La pandèmia sacseja el ‘carsharing’ a Barcelona amb nova demanda i menys oferta

Les tres empreses supervivents noten un repunt en el lloguer de vehicles pel recel al transport públic

La Covid-19 s’ha convertit en un punt d’inflexió imprevist per al carsharing a Barcelona. El lloguer de vehicles compartits per dies ha viscut un autèntic terratrèmol aquest 2020, causat per la pandèmia però també per la pèrdua d’empreses que s’hi dedicaven. Actualment a Barcelona hi operen Socialcar, Ubeeqo i Getaround –l’antiga Drivy, que ha perdut l’equip que tenia al Barcelona Tech City–. Avancar va desaparèixer del mapa l’any passat i la pandèmia s’ha emportat per davant Respiro, l’aposta pel cotxe compartit de Seat. Els supervivents sumen més de 6.000 vehicles i veuen en la situació actual una oportunitat de creixement. Si bé l’esclat de la pandèmia va aturar en sec l’expansió del carsharing, la desescalada ha obert un nou escenari amb més demanda i menys ofertants.

Mar Alarcón és la CEO de la startup de carsharing Socialcar. La plataforma compta amb 24.000 vehicles registrats a l’Estat, dels quals uns 6.000 actius. Aproximadament entre 3.000 i 4.000 són a Barcelona. L’empresa, nascuda el 2011, es trobava en una situació molt “sana”: venien d’un any de cerca de rendibilitat i tenien perspectives de benefici, un objectiu molt ambiciós per a una plataforma de carsharing. Les restriccions de mobilitat derivades de l’estat d’alarma va aturar de cop el lloguer de cotxes. Socialcar va aprofitar la pausa per engegar iniciatives solidàries. En col·laboració amb l’ICS, Uber, Axa i Meroil van posar en marxa SocialMedics, una via perquè els veïns cedissin gratuïtament els seus vehicles al personal sanitari. També van cedir part de la flota a Openarms, en col·laboració amb el Govern català, per als desplaçaments a fer proves de Covid-19 a residències de gent gran.

Jean-Baptiste Caseaux és el cap de creixement a Europe de Getaround, que comptava abans de la pandèmia amb un miler de cotxes de particulars i d’empreses a la seva plataforma. “Durant l’estat d’alarma, l’activitat va disminuir dràsticament aproximadament un 80%”, diu el portaveu de l’empresa franco-americana. Així mateix, un cop va iniciar-se la desescalada van veure “un fort repunt de la demanda després del final del tancament, que va augmentar els guanys dels propietaris a nivells històrics aquest estiu”.

Per la seva banda, Clara Colino és la directora d’Ubeeqo a Espanya i explica que l’empresa es trobava amb un creixement “a doble o triple dígit cada mes”, sobretot des de la desaparició d’Avancar. La filial de carsharing d’Europcar comptava amb 500 vehicles repartits en aparcaments subterranis per tota la ciutat i també a l’Hospitalet. Ubeeqo compta amb un model road trip –anada i tornada al mateix lloc– amb un ús mínim actualment de dues hores. “Abans de la Covid-19 era una hora, però per compensar els costos de desinfecció dels vehicles hem hagut d’augmentar el temps mínim d’ús obligatori”, diu Colino. Intensificar la neteja i desinfecció de la flota és una despesa afegida important, admet.

De zero a cent

En declarar-se l’estat d’alarma van aturar l’activitat, que no va tornar del tot fins després de la desescalada. Al mes de maig Ubeeqo va reactivar l’aplicació i després de moltes peticions d’usuaris van reprendre el servei. “Vam recuperar la normalitat i tota la flota a principi de juliol”, apunta Colino. La mitjana d’ús dels vehicles d’Ubeeqo abans de la pandèmia era de 4 hores, mentre que ara observen que l’ús s’ha allargat. “Els motius d’ús han canviat, abans era oci i ara tenim molta demanda per anar a la feina: a molta gent li fa por agafar el transport públic i cada cop tenim més lloguers de jornada completa per anar a treballar”, afirma la portaveu. Actualment la mitjana d’ús dels vehicles d’Ubeeqo és de 8 hores.

Jaume Suñol, director d'Espanya de Getaround, que abans es deia Drivy / Europa Press
Jaume Suñol, director d’Espanya de Getaround, que abans es deia Drivy / Europa Press

A Socialcar també van experimentar un repunt de l’activitat “de forma espectacular, de zero a cent”. El 90% dels usuaris de Socialcar són locals. Així, la caiguda d’activitat respecte de l’any passat ha estat per “la manca de turisme estranger”. Segons l’empresària, “la gent s’ha mogut amb cotxe” en comptes de transport compartit o transport públic, “perquè dóna seguretat” i per les limitacions d’ocupació o de connexions. Juny i juliol “han estat mesos molt bons” per a Socialcar, admet.

