Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El TSJC anul·la la ZBE de Barcelona per “deficiències” i “excés”

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha anul·lat aquest dilluns la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de l’Ajuntament de Barcelona per “deficiències en la seva elaboració, manca d’informes determinants i per ser excessiu en l’àmbit geogràfic d’aplicació i en el tipus de vehicles exclosos, entre d’altres”. D’aquesta forma, l’organisme considera que l’acció de l’Ajuntament per limitar el trànsit de cotxes contaminants en una zona de 95 quilòmetres quadrats, que inclouen la capital, així com municipis limítrofs (Sant Adrià de Besòs, l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat), no està prou motivada. Igualment, considera que l’Ajuntament sobrepassa les seves competències en regular a través d’una ordenança municipals aspectes que escapen a les seves competències i considera que és massa ambiciós a l’hora d’excloure alguns dels cotxes contaminants que, a hores d’ara, tenen el veto de circular per aquesta àrea.

El màxim òrgan judicial català argumenta en sis sentències d’una setantena de pàgines cadascuna els motius pels quals dona la raó a l’Associació de Famílies Nombroses de Catalunya, al Gremi Provincial de Tallers de Reparació i Manteniment d’Automòbils de Barcelona, al Gremi de Transport i Maquinària de la Construcció de Catalunya, a l’Associació General d’Autònoms-Pimes Transportistes de Catalunya, a la Federació Catalana de Transport de Barcelona (Transcalit), a l’Associació de Transportistes Agrupats Condal (ASTAC Condal), a Transprime Spanish Shippers Council, a la Plataforma d’Afectats per les Restriccions Circulatòries, a la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers (FECAV) i a l’Associació d’Empresaris de Transport Discrecional de Catalunya (AUDICA).

El TSJC convé que “si bé l’objectiu mediambiental de millora de la qualitat de l’aire i reducció de la contaminació atmosfèrica entra en les raons d’interès general, la mateixa jurisprudència exigeix que les limitacions i requisits que poguessin establir-se siguin proporcionals i el menys restrictius o distorsionadors per l’activitat econòmica“. És per això que la justícia fa un paral·lelisme amb la situació de la pandèmia de la covid-19 i assegura que la mesura de l’Ajuntament produeix un “efecte de confinament” als vehicles sense etiqueta ambiental, en prohibir la seva circulació.

La mesura, atenent les dades del parc de vehicles del 2017, era força ambiciosa, perquè afectava el 55% de vehicles censats a la capital, de la següent forma: un 33% dels turismes un 40% d’autocars i autobusos, un 56% de les furgonetes i un 59% dels camions. En xifres absolutes, això suposen 31.535 furgonetes, 24.979 camions i 120.000 motocicletes, aproximadament. No consten dades dels turismes, tenint en compte la memòria d’impacte econòmic i social que es va fer el 2017.

El mapa de la Zona de Baixes Emissions / Ajuntament de Barcelona
El mapa de la Zona de Baixes Emissions / Ajuntament de Barcelona

El tribunal assegura que l’Ajuntament aplica una mesura de “màxima restricció” en prohibir que els cotxes més contaminants puguin circular de dilluns a divendres i de 7 h a 20 h per aquesta àrea afectada. “La limitació pot privar d’utilitat al vehicle en qüestió”, considera el TSJC, en la línia del que pretenia l’executiu municipal. Així mateix, argumenta que la mesura afecta directament aquella gent amb un poder adquisitiu més baix, ja que disposen de menys capacitat per renovar el seu vehicle particular per un de menys contaminant.

“A l’expedient no es fa una anàlisi suficient de les alternatives, ni de les conseqüències econòmiques, socials i sobre el mercat i la competència que produeixen les mesures, ni s’avaluen prou les despeses i beneficis que implica el projecte de disposició per als seus destinataris, així com les càrregues administratives que suposa la promulgació de l’ordenança”, diu el TSJC.

Totes les resolucions contenen els dos vots particulars concurrents dels magistrats Maria Fernanda Navarro de Zuloaga i Eduardo Paricio Rallo. Són expressions de disconformitat amb alguns dels aspectes de la sentència, però que, en cap dels dos casos, són contraris a la decisió d’anul·lar l’ordenança municipal de la ZBE. Dit d’una altra forma, aquests dos jutges expressen el mateix sentit del vot, però amb uns altres arguments.

