El top manta és un problema comercial o un problema de seguretat? És un debat permanent a Barcelona. L’Ajuntament defensa que la venda ambulant sense llicència és un problema administratiu –perquè incompleix les ordenances municipals–, comercial –perquè els botiguers que paguen impostos se senten perjudicats– i criminal –hi ha màfies que falsifiquen i distribueixen la mercaderia als manters, un aspecte que considera competència dels Mossos d’Esquadra. En canvi, mai ho han considerat un problema estrictament de seguretat ciutadana, d’ordre públic.
Tot i així, aquesta teoria té esquerdes. El mateix comissionat de Seguretat de l’Ajuntament, Amadeu Recasens, va reconèixer fa unes setmanes en una entrevista al TOT Barcelona que s’evita perseguir-los quan són a les andanes perquè seria perillós. Argumentava, però, que el top manta genera només episodis “aïllats” d’inseguretat, com va ser l’agressió a un turista l’estiu passat.
I el cert és que Renfe posa sobre la taula el perill que implicarien la presència de manters en cas d’emergència, ja que ocupen la major part de la superfície de pas de l’intercanviador de Rodalies i fins i tot es posen a prop de les sortides: incloses portes d’emergència de les quals tenen les claus els treballadors de Renfe per a casos en què calgui obrir-les, com mostra la imatge que il·lustra aquesta informació.
“Si calgués evacuar l’intercanviador hi podria haver estampides, la qual cosa seria molt perillosa”, indiquen fonts de la companyia ferroviària.
Aquest aspecte del fenomen del top manta és un dels que es tracten a les reunions de l’Ajuntament amb Renfe, TMB i els Mossos d’Esquadra per intentar trobar una solució a llarg termini: una quadratura del cercle, perquè hauria de passar necessàriament pel que s’anomena saturació –ocupar l’espai amb agents de policia per evitar que s’hi posin els manters– i cap de les dues administracions implicades té prou efectius en moments en què la inseguretat ciutadana ha augmentat, hi ha una alerta terrorista de 4 sobre 5 des de fa quatre anys i les plantilles fa anys que no creixen. Per això Recasens intenta que els vigilants privats que treballen per a Renfe –i per a TMB en el cas del metro, amb un problema similar– participin en aquest dispositiu per al qual encara no hi ha acord.
“S’ha demostrat que els manters recullen i surten corrents en segons”
Mentrestant, però, els Mossos d’Esquadra llancen un missatge de tranquil·litat pel que fa al risc temut per Renfe i per treballadors dels establiments de l’intercanviador, que aquesta setmana confessaven al TOT Barcelona aquesta por. Segons font de la policia de la Generalitat, no té cap lògica objectiva pensar que en cas d’emergència els manters serien un obstacle per a l’evacuació de l’intercanviador i l’estació. “No són cap obstacle fix, no munten parades, ni posen tanques ni carretons. Com es comprova cada vegada que hi ha una batuda, tenen una gran habilitat per recollir la manta i sortir corrents. I és el que farien en cas d’emergència, com la resta de passatgers”, indiquen aquestes fonts. Per a la policia, la presència de manters seria equivalent a la dels passatgers, i en hores puntes el volum de passatgers és molt superior al dels venedors.