Un 6% dels accidents de trànsit van involucrar motos compartides l’any passat

Dades de la Guàrdia Urbana i un informe del RACC descarten que els usuaris del 'sharing' siguin més irresponsables

Les dades trenquen el mite sobre els usuaris de motos compartides. Si bé es podia pensar que els motoristes que fan servir vehicles de sharing són més imprudents, com és el cas pel que fa al consum d’alcohol, el cap de la Unitat d’Investigació i Prevenció d’Accidentalitat (UIPA) de la Guàrdia Urbana de Barcelona, Xavier Quevedo, ha manifestat que entre un 5 i un 10% dels accidents de trànsit de l’any passat van involucrar motos compartides. “Els usuaris de motosharing, encara que solen tenir menys experiència, no tenen més accidents que els que tenen motos en propietat”, ha insistit el president del RACC, Josep Mateu.

En concret, i segons dades municipals, el motosharing va estar involucrat en el 6% dels accidents de trànsit el 2019. L’any passat hi van haver 9.242 accidents de trànsit amb víctimes, ja fossin lleus o greus. Del total, 6.083 van ser de motos i ciclomotors: 5.183 motos i 900 ciclomotors. El 6% dels 6.083, 367, van ser de motos compartides, segons dades municipals.

Les xifres s’han difós en la presentació d’una campanya per conscienciar els usuaris de motosharing de la importància de la seguretat viària. La iniciativa, titulada En moto zero riscos, fica-t’ho al casc! compta amb la participació del consistori, el RACC i els 11 operadors de motos compartides que es reparteixen les 7.000 llicències que hi ha a la capital catalana. Un informe del RACC també dona suport a la tesi que descarta que els usuaris de motosharing siguin més irresponsables. El president del RACC ha precisat que la velocitat a què poden anar les motos compartides és més baixa, cosa que fa reduir els accidents. Com a assignatura pendent, ha esmentat aconseguir que els usuaris vagin més ben “equipats”.

Deu dels 11 operadors de 'motosharing' aquest matí davant de l'Ajuntament / Ajuntament de Barcelona
Deu dels 11 operadors de ‘motosharing’ aquest matí davant de l’Ajuntament / Ajuntament de Barcelona

La campanya constarà de 300 banderoles que s’ubicaran a la ciutat durant un mes amb missatges sobre la importància dels vehicles compartits i sobre les bones pràctiques. A més, comptarà amb adhesius a totes les motos compartides per aconsellar l’ús de mascareta i guants i recordar que cal intentar aparcar fora de la vorera, juntament amb la prohibició de circular pels carrils bus o bici o de consumir alcohol abans de conduir.

L’adhesiu que portaran les motos compartides / Ajuntament de Barcelona

Tot plegat per aconseguir que Barcelona sigui “referent en seguretat viària”, segons ha expressat Josep Mateu. En la mateixa línia, Alarcón ha destacat que l’Ajuntament vol evitar que hi hagi “un sol mort o ferit, sigui lleu o greu”. En aquest sentit, ha lamentat la mort d’un motorista aquest cap de setmana al districte de Sant Martí.

Amb relació a les infraccions, Quevedo ha detallat que els motoristes amb vehicles propis i els de sharing incompleixen amb una freqüència similar el veto a les motos als carrils bus i bici. En canvi, els conductors amb vehicles en propietat –a Barcelona hi ha unes 300.000 motos, un 7,7% més que fa 10 anys, segons Josep Mateu– solen protagonitzar altres infraccions com ara circular en sentit contrari.

Més informació

Nou comentari