L’Ajuntament no ho té tot perdut

Això no significa que l’Ajuntament hagi perdut la batalla judicial. De fet, encara li queda un recurs més: presentar una suspensió d’execució, una mesura on el consistori pot demanar aturar la sentència del TSJC. És per això que demà continua en vigor la ZBE, perquè la sentència no és ferma i el tribunal està pendent dels arguments que pugui aportar l’administració. Sigui com sigui, per revocar el sentit de la sentència, cal que l’ens local argumenti i aporti fonaments jurídics de pes que puguin tombar la sentència del màxim estament judicial de Catalunya. Mentre tot aquest nou procés dura, l’Ajuntament pot demanar aturar l’efecte de la resolució dictada, que a hores d’ara suposa fulminar la ZBE, tal com està convençuda. Sigui com sigui, si s’acaba presentant aquest escrit, el TSJC s’haurà de tornar a reunir per deliberar si accepta el requeriment de l’administració pública o no.

L’Ajuntament assegura que amb aquesta mesura s’han salvat 125 morts prematures a l’any des que s’ha implementat, així com la fi de 609.000 desplaçaments de vehicles altament contaminants.

La situació és tan paradigmàtica que tot just fa una setmana el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, dels comuns, va assegurar que el consistori estudia de la mà de la resta d’administracions, com puguin ser l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i la Generalitat, més mesures restrictives. L’anunci va generar tanta polèmica que el primer tinent d’alcalde, el socialista Jaume Collboni, va demanar “tranquil·litat”. La mà dreta de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va refredar les expectatives de Barcelona en Comú, que planteja un nou veto als vehicles de gasolina matriculats a partir del gener del 2000 i dels dièsel a partir del gener del 2006. Aquest grup pertany a la categoria Euro 4, que forma part dels que tenen l’etiqueta groga i que al mateix temps se’ls cataloga amb la lletra B. “No és el moment d’ampliar la Zona de Baixes Emissions”, va refermar Collboni.

De totes maneres, el mateix Badia ja va deixar clar durant la roda de premsa, i fent servir la mateixa paraula, “tranquil·litat”, que la mesura encara no té un calendari previst, que no s’aplicarà de forma immediata i que s’avisarà amb prou antelació perquè la gent es plantegi fer el canvi de cotxe o apostar pel transport públic.

Compareixença d’urgència

Davant d’aquesta situació, l’Ajuntament de Barcelona ha fet una compareixença d’urgència, només tres hores i mitja més tard que s’hagi conegut la resolució del TSJC. La valoració de la sentència l’ha feta el mateix regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia.

Més notícies
Cartell indicatiu de la ZBE / Àlex Recolons (ACN)

Nou xoc entre PSC i comuns, aquest cop per la ZBE i les futures limitacions

Notícia: Nou xoc entre PSC i comuns, aquest cop per la ZBE i les futures limitacions
Comparteix
"No és el moment", assegura el primer tinent d'alcalde, el socialista Jaume Collboni, mentre el regidor d'Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, dels comuns, ho estudia
Notícia: Nou xoc entre PSC i comuns, aquest cop per la ZBE i les futures limitacions - Mobile
La ronda Litoral a Barcelona amb un senyal de la ZBE / ACN

Aquests són els vehicles que Barcelona també vol prohibir a la ZBE

Notícia: Aquests són els vehicles que Barcelona també vol prohibir a la ZBE
Comparteix
Els cotxes amb etiqueta groga, el proper objectiu del consistori per reduir les emissions de gasos contaminants
Notícia: Aquests són els vehicles que Barcelona també vol prohibir a la ZBE - Mobile
La ronda Litoral a Barcelona amb un senyal de la ZBE / ACN

La ZBE acaba amb 600.000 trajectes de vehicles contaminants en dos anys

Notícia: La ZBE acaba amb 600.000 trajectes de vehicles contaminants en dos anys
Comparteix
L'Ajuntament assegura que s'han evitat 125 morts prematures anuals des de la implementació de la mesura
Notícia: La ZBE acaba amb 600.000 trajectes de vehicles contaminants en dos anys - Mobile
Un cartell avisa als conductors que entren a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona a la sortida 5 de la Ronda de Dalt / ACN

Barcelona podrà decidir si imposa un peatge urbà a la ZBE

Notícia: Barcelona podrà decidir si imposa un peatge urbà a la ZBE
Comparteix
La Llei de Mobilitat Sostenible que prepara el govern espanyol preveu que els ajuntaments puguin imposar una taxa als vehicles particulars
Notícia: Barcelona podrà decidir si imposa un peatge urbà a la ZBE - Mobile

