Sembla senzill… Arriba un vaixell al Port de Barcelona i es connecta a la xarxa elèctrica del Port amb un endoll que li subministra energia 100% renovable, tallant d’arrel les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle i contaminants. Aquesta és la fotografia que veurà el ciutadà: literalment, un vaixell, un cable i un endoll. Però no veurà les entranyes d’un projecte, batejat amb el nom de Nexigen, que fa anys que es cou al Port de Barcelona i que ara pren velocitat, amb una inversió de 110 milions d’euros de fons propis. Si es compleix el calendari, l’electrificació total serà una realitat l’any 2030 i tindrà diverses fases. Un any en què hi ha el compromís mundial de reduir les emissions d’efecte d’hivernacle un 50%.

El projecte és complex: convenis, tràmits administratius, obres i, sobretot, tecnologia per fer que aquesta connexió visualment tan simple sigui possible. “Ho farem amb la tecnologia OPS, que ens permetrà adaptar les característiques d’aquesta energia que rebrem 100% renovable a cada vaixell. Al moll hi haurà cables subterranis i una caixa de connexió, i un sistema de maneig de cables que ens permetrà fer l’endoll físic del buc amb la connexió del moll”, ha explicat ha afegit la mànager de transició energètica del Port, Ana Arévalo. De fet, ha dit que el Port de Barcelona serà un referent europeu en aquesta electrificació, que estarà connectat a una xarxa pròpia.

“És un pla estratègic d’electrificació dels molls del Port per descarbonitzar l’activitat marítima, portuària i logística del Port, com a part de la necessitat de respondre a l’emergència climàtica com a sector econòmic que forma part de la societat”, ha descrit el president del Port de Bsarcelona, Damià Calvet, durant la presentació del projecte Nexigen. Calvet ha remarcat que el port català està molt ben encarrilat per arribar al 2030, recordant que a hores d’ara genera el 0,7% del total d’emissions de C02 -300.000 tones- de Catalunya però genera un 2% del PIB. “Si el Port està preparat per garantir el 2030 la reducció del 50% de les emissions, serem un referent mundial i atraurem els millors serveis”, ha augurat Calvet.

Presentació del pla d’electrificació Nexigen del Port de Barcelona G.A

Finals del 2023, les primeres connexions pilot

El calendari, si no hi ha sotracs, també s’accelera. El Port preveu que les dues proves pilot que arrencaran en els propers mesos amb la infraestructura necessària perquè els vaixells que hi atraquin es puguin connectar a la xarxa elèctrica. Es tracta de la terminal de contenidors BEST i la terminal de ferris de Trasmediterránea, que servirien com a camp de proves de cara a estendre la connexió elèctrica a la resta de terminals, incloses les de creuers. Segons la previsió del Port, “la intenció és fer les primers connexions a finals del 2023 o principis del 2024″, amb la idea d’arribar al 2030 amb diverses connexions al moll adossat, el port de contenidors, el moll prat i de ferris, la dàrsena de Sant Bertran i el moll Costa. I l’electrificació completa per a l’any 2050, quan el port preveu tenir emissions neutres.

De fet, les xifres presentades pel Port ja donen un balanç positiu entre riquesa-emissions. Però cal anar més enllà per assolir el repte del 2030. “L’electrificació de molls és una peça del nostre pla de transició energètica que s’integra dins d’altres peces que s’aniran afegint al pla amb una visió global. Tenim molt ben mesurades les nostres emissions, i si bé generem més riquesa que emissions, tenim el compromís d’anar a fons”, ha afegit la mànager de transició energètica del Port, Ana Arévalo.

El Port de Barcelona calcula que l’electrificació dels molls permetrà eliminar unes 60.000 tones anuals de gasos d’efecte hivernacle, a més de reduir significativament les emissions dels òxids de nitrogen (NOx), òxids de sofre (SOx) i partícules (PM). Agafant com a referència les dades del Pla Clima de l’Ajuntament de Barcelona, aquesta reducció és l’equivalent a eliminar les emissions mitjanes de 30.000 barcelonins.

Finalment, Damià Calvet ha insistit que es tracta d’un projecte “col·laboratiu, de comunitat, impulsat des de l’APB però amb col·laboració necessària de les navilieres i els concessionaris de terminals”.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: JordiP a febrer 22, 2022 | 13:15
    JordiP febrer 22, 2022 | 13:15
    Anem amb vint anys de retard.

Nou comentari

Comparteix