La Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona han acordat impulsar una taula de diàleg per regular els creuers. En la Comissió Mixta celebrada aquest dijous, les dues administracions s’han emplaçat a treballar per reduir l’impacte ambiental i la massificació turística derivada dels creuers i han pactat la creació d’aquest nou grup de treball, que comptarà previsiblement amb la participació del Port de Barcelona i del govern espanyol.
En els darrers dies, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, havia instat en diverses ocasions les diferents institucions i agents implicats a trobar solucions per limitar el nombre de creuers a la ciutat, tal com ja es va fer a les Illes Balears, per exemple. De fet, la regulació de l’arribada massiva d’aquests vaixells a la capital catalana era un dels temes candents que generaven força expectativa pel que fa a la celebració avui d’aquesta Comissió Mixta, la segona que té lloc després de l’esclat de la pandèmia del coronavirus.
Un nou impost per contaminació
Una de les mesures que podrien introduir-se per limitar l’arribada de creuers a la ciutat és la introducció d’un impost per a vaixells de gran tonatge en funció de les seves emissions. Segons ha avançat Betevé, el Departament d’Acció Climàtica del govern català ja està treballant en aquest nou tribut, que podria estar enllestit durant aquest mateix any i que constarà de diversos trams diferenciats de recaptació que aniran en augment depenent dels nivells de contaminació produïts pel transport.
Aquest nou impost, però, no seria exclusiu del Port de Barcelona -també s’aplicaria a Tarragona o a Palamós, per exemple- i no entraria a regular el nombre de persones que viatgen en aquests creuers, tal com havia demanat Colau en les seves intervencions recents. La previsió és que els diners recaptats amb aquest tribut es puguin destinar a l’aplicació de més polítiques per combatre la contaminació atmosfèrica.