La L1 és la línia més utilitzada del metro de Barcelona. L’afluència diària de 362.139 viatgers, segons les últimes dades de TMB publicades al maig de l’any passat, és la més elevada de la xarxa. Fonts de TMB precisen que el tram central de la línia vermella –que va de l’estació de Plaça de Sants fins a la de Sagrera– concentra la majoria de passatgers, cosa que obliga l’empresa a buscar solucions per fer front a la demanda. Aquest dimecres a la nit TMB va posar a prova una d’aquestes alternatives. “La L1 ha de guanyar flexibilitat perquè és troncal a la xarxa de metro”, destaquen des de l’empresa.
La idea de TMB és fer circular més trens pel tram central de la línia per augmentar la freqüència de pas i descongestionar la L1. Per fer-ho, detallen fonts de l’empresa, aprofitaran les diagonals: un tros de via que connecta els dos carrils que té cada línia. Els combois del metro circulen per dues vies a cada línia, una d’anada i una de tornada. Cada quatre estacions, aproximadament, hi ha les diagonals. TMB es prepara per augmentar el pas de trens pel tram central de la L1 aprofitant les diagonals perquè els combois puguin circular exclusivament pel tram central sense haver d’arribar al final de la línia. Aquest tipus de circulació s’anomena “parcial”, segons especifiquen des de TMB.
La prova d’aquest dimecres a la nit, feta després d’acabar el servei, va consistir a fer circular 23 trens per la L1 –normalment ho fan una trentena– per comprovar que els sistemes de seguretat funcionen. Un sistema d’avisos evita que els trens circulin per la mateixa via perquè no xoquin. Aquest mecanisme seria bàsic en cas que s’apliqués la idea de TMB, ja que un error podria provocar la col·lisió frontal entre dos trens.
Una tecnologia que ja s’utilitza
El canvi de sentit durant la prova es va fer a l’estació de Torrassa. La tecnologia del metro permet fer el canvi i la frenada de manera automàtica, i és una tècnica que ja s’utilitza en cas d’incident. Quan hi ha una incidència, precisen fonts de l’empresa, algunes estacions queden tancades a la circulació i els combois no poden passar-hi. Per això fan el gir en una estació propera que tingui una diagonal, i així poden seguir circulant, encara que només ho facin per un tram. Els conductor del metro, alguns dels quals van estar presents a la prova ja que els trens del a L1 no són automàtics, hauran d’arrencar el tren després del canvi de direcció.
A la prova també es van incloure les pantalles informatives situades a l’andana. Es tracta d’un aspecte clau, ja que el passatger hi veuria quin tren arriba fins al final de la línia i quin fa la volta al final del tram central per tornar-hi a circular, com ja fa el servei de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Les proves, avança TMB, només acaben de començar i encara se n’han de fer més. Tot i així, l’empresa està satisfeta amb el resultat de la primera ja que no hi ha hagut cap problema en el sistema de seguretat.
12 trens per reforçar el servei
La xarxa de metro incorporarà 12 trens al servei a partir del segon semestre d’aquest any. La compra dels combois es va aprovar al març de l’any passat i, després d’un procés de licitació per decidir a quina empresa es feia la compra valorada en 92 milions d’euros, ja estan preparats per començar a circular. Els 12 combois es van comprar per reforçar les línies 1, 3, 4 i 5, que concentren el 84% dels passatgers diaris segons les últimes dades difoses per TMB. Així, servirien per circular pel tram central de la línia vermella gràcies al gir automàtic que està en proves.