres de l'estació de Ferrocarrils hi trobem el Casino, un edifici històric reclamat per als veïns com a centre cultural
Notícia: La Floresta, una urbanització nascuda al voltant d’un baixador - Mobile

Les Planes, el tren travessa Collserola i uneix Barcelona i Vallès

Notícia: Les Planes, el tren travessa Collserola i uneix Barcelona i Vallès
Comparteix
L’arribada del tren va tenir una gran importància perquè, per primera vegada, es connectaven els nuclis urbans del Vallès travessant directament Collserola
Notícia: Les Planes, el tren travessa Collserola i uneix Barcelona i Vallès - Mobile

Baixador de Vallvidrera, la porta d’entrada més sostenible a Collserola

Notícia: Baixador de Vallvidrera, la porta d’entrada més sostenible a Collserola
Comparteix
L'estació es va estrenar el 1916, amb el perllongament del tren de Sarrià fins a Les Planes
Notícia: Baixador de Vallvidrera, la porta d’entrada més sostenible a Collserola - Mobile
Estació d'FGC Peu del Funicular / FGC

Peu del Funicular, el rebedor de l’antic poble de Vallvidrera

Notícia: Peu del Funicular, el rebedor de l’antic poble de Vallvidrera
Comparteix
L'estació d'FGC enllaça amb el funicular que puja a aquest nucli barceloní enfilat a la serra i orgullós de la seva independència
Notícia: Peu del Funicular, el rebedor de l’antic poble de Vallvidrera - Mobile

Sarrià, l’estació de tren dels estudiants

Notícia: Sarrià, l’estació de tren dels estudiants
Comparteix
Universitaris i escolars pugen al tren per dirigir-se a l'Autònoma o a instituts de fora de Barcelona
Notícia: Sarrià, l’estació de tren dels estudiants - Mobile

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa