La principal empresa de motos compartides: “L’Ajuntament ha creat un problema on no hi era”

El màxim responsable d'Ecooltra lamenta l'adjudicació de llicències a 16 empreses noves que "no sabem si venen a especular"

La setmana passada, l’Ajuntament de Barcelona va adjudicar 6.958 llicències a 21 empreses de motosharing. 331 llicències per cadascuna, amb un perjudici evident per les empreses que tenen una flota superior a les llicències adjudicades. Ecooltra és la més perjudicada perquè té 2300 motos.

Oriol Marimon-Clos, màxim responsable d’Ecooltra, ha lamentat que “han creat un problema on no hi era”. Una de les queixes més importants, ha explicat Marimon-Clos al TOT Barcelona, és l’adjudicació de llicències a 16 empreses noves que “no sabem si venen a especular”. I és que si ara hi ha 5 operadors donant aquest servei de motosharing (Ecooltra, Acciona, Yego, Movo i Scoots, per ordre de grandària) hi ha hagut adjudicacions 16 empreses noves “que ni tan sols han aportat un precedent de bon servei”. Ara, cada adjudicatari disposa de 10 dies per presentar la documentació i, un cop l’Ajuntament aprovi l’adjudicació definitiva, tindran un mes per desplegar les flotes a l’espai públic. Segon Marimon-Clos, aquesta aportació de documentació és “molt laxa” i, per tant, “serà assumible per totes les empreses”. Algunes d’aquestes 16 empreses, diu, podrien ser “captadors de llicències” i això “resta” als cinc operadors que han estat “picant pedra” des de fa mínim 4 anys. Ecooltra en particular, es va instal·lar a Barcelona al desembre del 2016.

Segons el màxim responsable d’Ecooltra, l’adjudicació de “només” 331 llicències és “ineficient”: “Amb les 2300 motos actuals puc cobrir molt bé les zones, quan en tingui 331 hi ha decisions que no puc prendre perquè no em sortiran a compte”. L’incompliment dels requisits o el no desplegament de les flotes comportarà la retirada de les llicències d’aquelles empreses que l’hagin incomplert. Cada llicència té una vigència inicial de 3 anys, que es podrà prorrogar per un any més a criteri de l’Ajuntament de Barcelona prèvia petició del titular. El nombre total de llicències serà revisat cada any per poder fer els ajustos necessaris.

Les adjudicacions també han buscat establir unes condicions de desplegament que evitin la concentració de l’activitat a les zones més cèntriques de la ciutat. De fet, una de les obligacions per als adjudicataris passa per no concentrar més del 50% de la flota de cada operador a la zona centre per un període superior a dues hores consecutives. Això és factible per Ecooltra? “En un escenari amb ‘moltes motos’ no és preocupant, ja que no es produeix mai aquesta concentració durant dues hores continuades. En un escenari amb només 331 motos ja no ho podem garantir, ja que tenint més 330.000 usuaris com tenim, el risc que tinguem 165 lloguers que acaben en la zona “d’alta concentració” és molt elevat. De nou: se’ns crea un problema on no hi era”.

Sobre la proposta d’ERC de controlar totes les motos amb una sola aplicació, Marimon-Clos s’ha preguntat que si abans no hi havia una situació de monopoli, de què pot servir ara que hi hagi “una sola gestió de dades”. “Tens una app que ho controla tot, molt bé, però si darrere no hi ha empreses que donin un bon servei, no serveix de res”. “Caldrà veure de quina manera l’Ajuntament, escoltant els qui coneixem el servei i les operacions es mostra flexible per garantir la viabilitat del model”, ha conclós.

Més informació

Nou comentari