Suports internacionals contra les sentències i els jutges que collen la Zona de Baixes Emissions (ZBE). Ada Colau ha trobat aliats en les alcaldies de París, Londres, Roma i Milà per seguir pressionant de cara al recurs al Tribunal Suprem que l’Ajuntament formularà a les resolucions amb què el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha deixat les restriccions al trànsit a un pas de ser anul·lades.
El govern municipal ha aconseguit rubricar amb el segell de quatre alcaldies trascendents en el panorama internacional un manifest que sintetitza els arguments de l’equip de Colau per rebatre els contudents pronuncianciaments judicial contra la ZBE. Anne Hidalgo (París), Sadiq Khan (Londres), Giuseppe Sala (Milà) i Roberto Gualtieri (Roma) són batlles i, alhora, quatre dirigents rellevants del centre-esquerra en els seus països. Amb els seus noms avalen i confereixen envergadura a una declaració que qüestiona sense embuts la capacitat de la Justícia per contradir polítiques contra la contaminació atmosfèrica.
“Enmig d’una emergència climàtica i sanitària, els jutges no poden obligar els governs a retrocedir”, sosté la carta oberta en què les quatre urbs europees se sumen als arguments de l’entorn de Colau, que ha menystingut el contingut de les resolucions afirmant que “no té ni cap ni peus” o que “sembla més bé un article d’opinió”, tal com ha deixat anar el regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia. L’escrit en defensa de la ZBE de Barcelona reprova la sentència del TSJC afirmant que “va en contra de les directives de la Unió Europea i de l’OMS, del consens científic i, sobretot, del sentit comú internacional que entén la importància de protegir la salut pública”.
Si bé la conseqüència en última instància de les resolucions seria deixar sense efecte les limitacions i les sancions a vehicles sense etiqueta ambiental, els cinc magistrats que signen les sentències contràries a la política estrella de Barcelona contra l’alta polució puntualitzen que no neguen la “gravetat” de la contaminació a la capital catalana. Brussel·les té en marxa un procediment judicial contra l’Estat espanyol perque Barcelona, la seva àrea metropolitana i Madrid incompleixen sistemàticament els límits de contaminació fixats a la Unió Europea.
Els jutges subratllen que el seu posicionament no qüestiona la mesura ni la potestat de l’Ajuntament a implantar-la, sinó que detecten insuficiències en l’ordenança que la regula. La troben mancada d’informes que l’emparin i basada en dades desfasades de contaminació atmosfèrica. Així mateix, retreuen que l’Ajuntament no evalués l’eventual perjudici econòmic sobre població amb rendes baixes i sectors econòmics febles, com els autònoms o les pimes. Sostene que, tant en un cas com en l’altre, són susceptibles de topar amb dificultats per adquirir un vehicle apte als requisits exigits. Segons els magistrats, el canvi instaurat sense transició pot haver abocat a limitar el dret a la mobilitat o a escurçar l’ús de vehicles professionals de qui no gaudeix de prou ingressos per comprar un vehicle amb adhesiu ambiental.
En qualsevol cas, la carta en què Londres, París, Milà i Roma fan costat a Colau recorda que “al voltant de 300 ciutats europees han creat Zones de Baixes Emissions”, incloses les quatre firmants del manifest. “Cada any a Europa moren 800.000 persones prematurament a causa de la contaminació urbana”, alerten per esgrimir que les àrees en què es limiten els vehicles que hi poden accedir són “una de les eines més útils” per rebaixar els nivells elevats de contaminació.