Cop de porta de veïns i ecologistes al pacte municipal per sortir de la crisi

Lamenten la falta de concreció i valentia en l'esborrany que han rebut i a què ha tingut accés el TOT Barcelona

El que havia de ser una mostra de consens i transversalitat ha acabat sent un acord aigualit per a la reconstrucció de Barcelona després del confinament per la pandèmia de la Covid-19. El Pacte per Barcelona ha estat gestat al llarg dels últims tres mesos a través de taules de participació sectorials, a les quals han estat convidades entitats, organitzacions, empreses i sindicats, entre d’altres, per aportar el seu punt de vista. Algunes d’elles, però, avancen al TOT Barcelona que donaran un cop de porta a l’Ajuntament de Barcelona i no ratificaran el document.

Els actors participants en el pacte, uns 200 comptant-hi col·legis professionals, empreses, sindicats i universitats, entre d’altres, han rebut l’esborrany, al qual ha tingut accés el TOT Barcelona. En les converses han estat presents el Futbol Club Barcelona, la Universitat de Barcelona, Transports Metropolitans de Barcelona, Esade, el Gremi d’Hotels, CCOO, UGT, la Plataforma LGTBI de Catalunya, el Banc d’Aliments, el Gremi de Llibreters, la Fundació Damm i Greenpeace, entre d’altres.

El document consta de 27 pàgines que descriuen les mesures que prendrà Barcelona per afrontar la recuperació econòmica i social, estructurades en 10 punts. Les iniciatives per les quals aposta el pacte van des de “desestacionalitzar” el turisme fins a la creació d’ajudes complementàries a l’ingrés mínim vital i la renda garantida, passant per la creació d’un fons mixt de capital risc per a start-ups. També es parla d’impulsar la rehabilitació d’habitatges, d’apostar per la cultura i de millores en el sistema sanitari.

Primera pàgina de l’esborrany del Pacte per Barcelona / TOT Barcelona

El punt de la discòrdia

Un dels punts, el sisè, ha estat el que ha decebut algunes entitats. Una d’elles és Eixample Respira, una plataforma veïnal que impulsa mesures de recuperació de l’espai públic per part dels vianants i la reducció del vehicle privat. “Tot i considerar positius els objectius del pacte, detectem certes mancances quant a l’abast i la concreció dels objectius especificats a l’apartat F [el sisè] –els relacionats amb el model urbà i els nivells de contaminació– que no ens permeten la nostra plena adhesió”, expressen fonts de la plataforma a aquest diari.

El punt sis del pacte també és insuficient per a Ecologistes en Acció, que ha participat en una de les taules per confeccionar el document. La seva portaveu, María García, confirma que tampoc ratificaran el text perquè no implica un “canvi del model de ciutat”. “No podem adherir-nos a un acord maquillat amb consens”, critica.

García considera que el pacte manté els tres “pilars” que caracteritzaven la capital catalana fins ara: el turisme massiu, la construcció i l’automoció. En canvi, les propostes d’Ecologistes en Acció anaven en la línia d’aplicar mesures com ara el peatge urbà o la conversió de calçades en espai per a vianants i bicis. “No s’està rescatant ningú, sinó que s’estan socialitzant les pèrdues de les empreses”, lamenta la portaveu d’Ecologistes en Acció.

L’associació Bicicleta Club Catalunya (BACC) tampoc se sumarà al pacte. Segons informa l’Ajuntament a les entitats participants en les taules de treball, els presidents de tots els grups municipals han acceptat el document, que es presentarà, en principi, el 20 de juliol en un acte conjunt. El president del BACC, Carles Benito, avança que l’associació ciclista no serà una de les que donarà suport al pacte. “És un document com dels anys 90 o de l’any 2000”, justifica. “La situació no està per fer brindis al sol”, aprofundeix. Benito deplora, a més, la manca de concreció al sisè punt del text.

El moviment Fridays for Future Barcelona comparteix diagnòstic amb el BACC, Eixample Respira i Ecologistes en Acció. Un dels seus portaveus, Abel Ruiz, opina que les mesures incloses al pacte no són “adequades”, com tampoc ho és la “forma” en què s’ha treballat. “L’ecologisme ha de ser més transversal, no en una taula de treball”, defensa.

La FAVB i la PAH també li donen l’esquena

La Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB) està més a prop de rebutjar el pacte que d’acceptar-lo. El vicesecretari segon de la federació, Camilo Ramos, comenta que, tot i que la decisió s’ha de formalitzar en assemblea i en junta, els membres de la FAVB no veu amb bons ulls el resultat del document de reconstrucció. “No concreta absolutament res, és molt genèric”, assevera, coincidint amb altres entitats que donen l’esquena al pacte.

En matèria d’habitatge, el resultat no és satisfactori per a algunes organitzacions. La Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH) està en contra del text del pacte, segons sentencia la portaveu, Lucía Delgado. “No ens agrada el que hem llegit”, valora, per advertir que el document “incentiva encara més el turisme”. Amb tot, la PAH no ha participat en les taules de treball de forma autònoma, sinó com a part del Grup Promotor de la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) d’habitatge. Per tant, Delgado exposa que encara han de decidir conjuntament quin serà el posicionament del grup. Tot i així, no amaga el descontentament: “Com a PAH Barcelona no ho ratifiquem”.

Els que sí que hi fan costat

Altres organitzacions han decidit fer costat al consistori i donar suport al Pacte per la Reconstrucció. Es tracta, per exemple, de Catalunya Camina. “La nostra voluntat és la de sumar”, reivindica el portaveu de l’associació, Carlos Ortí. De totes maneres, admet que és un document de “mínims”.

L’associació per la Promoció del Transport Públic (PTP) donarà, en principi, un sí crític al text. Així ho exposa el cofundador de la PTP Manel Ferri, que argumenta que el pacte inclou “aspectes bons”, però que troben a faltar valentia, així com detalls sobre com s’aplicaran les iniciatives incloses. “Hi hauria d’haver un catàleg de concrecions com a annex”, reclama. Pel que fa a les propostes plantejades per la PTP, Ferri esmenta la unió del tramvia per la Diagonal i la regulació semafòrica per donar prioritat als autobusos i així augmentar la velocitat comercial. “Ens agradaria una orientació més verda del pacte”, desitja.

El cofundador de la PTP posa de relleu la importància de la flexibilitat horària en l’entrada a la feina i el teletreball com a apostes necessàries de les administracions. En aquest sentit, el pacte dedica un punt a aquest canvi, però sense concretar com es portarà a terme. “Promoure pactes laborals i socials per afavorir la flexibilitat
horària d’entrada a la feina, el teletreball i els plans de desplaçament d’empresa”, recull l’esborrany del text.

SOS Racisme donarà el seu sí al pacte, sumant-se a la PTP i a Catalunya Camina, entre d’altres. El Sindicat de Llogaters està valorant si s’hi adhereix o no, segons el seu coportaveu Jaime Palomera.

L’Ajuntament veu “molt positiu” el pacte

Fonts municipals manifesten que el procés de debat ha estat “molt gran i s’ha fet en molt poc temps”, i que és “molt positiu” que s’hagi donat. Recorden que no s’ha acabat i afirmen que “l’Ajuntament valora molt positivament les aportacions que ha fet tothom”.

Més informació

Nou comentari