Dues companyies de motosharing de Barcelona sobrepassen el màxim de vehicles que els va autoritzar a operar l’Ajuntament de Barcelona. El consistori va fixar al febrer, a través d’un polèmic repartiment de llicències, un límit de motocicletes a cada operador interessat en aquest mercat. Segons ha pogut comprovar el TOT Barcelona, les empreses eCooltra i Acciona Mobility ofereixen als seus usuaris un nombre de vehicles superior a les llicències que tenen assignades actualment.
Totes dues firmes són presents a la ciutat des d’abans del repartiment de permisos municipals –eCooltra des de març del 2016 i Acciona des de juny de l’any passat–. L’adjudicació de llicències va generar un mercat molt atomitzat. El consistori va fixar inicialment un total de 7.000 llicències per a motos compartides, el màxim que estimava que podria assumir l’espai públic de la ciutat. I les va repartir entre 21 operadors que es van presentar al concurs públic. El resultat va ser un nombre molt reduït de permisos per cada empresa, el que segons les pioneres del sector compromet la viabilitat d’un negoci com el motosharing en què l’usuari vol trobar sempre a prop un vehicle disponible.
Així, al febrer Acciona Mobility i eCooltra van rebre 632 llicències cadascuna. En un recompte efectuat el passat 8 d’octubre al migdia, aquest diari va poder comprovar que tant Acciona com eCooltra oferien als seus usuaris un volum de vehicles superior al nombre de llicències que tenen assignat. Així, a través de les aplicacions mòbil de les dues operadores l’usuari podia reservar i veure en el mapa de la ciutat més de 632 motos disponibles. Altres empreses del sector asseguren al TOT Barcelona que l’excés de vehicles és una constant al mercat barceloní i que s’ha arribat a pics de més del 50% de sobreoferta.
Aquest juliol el consistori va anunciar que ampliarà el total de llicències fins a 10.000 aquesta tardor a fi d’ampliar els vehicles que pot posar al carrer cada companyia, en resposta a les queixes del sector. La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, va explicar en una comissió municipal que estudia oferir 5.000 permisos extra a mig termini a través d’una nova licitació d’abast metropolità. Mentre aquest escenari no arriba, el repartiment atomitzat i l’impacte del confinament ja han fet estralls en el motosharing barceloní i el nombre d’empreses en aquest mercat ha caigut en picat en mig any: de les 25 aspirants inicials van rebre llicències 20 companyies, les renúncies per manca de flota van fer caure la xifra a 12 i aquest estiu ja en quedaven només 11.
eCooltra al·lega que l’Ajuntament ampliarà llicències
Portaveus d’eCooltra, consultats per aquesta redacció, declinen aportar dades sobre quantes motos formen la seva flota fixa a la capital catalana. Però reconeixen l’excedent i l’atribueixen a una anticipació: “Si tenim una mica més de 632 vehicles és perquè el passat 15 de juliol l’ajuntament va publicar que ampliaria el total de llicències de 7.000 fins a 10.000, cosa que situaria a cada companyia amb unes 910 motos”, argumenten fonts d’eCooltra. Aquest diari s’ha posat també en contacte amb Acciona Mobility, que ha rebutjat fer cap declaració sobre la seva flota actual.
L’empresa eCooltra es va oposar des del primer moment al model de repartiment de llicències impulsat pel consistori i va advertir que un volum tan baix de vehicles feia molt difícil oferir un bon servei. Així, lamentava al febrer que l’ajuntament havia “creat un problema on no hi era”. En conversa amb el TOT Barcelona, la companyia recorda que abans que entrés en vigor la regulació municipal tenia 2.300 motocicletes a Barcelona. En aquest sentit, reivindica la “línia” que està seguint, que defineix com “reduir i adaptar la flota per complir la normativa intentant perjudicar el menys possible l’usuari”.
Fonts municipals confirmen a aquest diari que els nous permisos no s’han adjudicat encara i que, per tant, avui per avui eCooltra i Acciona segueixen tenint llicència per a només 632 vehicles cadascuna. Fonts municipals subratllen que el consistori “està analitzant les dades de les quals disposa i en el cas que es detectin incompliments –tant en relació al trànsit, aparcament, circulació o a les llicències– es prendran les mesures corresponents”.