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Fran BCN a març 21, 2022 | 16:09
    Fran BCN març 21, 2022 | 16:09
    Tomaaaa Colau, ja era hora.algu.poses fre a tant despropòsit
    • Icona del comentari de: Fran, fes-t'ho mirar a març 21, 2022 | 18:08
      Fran, fes-t'ho mirar març 21, 2022 | 18:08
      Quin despropòsit ? El despropòsit és l'estat espanyol. M'hi jugo un pèsol que d'aquí un temps quan l'estat espanyol hagi d'aplicar lleis com aquesta o més fortes perquè la necessitat serà més urgent, l'estat espanyol dirà que és la més moderna i "xuli piruli" del món, malgrat que l'hagi d'aplicar tard i com sempre amb presses, qui sap si el PP i malauradament amb el seu soci-escissió Vox. No fotem, si us plau.
    • Icona del comentari de: Serrallonga a març 21, 2022 | 19:24
      Serrallonga març 21, 2022 | 19:24
      Fran, un despropòsit mesures per a fer minvar la contaminació, sobretot en un territori tant densament poblat com l'aglomeració de Barcelona ? Estàs bé ?
      • Icona del comentari de: BCN ciutatmorta, plena d'okupes, drogates i colaus a març 21, 2022 | 20:49
        BCN ciutatmorta, plena d'okupes, drogates i colaus març 21, 2022 | 20:49
        Barcelona perd poblacio, la gent fuis del comunisme infantil dela nena Colau
      • Icona del comentari de: Carles a març 21, 2022 | 22:55
        Carles març 21, 2022 | 22:55
        So clar, és molt.fàcil legislar.des de la superioritat econòmica, soc jubilat i aquesta norma em limita la mobilitat, és molt injust ja què durant la setmana, anar al.metge o qualsevol.gestió amb transport.públic ,vol.dir.tornar.a.casa.rebentat.....podien haver fet excepcions, però no, dictadura taliban .
  2. Icona del comentari de: Independence Process a març 21, 2022 | 16:18
    Independence Process març 21, 2022 | 16:18
    Quin escàndol, la justícia espanyola per als catalans, és un contrapoder espanyol i un entrebanc com una casa, a sobre la justícia espanyola és entesa en tot, així entén de "rebel·lions", en fer repressió política, en intentar frenar referèndums democràtics, assenyalar dates de eleccions, de pandèmies... i tomba tot allò que beneficia les persones que viuen al nostre país. El dia que l'estat espanyol, tard com sempre faci un projecte semblant al de ZBE aigualit ho presentaran com una gran "novetat" espanyola i mundial amb bombos i platerets. Això és Espanya per als catalans, retrocedir i no poder res, ni fer sacrificis com el del projecte ZBE per a millorar la vida de tots. Desperteu-vos !
    • Icona del comentari de: Anónimo a març 21, 2022 | 20:44
      Anónimo març 21, 2022 | 20:44
      Este significa que no tendremos que gastar dinero, que no tenemos en un coche nuevo. Los que necesitamos el coche para trabajar No mezclemos temas. Que siempre es la mismo.
  3. Icona del comentari de: Delfí Artós a març 21, 2022 | 16:31
    Delfí Artós març 21, 2022 | 16:31
    Amb aquest nou embat de la justícia espanyola suposem que els més despistats se n'adonaran de "l'autonomia" política real respecte al poder de Madrid, dels catalans. Els catalans segons el poder judicial espanyol no poden fer referèndums per a saber que volen els catalans, la justícia espanyola decideix quina opció política cal reprimir, quina llengua s'ha d'imposar a les escoles i el percentatge (?!), dates d'eleccions, quan dir coses en mítings son infraccions de lleis espanyoles, quan de tenir relacions amb un país s'ha de fer escarni de polítics catalans, quan col·locar una pancarta amb el lema "llibertat d'Expressió serveix per a perseguir polítics, fer lleis per a minvar la contaminació de les nostres ciutats... Confiem que l'esquerra sucursalista espanyolista de casa nostra se n'adonarà algun dia que amb la seva Espanya no és pot anar enlloc i que la nostra capital política no és Madrid. Esperem que no sigui massa tard, per al bé de tothom. Diguem-los, no és això, no és això companys. Visca el dreta a decidir i el dret a l'autodeterminació.
  4. Icona del comentari de: Recaptar a canvi de res a març 21, 2022 | 16:36
    Recaptar a canvi de res març 21, 2022 | 16:36
    Com sempre, la Colau és un frau. Es paga la itv i un impost de circulació perquè després et vinguin els ajuntaments a dir-te que malgrat haver-lo pagat i tenir el control en regla no et deixen circular.
    • Icona del comentari de: Maria a març 21, 2022 | 18:52
      Maria març 21, 2022 | 18:52
      En tot cas digues qui ha votat Colau és un frau, segurament convius amb un munt de ciutadans que han votat Colau o la candidatura de Valls o el Psoe que la feren possible. Perquè no escrius els votants de Colau son un Frau ?
      • Icona del comentari de: Fran BCN a març 21, 2022 | 22:57
        Fran BCN març 21, 2022 | 22:57
        Ho sento però un 15%.dels votants no tenen credibilitat moral per a res.....
  5. Icona del comentari de: Barceloní. a març 21, 2022 | 16:40
    Barceloní. març 21, 2022 | 16:40
    No hi ha res tan dolent que no serveixi per a quelcom de bo. I el ditxós Tribunal ha servit per parar els peus a la Colau & cia.
    • Icona del comentari de: Jordi a març 21, 2022 | 19:05
      Jordi març 21, 2022 | 19:05
      Ets encara dels que et creus que les ZBE afecten i afectaran estrictament el municipi de Barcelona ? D'on heu tret aquest engany ? El "ditxós" tribunal és una conseqüència directa de viure encara sota sobirania política espanyola. Barrejar barroerament naps i cols no serveix per a res i menys per a aclarir res. Jo personalment prefereixo poder respirar aire el més net possible de partícules nocives i altres contaminants i sobretot que les normatives catalanes i passos que es facin en aquest aspecte i sentit al meu país no les freni ni les impedeixi, únicament pel fet que no les ha redactat ell, l'estat ocupant amb seu a Madrid.
  6. Icona del comentari de: Gavanenc a març 21, 2022 | 17:07
    Gavanenc març 21, 2022 | 17:07
    Sense l'autonomia de Portugal no anem ni anirem mai enlloc. Si això us costa de capir, feu-vos-ho mirar.
  7. Icona del comentari de: Fart a març 21, 2022 | 17:16
    Fart març 21, 2022 | 17:16
    Tant la Colau com el TSJC són uns inútils
    • Icona del comentari de: @ en Fart a març 21, 2022 | 18:26
      @ en Fart març 21, 2022 | 18:26
      Colau t'agradi o no, l'han escollit els votants a través dels representants polítics, regidors del municipi de Barcelona. Jo no en tinc cap culpa que el renegat Manuel Valls el votessin tantes persones empadronades a Barcelona, suficients per a fer Batllessa Colau. En canvi el poder judicial espanyol (inclòs el lawfear) actual és fruit hereu directe de la transició 1978 de la dictadura Franquista a la democràcia. En 44 anys l'estat espanyol no ha fet canvis en la cúpula judicial espanyola (a banda d'alguns canvis de nom com el T.O.P. el qual passà a dir-se "Audiencia Nacional" sense canvia de seu ni de res), i s'autoregenera tota sola i entre ells mateixos seguint els mateixos criteris i formació, forma d'accedir entre ells, que en època espanyola "pre-democràtica". Què els jutges espanyols hagin de decidir què no han de votar els catalans, reprimint polítics i activistes; que decideixin quan s'han de fer eleccions; que decideixin si es poden fer o no restriccions de tipus sanitari; que acceptin investigacions prospectives sobre determinats sectors polítics, que tombin mesures anticontaminació... fa arrufar molt el nas i sincerament em sembla molt més greu que si algú està fart de l'equip de Colau, cosa fàcil de canviar d'ací un any si realment hi ha tants de Barcelonins farts. Jo no la vaig pas votar ni la votaré, però, també sé distingir les coses que poden beneficiar la població, les faci qui les faci des de candidatures i llistes electorals que respecten els drets humans i la democràcia.
      • Icona del comentari de: Fart a març 21, 2022 | 21:05
        Fart març 21, 2022 | 21:05
        Per si no te n'has adonat la colau NO va sortir elegida, va guanyar l'Ernest Maragall! I els vots que va rebre aquesta boja són el 10% o menys de tots els barcelonins, ja estem tots farts de la seva desastrosa gestió, ha convertit Barcelona, la nostra Barcelona en una ciutat del tercer món. És una inútil, hauria de dimitir
  8. Icona del comentari de: Ricard a març 21, 2022 | 17:27
    Ricard març 21, 2022 | 17:27
