El líder socialista Jaume Collboni s’ha desmarcat dels comuns amb qui comparteix el govern de Barcelona i que, la setmana passada, va presentar un projecte de reforma de la ronda de Sant Antoni sense circulació de vehicles privats, que van donar ja per definitiu. En contrast amb el pla que van concretar la tinent d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, i el regidor de l’Eixample, Pau Gonzàlez, el primer tinent d’alcalde de Barcelona ha assegurat aquest dijous que “encara no s’ha pres una decisió final dins del Govern municipal” sobre la reforma de la ronda de Sant Antoni, l’inici de la qual està previst per al novembre.
En declaracions als periodistes aquest dijous, Collboni ha negat que el govern hagi acordat una proposta definitiva, informa Europa Press. En canvi, Sanz i Gonzàlez van avançar que la futura ronda serà pacificada, amb un carril per a busos i un carril bici. El traçat que els comuns van explicitar es materialitzaria després de les eleccions municipals de maig de 2023. Abans, però, es programa que el paviment de l’antiga carpa provisional del mercat de Sant Antoni es retiri entre novembre i gener. Quatre anys després que es desmuntés la carpa, la llosa continua cobrint la via.
D’aquesta manera, la declaració de Collboni contrasta amb la dels seus socis de govern, i ha assenyalat que la reforma s’ha de fer amb consens veïnal: “Defensem que cal produir un consens veïnal perquè hi hagi consens polític”.
Divisió veïnal
La futura remodelació de la via ha atiat dues posicions oposades entre col·lectius veïnals, avivats per les queixes de petita delinqüència a la llosa. Per una banda, la plataforma d’Afectats per la Llosa de Sant Antoni ha insistit en què la millor fórmula per treure la plataforma passava per recuperar la calçada i reobrir la via a la circulació de vehicles. Altres col·lectius de Sant Antoni i del Raval s’han unit per oposar-se a qualsevol pretensió que es recuperi el trànsit per la ronda que els dos barris comparteixen.
La proposta que l’Ajuntament va anunciar la setmana passada planteja que el cobriment es substitueixi per una plataforma única en què es permetrà el pas de busos de dilluns a divendres i de vehicles de mercaderies en un horari limitat durant els dies laborables. Tot i que expressa que segueix preferint que transitin cotxes, la plataforma d’Afectats per la Llosa de Sant Antoni s’ha declarat satisfet amb el projecte que Sanz i Gonzàlez van detallar dies enrere. En canvi, associacions de Sant Antoni i del Raval discrepen del disseny que el consistori ha anunciat, asseguren que no s’ha consensuat i, tot i que la via continuarà tancada al trànsit privat, consideren que suposa un pas enrere al permetre en part la circulació d’alguns vehicles, “després de quinze anys d’espai pacificat”, recalquen.