Un peatge urbà de Barcelona pot tenir més acceptació de la prevista. Una enquesta professional encarregada per grups ecologistes a Gesop revela que hi hauria un suport de fins al 51% a la imposició d’una taxa anticontaminació, el que es coneix com un peatge urbà per als qui accedeixen a la capital en vehicle privat. És una majoria per la mínima, però superior a la percepció que es tenia sobre aquesta contundent mesura, que per ara l’Ajuntament de Barcelona no es planteja oficialment. L’enquesta s’ha fet a una mostra representativa de 800 persones de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, a qui s’ha preguntat per una taxa d’almenys dos euros. Una cinquena part creu que haurien de ser 5 euros perquè resulti dissuasiva i un 10,5% considera que s’haurien de pagar 10 euros per entrar a Barcelona en cotxe o moto.
El 46,5% dels enquestats s’oposa a la mesura i un 2% no es posiciona sobre la qüestió. La iniciativa es planteja com una evolució de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que en aquests moments s’està debatent als tribunals. L’objectiu, diuen les entitats impulsores d’aquesta iniciativa, és reduir la quantitat de trànsit a Barcelona per afavorir que l’aire que hi ha a la capital catalana sigui més respirable. El peatge urbà ja s’aplica a altres ciutats europees com Milà (Itàlia), que obliga els conductors de vehicles privats a pagar un tribut si entren a la ciutat de 7.30 hores del matí a 19.30 hores del vespre, coincidint amb la franja del dia on s’acumula major mobilitat.
L’enquesta ha estat impulsada per una desena d’entitats socials vinculades a la lluita contra el canvi climàtic, a favor del transport públic i a la reducció de la contaminació que genera el vehicle privat, com ho són la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, Ecologistes en Acció de Catalunya, Eixample Respira, Bicicleta Club de Catalunya, la Xarxa per la Justícia Climàtica, Catalunya Camina i l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit. Les dades són fruit d’enquestes telefòniques i presencials del Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública (GESOP), que ha entrevistat 813 persones majors de 16 anys de l’AMB.
370 milions d’euros per a les arques públiques
Aquestes entitats han fet un projecte on xifren en un 21% la reducció mínima del trànsit, gràcies a l’aplicació d’aquest peatge. A diferència dels enquestats, aposten per un tribut diari de 4 euros al dia, que s’aplicaria per aquells que circulin entre les 7 hores del matí i les 20 hores del vespre. A més, proposen 10 dies de gràcia a l’any on no es pagaria. No haurien de pagar el tribut aquells cotxes on hi vagin més de tres ocupants, defensen. Passaria el mateix amb aquells que acreditin ingressos baixos, inferiors al doble de l’IPREM –13.896,48 euros l’any aquest 2022-.
Cal eliminar les autovies urbanes per a donar prioritat als modes més sostenibles i equitatius, com són el carril BUS, el carril VAO, el carril bici i les pacificacions urbanes, com és el cas de les superilles de Barcelona, diuen. Així mateix, quantifiquen en 370 milions d’euros anuals el benefici percebut pel peatge a les entrades de Barcelona. Un ingrés a les arques públiques que, consideren, hauria d’anar destinat a la mobilitat activa i el transport públic, mentre que un 10% s’hauria de reservar per a la sanitat pública.
Cal incrementar l’oferta de transport públic, “especialment on existeixen menys alternatives”, diuen entitats com Ecologistes en Acció, que aposten per connexions amb Barcelona més enllà de l’àrea metropolitana. També aposten pels carrils bus urbans i d’entrada a les ciutats i la millora dels principals intercanviadors de transport públic de la ciutat. Al mateix temps, defensen l’extensió del sistema tarifari integrat a tot Catalunya i la creació d’un abonament anual de transport públic a Catalunya. Un altre dels punts on centren els seus esforços és en la “recuperació de l’espai públic per a les persones, la vida social i la potenciació del comerç de proximitat”.
L’Ajuntament, amb “molta expectativa” per la proposta
L’Ajuntament té “molta expectativa” amb aquesta proposta. Ho ha dit aquest dimarts la tinenta d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, després que es fes pública la iniciativa. “No hem tingut temps de poder rebre el contingut, perquè l’han presentat fa pocs minuts, però estudiarem amb detall la documentació“, ha assegurat. “Com hem dit anteriorment, per tirar endavant propostes com aquest tipus necessitem un gran acord, com vam fer amb la Zona de Baixes Emissions (ZBE), on totes les administracions vam anar a la una”, ha explicat. “En el cas del peatge, incorpora la necessitat de canvis legislatius prèviament, i això fa que l’acord entre les administracions sigui indispensable”, ha argumentat.
Siguin com sigui, Sanz ha volgut agraïr al moviment ecologista el plantejament i ha posat en relleu la feina feta. Al mateix temps, ha donat suport a la pedalada massiva d’aquest dissabte, on centenars de persones de totes les edats van reclamar a les administracions públiques més presència i espais segurs per als ciclistes.
Barcelona és la ciutat europea amb més densitat de vehicles i la sisena més contaminada. El vehicle privat representa només el 25% dels desplaçaments que es fan a la metròpoli de Barcelona, però, en canvi, ocupa més del 65% de l’espai públic. La taxa d’ocupació mitjana és d’1,2 persones/vehicle i el 69% dels desplaçaments venen de l’àmbit on arriba el metro (a més del tramvia, trens FGC i rodalies, i busos).