Calma. “Tranquil·litat”, en paraules del primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni. La mà dreta de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, refreda les expectatives dels comuns, que ja estudien un nou veto als vehicles de gasolina matriculats a partir del gener del 2000 i dels dièsel a partir del gener del 2006. Aquest grup pertany a la categoria Euro 4, que forma part dels que tenen l’etiqueta groga i que al mateix temps se’ls cataloga amb la lletra B. “No és el moment d’ampliar la Zona de Baixes Emissions”, referma Collboni.
Les alarmes d’alguns, començant pels qui condueixen a Barcelona, s’han disparat des d’aquest dilluns, després que el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, dels comuns, hagi assegurat que ja estudia amb la resta d’administracions un pla per prohibir la circulació d’aquests vehicles. Paradoxes de la vida, durant la mateixa roda de premsa, Badia ha fet servir la mateixa paraula que després ha usat Collboni: “Tranquil·litat”. Malgrat el neguit, Badia ha reiterat diversos cops que en cap cas l’Ajuntament es planteja aplicar el veto d’un any per l’altre. Assegura que avisaran amb tems, “perquè tothom es pugui organitzar”, ha convingut.
El número 2 a l’Ajuntament ha volgut marcar perfil propi, assegurant que “després de la pandèmia, la crisi i la gran pujada del preu dels carburants” no es pot deixar enrere “el 40% de persones que tenen vehicles amb etiqueta groga i no poden canviar-lo”. Mentrestant, Badia ja rumia com fer-ho: “Estem treballant en com podria ser aquest calendari [de prohibició de circulació als vehicles Euro 4], estem pensant-ho amb les diferents administracions i el sector, per veure quins calendaris serien possibles”, ha afirmat. “El sector està compromès, entén perfectament la mesura i podem aspirar en anar de la mà en els futurs calendaris que s’hagin d’aplicar”, ha defensat.
Badia no se n’ha estat i ha respost a la mateixa resposta que ja li havia fet abans Collboni. “Una manera curiosa de reforçar el mateix que vam dir ahir”, li ha dit el responsable d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica al d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda.
La ZBE evita 125 morts l’any
La ZBE evita la mort prematura de 125 persones cada any, gràcies a la reducció de la contaminació, segons les dades de l’Ajuntament. Això s’ha aconseguit amb una reducció de 609.000 trajectes dels vehicles més contaminants des que està en vigor la mesura, que ocupa una extensió de 95 quilòmetres quadrats i que s’estén per tota Barcelona, incloent-hi els municipis limítrofs amb la capital.