Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Cinc dades per tenir opinió sobre el conflicte amb els creuers a Barcelona

Abans que acabi el mes de juny i entrem de ple en la temporada d’estiu, se celebrarà una reunió entre la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona per abordar l’impacte ambiental i turístic dels creuers a la capital de Catalunya. El 2019, l’any de la prepandèmia, 3,1 milions de turistes van trepitjar la Barcelona procedents d’un creuer, una xifra que encara és lluny de recuperar-se després de dos anys de pandèmia però que ja experimenta una clara tendència a l’alça que ha tornat a posar sobre la taula un debat que Barcelona i Catalunya arrosseguen des de fa anys.

Cal limitar el turisme de creuers? Són tan contaminants els bucs? L’impacte econòmic és tan positiu per a la ciutat i el país? Les respostes generen polèmica i enfrontament polític i empresarial.

El president del Port de Barcelona, Damià Calvet, feia una crida a tots els agents implicats a “gestionar amb cura aquest actiu per treure-li el màxim profit per a l’economia, l’ocupació i la reputació de la ciutat, i fer-ho de forma sostenible”. La recepta, però, encara no la coneix ningú. El TOT Barcelona us proposa 5 dades a tenir en compte per formar-nos una opinió sobre aquest debat.

Primer port en escales de creuers

Barcelona és el primer port d’Europa en escales de creuers i ja en registra més de 800. De fet, els creuers suposen el 10,6% del tràfic de la infraestructura catalana. El gener de 2018 Ajuntament i Port van firmar un acord sobre la política de creuers a la ciutat, que comportava limitar a un màxim de 7 les terminals i concentrar-les al Moll Adossat –més allunyat de Ciutat Vella que el del World Trace Center–. També incloïa obrir al públic diversos espais del Port Vell, per exemple el moll dels pescadors. Sigui com sigui, el Port genera el 2% del PIB català.

Impacte econòmic: més de mil milions

L’activitat creuerística aporta 1.083 milions d’euros anuals de facturació i genera 9.056 llocs de treball directes, segons un estudi del 2018 del Grup de Recerca d’Anàlisi Quantitativa Regional (AQR-Lab) de la UB. El creuerista fa una despesa mitjana de 230 euros per persona i dia, molt més que els 70 que gasta el visitant estàndard de la ciutat, i això si es té en compte que els turistes estan a Barcelona una mitjana d’entre 4 i 8 hores. A nivell mundial, segons l’Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA), els creuers mouen gairebé 1,2 milions de llocs de treball i generen una facturació de 150.000 milions de dòlars. A més, el negoci dels creuers registra un creixement anual del 7%.

El 0,23% de les partícules contaminants a Catalunya

L’activitat de tot el Port de Barcelona suposa el 0,7% del total dels gasos d’efecte hivernacle que emet Catalunya, això és 300.000 tones. A més, al port català els creuers no poden emetre més d’un 0,1% d’òxids de sofre mentre són al moll, un percentatge més exigent del que marca la llei com a llindar i el que recomana l’OMS per a la salut pública. Al conjunt de les emissions d’òxid de nitrogen a Catalunya, els creuers representen el 0,73%, així com el 0,23% de les partícules contaminants al país. Però amb l’electrificació dels molls –pla Nexigen– les emissions actuals dels vaixells s’eliminaran quan estiguin atracats, ja que s’alimentaran amb electricitat. Les primeres connexions al moll Adossat, el dels creuers, estaran disponibles el 2026. El 2030 s’han d’haver completat.

Els creueristes són només el 4% dels turistes

I si bé els creuers són l’activitat que més debat i polèmica genera, el percentatge de turistes que suposen és molt petit. En concret, el 4%: són 2,3 milions dels 56 milions que van arribar a Barcelona el 2019. Se’ls veu molt quan desembarquen, això sí. El Port insisteix en el fet que les concentracions més grans de creuers es produeixen al maig i l’octubre, dos mesos que no coincideixen amb els de màxima afluència de turistes, que són juliol i agost.

400.000 creueristes en un mes

Quin és el rècord de turistes desembarcats del creuer en un sol mes? 400.000. Va ser un mes d’agost abans de la pandèmia. Cal limitar el nombre màxim? ERC de Barcelona va proposar que la xifra es limiti a un màxim de 200.000 i que es prioritzin els creueristes que embarquen a la ciutat per sobre dels que hi fan escala perquè els primers hi fan més despesa i una visita menys fugaç. De fet, s’ha encarregat un estudi per determinar quants turistes pot acollir el centre de la ciutat i elaborar el Pla estratègic de turisme 2023-2026 tenint en compte aquesta fotografia.

Més notícies
El creuer MSC Magnifica en imatge d'arxiu / Wikimedia/ChristianSchd

L’empresa MSC s’obre a limitar l’entrada dels seus creuers a Barcelona

Notícia: L’empresa MSC s’obre a limitar l’entrada dels seus creuers a Barcelona
Comparteix
La companyia "acatarà" les restriccions que s'imposin, però preveu augmentar la seva activitat a la ciutat
Notícia: L’empresa MSC s’obre a limitar l’entrada dels seus creuers a Barcelona - Mobile
Imatge d'arxiu d'un creuer atracat al Port de Barcelona / ACN (Joana Garreta)

L’Ajuntament i la Generalitat creen una taula de diàleg sobre els creuers

Notícia: L’Ajuntament i la Generalitat creen una taula de diàleg sobre els creuers
Comparteix
Les dues administracions han acordat la mesura en la Comissió Mixta celebrada aquest dijous
Notícia: L’Ajuntament i la Generalitat creen una taula de diàleg sobre els creuers - Mobile
Un creuer al port de Barcelona / APB

La Generalitat prepara un impost sobre les emissions dels creuers

Notícia: La Generalitat prepara un impost sobre les emissions dels creuers
Comparteix
El Govern respon amb la taxa la petició de Colau per limitar l'arribada de vaixells turístics al port
Notícia: La Generalitat prepara un impost sobre les emissions dels creuers - Mobile
Un creuer al port de Barcelona

Foment lamenta “l’ocurrència” de Colau de voler limitar els creuers

Notícia: Foment lamenta “l’ocurrència” de Colau de voler limitar els creuers
Comparteix
L'alcaldessa de Barcelona ha insistit en la necessitat de reduir l'impacte ambiental d'aquestes embarcacions sobre la ciutat i el veïnat
Notícia: Foment lamenta “l’ocurrència” de Colau de voler limitar els creuers - Mobile

Nou comentari

Comparteix