    Algú hauria de fer veure a Colau, Albiach, Asens, Mena... les confluències dels Comuns, és a dir l'esquerra sucursalista espanyolista, que tenir Madrid com a capital política, als catalans, a tots sense exclusions, no ens du enlloc que no sigui ple de problemes, entrebancs, ensopegades amb la mateixa pedra i endarreriments en polítiques importants i essencials, coses que ens podem estalviar amb la independència política. Al nostre país dins d'Espanya i sota la seva sobirania, tutela i submissió, cap política es pot "aplicar" ni fer efectiva quan toca. Sí a la independència, fem-la efectiva !
  9. Icona del comentari de: Anna a març 21, 2022 | 18:03
    Anna març 21, 2022 | 18:03
    Aleshores algú ens pot informar per a què serveixen, doncs, les etiquetes que lliura l'estat espanyol per a enganxar als vehicles ? Política inútil d'aparador és l'únic que sap fer l'estat espanyol.
  10. Icona del comentari de: Dolors a març 21, 2022 | 19:36
    Dolors març 21, 2022 | 19:36
    Hasta cuándo, tiene derecho el Ayuntamiento de Barcelona seguir con su ZBE, ya que ahora ellos presentarán alegaciones........ Y hasta que vuelva a contestar el TSJC?
    • Icona del comentari de: Ai ! Dolores a març 21, 2022 | 19:58
      Ai ! Dolores març 21, 2022 | 19:58
      Per sentit comú, per sentit cívic, pel bé i la salut de la població. Millor desobeir l'anul·lació de les ZBE per part de la justícia espanyola que afecta a Barcelona, L'Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Cornellà de Llobregat, i Esplugues de Llobregat. Cal seguir i aplicar-ho als 67 municipis de més de 20.000 habitants on és previst pròximament.
  11. Icona del comentari de: Cal dir-ho a març 21, 2022 | 19:42
    Cal dir-ho març 21, 2022 | 19:42
    Si no us agrada Colau voteu un altra llista electoral o dirigiu-vos directament a Manuel Valls, però celebrar la derogació per part de la justícia espanyola, de mesures que beneficien tots els ciutadans i que tard o d'hora hauran d'activar governs municipals, autònoms i altres, a tot el país i a tot l'estat espanyol, siguin del color que siguin, no és gaire de sentit comú ni coherent. A més les ZBE atenyen el govern del país, no solament Barcelona, St Adrià del Besòs, l'Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat. Prompte afectarà 67 municipis catalans més. Cal dir que les Zones de Baixes Emissions, no és pas un "invent" català i menys de la Colau, a París per exemple la LEZ (low-emission zone) funciona des de l'estiu del 2015. Els jutges espanyols rebutgen tot allò que s'avança als governs de Madrid, és a dir segons ells tot allò que no fa Madrid, no existeix o ho consideren de fireta. Aquí rau l'arrel de tot plegat.
  12. Icona del comentari de: Via fora els adormits a març 21, 2022 | 20:02
    Via fora els adormits març 21, 2022 | 20:02
    ZBE : Poc "ambiciós" i que depassa "competències", diuen... Els aparells de l'estat espanyol més enllà d'intentar mantenir la fal·làcia de la unitat d'Espanya, no tenen cap més objectiu ni ambició de res.
  13. Icona del comentari de: Independence Process a març 21, 2022 | 20:25
    Independence Process març 21, 2022 | 20:25
    Ep ! Encara més. La justícia espanyola s'ha llegit la nova llei de trànsit espanyola que s'aplica avui ? Entre altres coses l'esmentada llei parla de les Zones de Baixes Emissions ZBE : "No respectar les restriccions de circulació pels episodis de contaminació i de les zones de les baixes emissions comporta una infracció greu amb una sanció de 200€." Si la llei espanyola considera sancionar per no respectar les restriccions de les ZBE (?!), és perquè preveu la creació d'aquestes zones és a dir ZBE. Als jutges espanyols i als xovinistes nonacionalistes espanyols en general, els emprenya sempre que municipis i govern catalans s'avancin a les lleis espanyoles. És això del que estem parlant ara i ací. Desperteu-vos.
  14. Icona del comentari de: Vendetta a març 21, 2022 | 21:06
    Vendetta març 21, 2022 | 21:06
    Fora colau dels nostres barris, espero manifestación masiva de coches antics pel centre de barcelona ja se esta muntant

Nou comentari

Comparteix