Just un dia després que s’anunciessin canvis de nom per unificar els rètols de diferents parades intermodals de Barcelona on el metro enllaça amb rodalies o el ferrocarril, una campanya qüestiona una de les denominacions aprovades. La queixa vehiculada a través d’internet discuteix que la parada de tren de Sant Andreu Comtal es simplifiqui per passar a ser de Sant Andreu, igual que l’estació de metro i que el districte. En canvi, la iniciativa ciutadana recull signatures per reclamar que s’esmeni la modificació i que totes dues parades passin a ser rebatejades amb el nom de Sant Andreu de Palomar, igual que el barri on es troben les boques de metro i de rodalies.
La campanya s’adreça a l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM), que ha acordat les variacions en les denominacions de 10 parades de la xarxa de transport públic. La iniciativa parteix de l’historiador local Pau Vinyes, membre del centre d’estudis Ignasi Iglésias, que investiga i divulga la història de Sant Andreu de Palomar, un dels antics municipis que Barcelona va acabar absorbint. En el cas de Sant Andreu de Palomar, l’annexió a la capital va ser el 1897, arran d’un reial decret signat per la reina regent Maria Cristina. Barcelona va engolir alhora altres cinc poblacions de la seva corona, fins aleshores independents: Gràcia, Sant Martí de Provençals, Sants, Sant Gervasi de Cassoles i les Corts.
La campanya oberta per sol·licitar que les estacions de Renfe i de metro passin a anomenar-se Sant Andreu de Palomar sosté que acceptar el prec constituiria tot un símbol de reparació històrica. “D’aquesta manera, recuperem el nom original del territori (l’exmunicipi de Sant Andreu de Palomar) i diferenciem el nom de l’actual barri (Sant Andreu de Palomar) del Districte (Sant Andreu) i evitem confusions”, defensa la petició que recull adhesions a la plataforma Avaaz.org.
Recuperar el nom original
Si la suggerència prosperés, suposaria retornar a la denominació original de la parada primigènia del barri. Vinyes explica que Sant Andreu de Palomar ja va donar nom a l’estació de tren.
“La de Sant Andreu Comtal és una de les més antigues a l’Estat espanyol en funcionament i el seu nom original era Sant Andreu de Palomar -il·lustra l’historiador-. Quan Renfe hi entra i es nacionalitzen les vies d’ample espanyol el 1941, es reestructura i l’estació acaba passant a anomenar-se Sant Andreu Comtal, perquè a prop passa el Rec Comtal, mentre que la de Sant Andreu Arenal es va anomenar així perquè hi ha el carrer de Concepció Arenal”.
Vinyes addueix que retolar les estacions amb el nom de Sant Andreu de Palomar permetria “diferenciar l’actual barri del districte i s’evitarien confusions”. “Hi ha molts pobles que es diuen Sant Andreu i que posen el seu nom íntegre a l’estació, com Sant Andreu de la Barca o Sant Andreu de Llavaneres, així que seria lògic que aquí s’afegís ‘de Palomar’. Un altre aspecte important és que dignificaríem el territori amb el seu nom original“, argumenta l’historiador que propugna la modificació.
La proposta ha rebut prop de 90 adhesions durant la primera jornada de recollida de suports. Entre altres, hi donen suport el Centre d’Estudis Ignasi Iglésias, l’Associació de Veïns i Veïnes de Sant Andreu de Palomar i la Societat Cultural i Esportiva La Lira.
Vinyes assenyala que recobrar la denominació original de l’estació del tren i estendre-la a la parada de metro és un vell desig. La revelació de les pròximes modificacions a la xarxa ha empès que la proposta es llanci just ara. Els promotors es plantegen enviar cartes a l’ATM i a Transports Metropolitans de Barcelona per sol·licitar que adoptin la reivindicació abans d’unificar les dues parades sota el nom del districte en comptes del de Sant Andreu de Palomar.