“Estic segura que veurem el Tramvia connectat per la Diagonal en el pròxim mandat, almeny el primer tram, fins a Verdaguer. I en el següent mandat ja s’arribarà fins a Francesc Macià“. Així de convençuda s’ha mostrat avui l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, respecte d’un dels seus projectes estrella, que ha arribat al final del mandat amb només un posicionament a favor del ple amb el ‘sí’ a última hora i amb condicions d’ERC.
Segons Colau, “el conseller de Terriori Josep Rull ho tenia molt clar i hi havia sintonia”. L’acord, tal com l’entén ella, és que un cop s’aconseguís al ple municipal un pronunciament favotable al projecte la Generalitat posaria en marxa la maquinària per fer-lo realitat, un objectiu que l’alcaldessa veu possible en 6 anys, i amb la reforma urbana de la Diagonal inclosa, per convertir-la en “un passeig verd” en lloc de “l’autopista” que és ara. En canvi, segons el mateix relat de Colau, el conseller Damià Calvet –que ha substituït Rull, pres polític per l’1-O– “no ho està posant fàcil i està tot aturat”. “No és si és perquè venen eleccions. Per això li demano que compleixi amb els compromisos de la Generalitat que vam tancar amb el conseller Rull”, ha reclamat.
L’alcaldessa s’ha pronunciat així en l’última entrega del cicle ‘Matins Cerdà’, que el Col·legi d’Enginyers de Camins ha fet amb tot els caps de llista per a les municipals del 26-M que els partits amb representació al consistori. La periodista de Betevé Eva Arderius s’ha encarregat de conduir l’acte, amb preguntes a l’alcaldessa que després també s’han obert al públic.
Més superilles: “Molts barris les demanen”
En l’acte, en què s’han repassat els reptes i problemes pel que fa a infraestructures i mobilitat de Barcelona, també s’ha abordat un altre tema polèmic: les superilles. Eva Arderius li ha recordat la polèmica que va provocar la primera, al Poblenou, on “encara hi ha pancartes”. Colau ha restat importància a aquestes queixes: “Era la primera, era un pla pilot, era millorable i ja l’hem millorat. El consens absolut és impossible”.
Lluny de fer autocrítica, l’alcaldessa i candidata a la reelecció per Barcelona en Comú ha reivindicat el model i ha garantit que “n’hi haurà més”. “És un model de ciutat, no és una aposta puntual. Es tracta de recuperar la ciutat per a les persones, no per als cotxes, que estan sobrerepresentats. Hem de veure les superilles en positiu, no com una restricció, perquè hi guanyem espai per a les persones, més saludable, més segur”, ha argumentat. Segons l’alcadessa, “les pacificacions són bones per al comerç, per exemple carrer Gran de Sant Andreu i superilla de Sant Antoni”. I ha afegit: “Hi ha molts barris que ens estan demanant la seva superilla”.
Gala Pin, “massa contundent” en les seves crítiques als creuers
Respecte del turisme, Colau creu que el nombre de creueristes que arriben a la ciutat s’ha de regular, però admet que la manera com ho va expressar “espontàniament” la regidora de Ciutat Vella va ser “massa contundent”. Gala Pin va comparar amb “una plaga de llagostes” el turisme de creuers en una entrevista al diari Ara i va provocar una forta polèmica.
“S’ha d’entendre que la regidora viu molt l’entorn de Ciutat Vella i l’impacte que el creurisme causa en els veïns del districte, i això és precisament el que s’ha d’ordenar. Barcelona vol ser una ciutat visitada però de manera ordenada”, ha argumentat Colau.
Segons Colau, que ha reivindicat que la presència de l’Ajuntament al Port de Barcelona sigui “més que simbòlica”, com considera que és ara, el diàleg amb els responsables de l’organisme portuari ha millorat aquest mandat. “Hem fet un esforç de diàleg permanent amb el Port i hem pactat, per exemple, la reforma del Port Olímpic”, ha dit. I ha assegurat que el Port també ha entès que cal fer “estudis seriosos” sobre com ordenar el turisme de creuers.