Una altra organització que va promoure un dels contenciosos que han deixat contra les cordes la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Barcelona també sol·licitarà que se suspenguin sense més dilació les restriccions a la circulació de vehicles mancats d’etiqueta ambiental. L’Associació d’Empresaris de Transport Discrecional de Catalunya (Audica) té previst instar que s’executi de forma provisional la sentència que declara nul·la l’ordenança que regula les limitacions al trànsit per intentar reduir la contaminació atmosfèrica a la capital i el seu voltant. La patronal d’empreses d’autocars és la segona entitat que confirma que reclamarà paralitzar ja les sancions als vehicles sense distintiu que infringeixin el veto de transitar dins de l’àrea protegida de 95 quilòmetres quadrats en horari laboral, una petició que també té en marxa la Plataforma d’Afectats per Restriccions Circulatòries (PARC).
El president d’Audica, Toni Serrat, explica al TOT Barcelona que l’entitat demanarà l’execució provisional de la resolució del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) just després que l’Ajuntament formalitzi la “cadena de recursos” que ha anunciat que interposarà. La Generalitat i els altres quatre municipis que la ZBE engloba (l’Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Cornellà i Esplugues) es coordinaran amb Barcelona per presentar les seves pròpies apel·lacions als pronunciaments judicials.
“No podem actuar per anuncis, però quan l’Ajuntament presenti els recursos, Audica mourà fitxa”, deixa clar Serrat, que destaca que l’anul·lació de la normativa que empara les restriccions ha rebut, a la pràctica, el suport unànime dels cinc magistrats del TSJC que s’hi han pronunciat. “Les sentències tenen dos vots particulars, però expressen matisacions i estan d’acord en l’essència. Estan ben fonamentades i no qüestionen la ZBE, sinó l’ordenança, que no està ben feta”, aprecia. En canvi, l’Ajuntament considera que els magistrats s’han guiat per criteris ideològics i menystenen que pal·liatius com les zones de baixes emissions s’estan generalitzant arreu per intentar contenir la polució.
Exempts de restriccions
Serrat no entén que no es toleri que els autocars transitin sense obstacle a la ZBE, igual que altres serveis públics, com les ambulàncies, que estan exemptes d’acreditar que disposen de les etiquetes de Zero Emissions, Eco, C o B. Una altra patronal, la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers (FECAV), manifesta la mateixa queixa.
“No té sentit que els nostres vehicles no estiguin inclosos en les excepcions a la norma. Diferents observatoris afirmen que un autocar de 50 places és capaç de treure de circulació 30 vehicles”, esgrimeix Serrat, que afegeix que gran part de la flota d’autocars que circula a Barcelona s’ha renovat. “El percentatge dels nostres vehicles que no pot entrar a la ZBE no és rellevant”, assenyala. En tot cas, adverteix que resten alguns models de motor Euro 3 sense etiqueta ambiental que Audica jutja eficients i altres de motor Euro 4 amb adhesiu groc, que l’Ajuntament ha plantejat darrerament afegir als prototips vetats a la ZBE.
La patronal dels autocars es manifesta preocupada perquè, tot i la sentència, les restriccions acabin ampliant-se a més prototips dièsel. “No tenim una tecnologia alternativa al nostre sector. La nostra por és que, després d’haver fet una inversió per renovar-nos, es digui que no podrem entrar d’aquí a pocs anys a Barcelona amb aquests vehicles. Un autocar de 55 places modern, de motor Euro 6, costa entre 250.000 i 270.000 euros. Hi ha hagut algunes empreses familiars, amb un o dos autocars, que han decidit no continuar amb l’activitat per no poder assumir el cost de comprar nous vehicles. En la situació econòmica en què ens trobem, tot just sortint de la pandèmia i amb una disminució de l’activitat, seria impossible fer una nova renovació”, alerta Serrat.