La demanda va tornar ràpidament també a Getaround. Tan de pressa que van “patir una mica”, recorda el portaveu, perquè no tenien prou cotxes per satisfer-la: alguns propietaris havien donat de baixa els seus vehicles durant els mesos de març, abril i maig per la incertesa sobre la durada del confinament. Els vehicles que van seguir actius han tret profit de la situació: “Durant l’estiu hem tingut taxes d’ocupació altes, per sobre del 80% i arribant a més del 95% molt sovint els caps de setmana”. “Per això ara ens centrem a aconseguir més cotxes”, explica el portaveu.

Adéu a Respiro i retallada a Drivy

No ha tingut tanta sort Respiro, la startup que Seat va adquirir fa dos anys per 5 milions d’euros amb l’objectiu d’entrar en aquest sector. L’automobilística ha hagut de sortir del negoci a causa del coronavirus, que l’ha obligada a buscar liquiditat. Ara l’empresa està analitzant solucions per a Respiro i els seus 28 treballadors, com per exemple la cerca d’un potencial comprador.

Una altra història que ha tapat l’epidèmia ha estat la desaparició de Drivy a Barcelona. Getaround va comprar Drivy per 270 milions d’euros l’abril de l’any passat. L’estatunidenca comptava amb Softbank, el fons japonès d’inversió en tecnologia més gran del món, com a principal inversor. Però Softbank va rescatar el gegant WeWork de la fallida a finals de l’any passat amb una injecció de 4.496 milions d’euros. I aquesta operació va impactar en totes les altres empreses on els japonesos tenien inversions, com Wag, Fair, Katerra, Zume o Getaround. 

El gener del 2020, el CEO de Getaround, Sam Zaid, anunciava al seu bloc l’acomiadament de 150 persones, una quarta part de la plantilla. Això va provocar el tancament de totes les seus de Getaround a Europa, incloent-hi Barcelona. Totes les operacions al continent han quedat centralitzades a París. No obstant, la notícia de la desaparició de l’equip que estava ubicat al Barcelona Tech City va quedar tapada per l’arribada de la Covid19.

Esperança enmig del futur incert

El carsharing s’aferra al nou escenari esperançador enmig de la incertesa econòmica general. Getaround hi veu una oportunitat de negoci i es referma en el “futur brillant” del cotxe compartit. A més, veu en les noves mesures de mobilitat sostenible de l’Ajuntament de Barcelona –que obstaculiza l’ús del cotxe privat– “una gran oportunitat per a compartir cotxe”. “Cada cotxe afegit a la nostra plataforma treu fins a quatre cotxes privats dels carrers”, presumeix Caseaux, que no amaga la seva intenció de guanyar-se el favor de les autoritats locals.

“A París, Brussel·les i Londres els ajuntaments ens han premiat perquè ens veuen com una bona alternativa a la propietat d’un vehicle, així que estaria encantat de mantenir aquestes converses també amb les autoritats barcelonines”, suggereix el portaveu de Getaround. Unes converses un pèl més complicades, això sí, perquè s’haurien de fer a distància d’ençà que Getaround va acomiadar tot el seu equip a la capital catalana.

Expansió congelada i prudència

Ubeeqo també veu en el recel ciutadà al transport compartit una oportunitat de negoci: “Som un bon complement al transport públic, però no un substitut”. L’impacte de la Covid ha frenat de cop el creixement d’Ubeeqo, que volia acabar l’any amb 800 vehicles a la ciutat i obrir noves ubicacions a prop de Barcelona, per exemple al Vallès Oriental i al Maresme. Fins i tot en un futur pròxim volien començar a operar a Girona. Ara treballen amb 450 vehicles: “Seguirem donant el servei actual, però no és el moment d’afegir cotxes. No anirem enrere, però tampoc creixerem molt”.

La CEO de Socialcar coincideix en la prudència i el pas a pas. Fa una anàlisi global optimista sobre el futur del carsharing, però subratlla que ara mateix el futur és incert i no convida a projectar gaire enllà. “Tenim plans de seguir amb noves iniciatives, és molt difícil fer previsions a llarg termini”, conclou. La pandèmia ha estat una sacsejada per aquest mercat emergent i els propers mesos determinaran si la revitalització del cotxe compartit a Barcelona es consolida o queda només en un repunt temporal.

Més informació

Nou comentari