L’artífex dels ERO del Grup Zeta i Alstom es perfila com a nou directiu de TMB

L'empresa pública de metro i bus està a les portes de la negociació d'un nou conveni laboral | Expectació sindical per les vacants a la direcció

La cúpula de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) començarà 2020 amb canvis rellevants. Segons han pogut saber el TOT Barcelona, la veterana Mireia Clua deixa la direcció de recursos humans a les portes de la negociació del nou conveni laboral i es perfila com a substitut Carlos Jiménez, directiu del Grupo Zeta i artífex dels ERO d’El Periódico, Sport i en una etapa professional anterior també a la fàbrica d’Alstom.

Portaveus de l’empresa pública metropolitana han confirmat a aquest diari que “a principis de gener s’incorporarà una persona amb àmplia experiència professional a la direcció de l’Àrea de Persones” per raons “simplement organitzatives”. Els sindicats del metro fa una setmana que tenen el nom de Jiménez sobre la taula i donen per fet el relleu.

“Tenim companys de sindicat que ja han estat víctimes d’un ERO de Jiménez, a Alstom”, adverteixen portaveus de la CGT, que forma part del comitè d’empresa del metro. “Ja l’hem batejat com el nou tècnic especialista en EROs de TMB!”, afegeix una altra font del sindicat, que apunta que Clua hauria agafat una excedència voluntària d’almenys un any.

Tot i que els sindicats no veuen com un bon auguri el currículum de Jiménez, prefereixen ser prudents. “Ja ens va fer molta por el fitxatge de l’exdirector del metro, Marc Grau, perquè veia de fer un ERO monstruós a la siderúrgica Celsa, i després vam poder negociar nou conveni”, relativitzen. “Ens hem acostumat a estar sempre alerta, l’amenaça contínua també és un tipus de política laboral”, lamenten.

Dos perfils molt diferents

Clua és enginyera de formació i ha estat més de 16 anys a la direcció de TMB. Ara té al seu càrrec tota la plantilla de TMB, més de 7.000 treballadors, fruit de la fusió de les antigues tres àrees de recursos humans (bus, metro i estructura corporativa). Va arribar a la cúpula via promoció interna, després de 10 anys com a responsable de manteniment.

Jiménez sortiria d’un Grupo Zeta en ple procés de fusió d’estructures directives, després de l’absorció per part de Prensa Ibérica. Ha estat al capdavant de l’ERO d’extinció de Gráficas de Prensa Diaria, la impremta d’El Periódico i Sport, i de les reduccions de plantilla d’aquestes dues capçaleres. Va arribar a l’editora catalana el juliol de 2016, després de quasi sis anys a Alstom. També ha treballat a les empreses d’automoció Infun i Faurecia, a les farmacèutiques Novartis i Boehringer i a la tecnològica Hewltett Packard, tot i que de fet és funcionari de carrera.

La remodelació de Lertxundi

La cúpula de TMB porta una tardor molt agitada. A l’octubre va ser destituït el conseller delegat, Enric Cañas, molt criticat pels sindicats i considerat un home pròxim als comuns d’Ada Colau. Al seu lloc va entrar Gerardo Lertxundi, després que la nova regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón (PSC), demanés explícitament el cap de Cañas. Lertxundi ha estat gerent de la Compañía del Tranvía de San Sebastián i la direcció de Mobilitat de d’aquest ajuntament basc. Al seu aterratge a TMB no hi ha mancat polèmica, amb una pujada de sou de fins al 34% respecte el seu predecessor gràcies a un salari fix més alt i un plus variable.

A més, a diferència de Cañas, que va mantenir la major part dels directius ‘heretats’ del mandat de Xavier Trias, Lertxundi estaria formant un equip de la seva confiança i ja disposa de tres oportunitats. A banda de Clua, també sona amb força la sortida de Jordi Mitjà, actual director d’Operacions, i segueix vacant la plaça de director del metro, que va assumir provisionalment Cañas fa 14 mesos i no s’ha arribat a assignar.

Més informació

Nou comentari