El carrer Urgell podria pacificar la ronda Sant Antoni si passa d’un sol sentit de trànsit a ser bidireccional. És la proposta de la plataforma veïnal Eixample Respira, que veu en aquesta artèria del centre de Barcelona la clau per tallar la circulació de forma permanent a la ronda. El col·lectiu se suma, així, a la controvèrsia política i la divisió veïnal sobre el futur de la ronda Sant Antoni.
Aquest carrer que separa l’Eixample de Ciutat Vella té una reforma pendent des de fa quinze anys, quan s’hi va instal·lar la carpa provisional del mercat de Sant Antoni mentre aquest estava en obres. L’ús comercial va suposar un veto al trànsit que el consistori d’Ada Colau va perpetuar després de l’estrena del mercat reformat, en no retirar la llosa construïda sobre la ronda per ancorar la carpa. Els darrers anys l’espai s’ha degradat visiblement, amb menudeig de droga, brutícia i conflictes, el que ha exacerbat una part dels veïns, que demanen que el seu carrer recuperi l’aspecte i la circulació inicials. Altres veïns, però, volen que la llosa doni pas a una pacificació completa a l’estil de les superilles.
Eixample Respira amplia el focus del debat en incorporar-hi el carrer Urgell, a través d’un comunicat de premsa aquest divendres. L’imaginen amb doble sentit de circulació i prioritat pels autobusos en el tram que va del carrer Manso fins a la Gran Via, és a dir, el cor del barri de Sant Antoni. Tot i que no ho esmenten, la mesura també aconseguiria de retruc que Urgell fos una via menys atractiva pels cotxes per creuar l’Eixample de mar a muntanya, en tenir un tram escanyat de carrils.
Crítics amb la reforma de la ronda
En la nota difosa, la plataforma critica el projecte municipal d’obrir un carril de pas per la ronda reformada, que deixi passar transport públic, cotxes dels residents en aquest carrer i repartidors de mercaderies pel comerç. El PSC ha defensat públicament la reobertura al trànsit, mentre que els comuns són partidaris de mantenir el tall. Actualment al tram inferior de la ronda no hi pot passar cap vehicle i per a Eixample Respira suavitzar aquesta prohibició seria fer un pas enrere en la transformació de la ciutat i la millora de la salut dels veïns.
Recorden, a més, que Urgell té ara 3 carrils per a cotxes i defensen que la seva proposta resoldria l’itinerari dels autobusos de la ronda. “Transformant el carrer d’Urgell en un carrer on es doni prioritat al transport” públic, diuen, els autobusos podrien “circular en tots dos sentits”.