Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Crònica d’una mort anunciada: l’adéu silenciós de la sèrie 1100 del metro
  • CA

La passada nit del dilluns s’acomiadà l’últim tren de la sèrie 1000-1100 que quedava a les cotxeres de la Vall d’Hebron. Van començar a funcionar als anys 70 i van circular a les línies 4 i 5 de la xarxa de metro de Barcelona fins que Transport Metropolitans de Barcelona (TMB) va decidir jubilar-los cap al 2006. Quedaren així desterrats a les catacumbes de la ciutat i sentenciats a envellir fins que els arribés el dia del desballestament.

Una marxa fúnebre que ha indignat als impulsors del tan esperat Museu del Transport, que subratllen “la manca de voluntat” de TMB i l’Ajuntament de preservar aquests vehicles històrics que amb prou feines sobreviuen a les cotxeres. Fonts municipals esgrimeixen que no és competència de l’Ajuntament, i TMB sosté que de la mateixa sèrie “es preserva encara una composició de tres cotxes formada per dos motors i un remolc” de forma que el material conservat “inclou els dos tipus de vehicle que integraven la sèrie”.

“Tots es renten les mans”, etziba el Manel Marina, guia de la ciutat i un dels impulsors del museu. La delegació del sindicat CGT al metro va donar a conèixer la retirada del tren sentenciat a través d’una piulada, que ha generat nombroses mostres de simpatia cap al patrimoni ferroviari. En una resposta a la mateixa xarxa, la CGT ha indicat que el desballestament es farà previsiblement en una empresa de Gavà, que també s’encarregarà de l’extracció segura de l’amiant que conté aquest tren.

Campanya per a la preservació del tren

Arran les continuades notícies de desmantellament de trens, Transport Públic BCN va iniciar fa un any una campanya de recollida de signatures per demanar una adequada preservació d’aquest patrimoni. “TMB hauria de seguir les passes dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que té espais destinats al seu material mòbil històric o, si més no, pensar a preservar material pel futur Museu del Transport de Catalunya”, justifiquen. Mostres del patrimoni tècnic de Renfe i Adif també es poden visitar i descobrir en espais oberts al públic, com el Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú o el de Móra la Nova. En canvi el de TMB dorm un son etern, oblidat en cotxeres i túnels.

Interior del metro de la sèrie 1100, a les cotxeres de Triangle

Marina, d’altra banda, critica que TMB “ni tan sols contempla l’opció de netejar-los” i proposa una alternativa: fer circular alguns d’aquests trens històrics els dies festius, com es va procurar als anys 80 a la línia L1. En aquest cas, però, tampoc no seria possible perquè és un dels trens on s’ha detectat amiant.

Un dels objectius primordials de la campanya de Transport Públic BCN és, de fet, tornar a posar en funcionament el tren de la sèrie 1100, per exemple, en actes històrics del Metro de Barcelona, com podria ser l’any 2024 pel centenari del metro. Reclamen així “que s’incrementi la seguretat de les zones on es guarden”, per tal d’evitar el vandalisme.

Dos anys pel centenari del metro de Barcelona

Tot i que les últimes víctimes són aquests dos vagons dels cinc que restaven —els altres tres de la sèrie 1000-1100 es troben en condicions deplorables a les cotxeres de Triangle—, no són les úniques generacions de trens que se substituiran aquest any. Es preveu també el desballestament de diverses unitats de la sèrie 3000 i 4000, segons ha confirmat TMB al TOT Barcelona. Els impulsors temen que en dos anys, quan arribi el centenari del metro de Barcelona, s’hagin perdut bona part dels vestigis de la història que es vol commemorar. 

Trens grafitejats a les cotxeres. Font: Museu del Transport.
Trens grafitejats a les cotxeres. Font: Museu del Transport.

En aquest sentit, TMB ha rebat la crítica i recorda que “la Fundació TMB vetlla per la preservació del patrimoni històric del transport públic preservant un vehicle representatiu de cada sèrie o model que es retira”. No concreta, això no obstant, les accions que es duran a terme en el marc de la celebració del centenari del metro.

En qualsevol cas, a falta d’un espai adequat on conservar i divulgar el patrimoni ferroviari de la capital, les cotxeres de Triangle i de Vall d’Hebron han esdevingut els cementiris dels vehicles més veterans. Un bon nombre de dissortats exemplars, ofegats en pols i vulnerables a l’atac de grafiters, esperen allà el seu últim viatge. 

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Santi Torres a maig 04, 2022 | 22:16
    Santi Torres maig 04, 2022 | 22:16
    Que la Fundació TMB preserva el patrimoni? Hauria de ser denunciada per "dejación de funciones". Un patrimoni dels ciutadans que TMB abandona. I l'Ajuntament calla.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa