Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El 51% de la població estaria a favor d’un peatge urbà a Barcelona

Un peatge urbà de Barcelona pot tenir més acceptació de la prevista. Una enquesta professional encarregada per grups ecologistes a Gesop revela que hi hauria un suport de fins al 51% a la imposició d’una taxa anticontaminació, el que es coneix com un peatge urbà per als qui accedeixen a la capital en vehicle privat. És una majoria per la mínima, però superior a la percepció que es tenia sobre aquesta contundent mesura, que per ara l’Ajuntament de Barcelona no es planteja oficialment. L’enquesta s’ha fet a una mostra representativa de 800 persones de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, a qui s’ha preguntat per una taxa d’almenys dos euros. Una cinquena part creu que haurien de ser 5 euros perquè resulti dissuasiva i un 10,5% considera que s’haurien de pagar 10 euros per entrar a Barcelona en cotxe o moto.

El 46,5% dels enquestats s’oposa a la mesura i un 2% no es posiciona sobre la qüestió. La iniciativa es planteja com una evolució de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que en aquests moments s’està debatent als tribunals. L’objectiu, diuen les entitats impulsores d’aquesta iniciativa, és reduir la quantitat de trànsit a Barcelona per afavorir que l’aire que hi ha a la capital catalana sigui més respirable. El peatge urbà ja s’aplica a altres ciutats europees com Milà (Itàlia), que obliga els conductors de vehicles privats a pagar un tribut si entren a la ciutat de 7.30 hores del matí a 19.30 hores del vespre, coincidint amb la franja del dia on s’acumula major mobilitat.

L’enquesta ha estat impulsada per una desena d’entitats socials vinculades a la lluita contra el canvi climàtic, a favor del transport públic i a la reducció de la contaminació que genera el vehicle privat, com ho són la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, Ecologistes en Acció de Catalunya, Eixample Respira, Bicicleta Club de Catalunya, la Xarxa per la Justícia Climàtica, Catalunya Camina i l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit. Les dades són fruit d’enquestes telefòniques i presencials del Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública (GESOP), que ha entrevistat 813 persones majors de 16 anys de l’AMB.

370 milions d’euros per a les arques públiques

Aquestes entitats han fet un projecte on xifren en un 21% la reducció mínima del trànsit, gràcies a l’aplicació d’aquest peatge. A diferència dels enquestats, aposten per un tribut diari de 4 euros al dia, que s’aplicaria per aquells que circulin entre les 7 hores del matí i les 20 hores del vespre. A més, proposen 10 dies de gràcia a l’any on no es pagaria. No haurien de pagar el tribut aquells cotxes on hi vagin més de tres ocupants, defensen. Passaria el mateix amb aquells que acreditin ingressos baixos, inferiors al doble de l’IPREM –13.896,48 euros l’any aquest 2022-.

Cal eliminar les autovies urbanes per a donar prioritat als modes més sostenibles i equitatius, com són el carril BUS, el carril VAO, el carril bici i les pacificacions urbanes, com és el cas de les superilles de Barcelona, diuen. Així mateix, quantifiquen en 370 milions d’euros anuals el benefici percebut pel peatge a les entrades de Barcelona. Un ingrés a les arques públiques que, consideren, hauria d’anar destinat a la mobilitat activa i el transport públic, mentre que un 10% s’hauria de reservar per a la sanitat pública.  

Cal incrementar l’oferta de transport públic, “especialment on existeixen menys alternatives”, diuen entitats com Ecologistes en Acció, que aposten per connexions amb Barcelona més enllà de l’àrea metropolitana. També aposten pels carrils bus urbans i d’entrada a les ciutats i la millora dels principals intercanviadors de transport públic de la ciutat. Al mateix temps, defensen l’extensió del sistema tarifari integrat a tot Catalunya i la creació d’un abonament anual de transport públic a Catalunya. Un altre dels punts on centren els seus esforços és en la “recuperació de l’espai públic per a les persones, la vida social i la potenciació del comerç de proximitat”.

L’Ajuntament, amb “molta expectativa” per la proposta

L’Ajuntament té “molta expectativa” amb aquesta proposta. Ho ha dit aquest dimarts la tinenta d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, després que es fes pública la iniciativa. “No hem tingut temps de poder rebre el contingut, perquè l’han presentat fa pocs minuts, però estudiarem amb detall la documentació“, ha assegurat. “Com hem dit anteriorment, per tirar endavant propostes com aquest tipus necessitem un gran acord, com vam fer amb la Zona de Baixes Emissions (ZBE), on totes les administracions vam anar a la una”, ha explicat. “En el cas del peatge, incorpora la necessitat de canvis legislatius prèviament, i això fa que l’acord entre les administracions sigui indispensable”, ha argumentat.

Siguin com sigui, Sanz ha volgut agraïr al moviment ecologista el plantejament i ha posat en relleu la feina feta. Al mateix temps, ha donat suport a la pedalada massiva d’aquest dissabte, on centenars de persones de totes les edats van reclamar a les administracions públiques més presència i espais segurs per als ciclistes.

Barcelona és la ciutat europea amb més densitat de vehicles i la sisena més contaminada. El vehicle privat representa només el 25% dels desplaçaments que es fan a la metròpoli de Barcelona, però, en canvi, ocupa més del 65% de l’espai públic. La taxa d’ocupació mitjana és d’1,2 persones/vehicle i el 69% dels desplaçaments venen de l’àmbit on arriba el metro (a més del tramvia, trens FGC i rodalies, i busos).

Més notícies
Cartell indicatiu de la ZBE / Àlex Recolons (ACN)

Avís preventiu a Barcelona per la desena onada de pols africana del 2022

Notícia: Avís preventiu a Barcelona per la desena onada de pols africana del 2022
Comparteix
La Generalitat activa l'avís per contaminació atmosfèrica en els 40 municipis de la Zona de Protecció Especial de la connurbació de Barcelona
Notícia: Avís preventiu a Barcelona per la desena onada de pols africana del 2022 - Mobile
Trànsit a Barcelona / Jordi Play

La UE fa costat a Colau i avala la Zona de Baixes Emissions

Notícia: La UE fa costat a Colau i avala la Zona de Baixes Emissions
Comparteix
Brussel·les defensa les restriccions al trànsit, contra les cordes per les sentències del TSJC
Notícia: La UE fa costat a Colau i avala la Zona de Baixes Emissions - Mobile
La Generalitat ha declarat un avís preventiu per contaminació atmosfèrica a causa d'una onada de pols africà / ACN

Desactivat l’avís de contaminació pel nivell de partícules a Barcelona

Notícia: Desactivat l’avís de contaminació pel nivell de partícules a Barcelona
Comparteix
Dijous es va declarar l'estat preventiu a 40 municipis de la conurbació de la capital per una entrada de pols africana
Notícia: Desactivat l’avís de contaminació pel nivell de partícules a Barcelona - Mobile
Bici-bús de l'escola Tàber

La sostenibilitat guanya terreny en la mobilitat escolar de la zona alta

Notícia: La sostenibilitat guanya terreny en la mobilitat escolar de la zona alta
Comparteix
Escoles públiques i privades promouen línies d’autocar i de bicibús per pal·liar els embussos crònics
Notícia: La sostenibilitat guanya terreny en la mobilitat escolar de la zona alta - Mobile

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Boti a maig 17, 2022 | 13:19
    Boti maig 17, 2022 | 13:19
    On han fet l'enquesta? quins collons....
  2. Icona del comentari de: mn a maig 17, 2022 | 13:27
    mn maig 17, 2022 | 13:27
    una altra mentida de la imoresentable colau
  3. Icona del comentari de: Fran BCN a maig 17, 2022 | 14:11
    Fran BCN maig 17, 2022 | 14:11
    Sisplau prou de frikades promogudes per pseudo entitats encara més frikis....molts.ciutadans venen a treballar i.moltíssims viuen en zones on.el transport públic no arriba o si hi vas.tardes el triple. A.més, algú ha pensat.amb els.jubilats? Oi que no?. Si comencem amb xorrades sostenibles, a BCN no.vindrà ni.Deu. Entre tots us heu.carregat la ciutat..
  4. Icona del comentari de: Anònim a maig 17, 2022 | 14:29
    Anònim maig 17, 2022 | 14:29
    Molt bé. Quan vinguin a la platja que paguin una taxa de 20 € per cotxe.
  5. Icona del comentari de: Ministre d'Hisenda a maig 17, 2022 | 14:36
    Ministre d'Hisenda maig 17, 2022 | 14:36
    També s'ha de crear un peatge urbà de SORTIDA de barcelona, què la paguin tots els pixapins què surten de cap de setmana i van a contaminar a la resta de territori català. PROU DE TAXES, PEATGES E IMPOSTOS.
  6. Icona del comentari de: Anònim a maig 17, 2022 | 15:26
    Anònim maig 17, 2022 | 15:26
    Com que no tinc la més mínima intenció de tornar-hi a posar els peus a Barcelona, m'és ben igual.
  7. Icona del comentari de: Es creuen el centre de l'univers a maig 17, 2022 | 16:49
    Es creuen el centre de l'univers maig 17, 2022 | 16:49
    Ara només cal que totes les poblacions circumdants posin un peatge als barcelonins per sortir en vehicle de la ciutat.
  8. Icona del comentari de: Angelblau a maig 17, 2022 | 17:20
    Angelblau maig 17, 2022 | 17:20
    La Colau es un FRAU. Cal ser BANAU per votar la Colau.
  9. Icona del comentari de: Paco Lafuente a maig 17, 2022 | 19:23
    Paco Lafuente maig 17, 2022 | 19:23
    me parece estupendo, si el peaje se aplica también para los que salgan de Barcelona!!
  10. Icona del comentari de: indi de les colines a maig 17, 2022 | 19:40
    indi de les colines maig 17, 2022 | 19:40
    Donat que un cotxe contamine igual quan entre que quan surt, perquè ningú no plantege mai un peatge per SURTIR de Barcelona?
  11. Icona del comentari de: Sas a maig 17, 2022 | 19:43
    Sas maig 17, 2022 | 19:43
    Primer et f*ten fora de la ciutat amb la gentrificacio i despres en cobren per entrar-hi. Negoci rodo.
  12. Icona del comentari de: Don Dinero a maig 17, 2022 | 23:36
    Don Dinero maig 17, 2022 | 23:36
    Quan creen una taxa nova no diuen mai q és per recaptar més. Doncs jo ho dic i és més, proposo q posin un import de 500 € i de pasada arreglar els comptes municipals tant malmesos per la Colau.
  13. Icona del comentari de: Lluís Bcn a maig 18, 2022 | 00:45
    Lluís Bcn maig 18, 2022 | 00:45
    Aquestes "entitats" què promouen aquesta proposta freak , sona a amics subvencionats de la Colau, sona a quatre morts de gana què enlloc de promoure el progrés econòmic de la ciutat, va i tenen aquesta ocurrencia. Després es queixa el Comerç que molts van a Centres.Comercials fora de Bcn....sou uns genis!!!! En uns anys plorareu perquè les dretes pugen a Bcn, si amb esquerres només desastre darrera desastre i frikades dia darrera dia...
  14. Icona del comentari de: ciutadà a maig 18, 2022 | 07:46
    ciutadà maig 18, 2022 | 07:46
    Així pagant un peatge es pot contaminar oi?. Cert: pagant Sant Pere canta.
  15. Icona del comentari de: Ricard a maig 18, 2022 | 09:32
    Ricard maig 18, 2022 | 09:32
    He votat en una enquesta de veritat a Beteve, resultat fins ara: 47% està en contra del peatge urbà. 28% cal deixar el accessos a Barcelona lliures 18% està d'acord amb el peatge 6% està d'acord però 4€ per viatge es excessiu 1% indiferent Aquesta es la realitat. Si impossen aquesta mesura serà en contra de l'opiniò pública.
    • Icona del comentari de: David Flores a maig 18, 2022 | 17:47
      David Flores maig 18, 2022 | 17:47
      Això no és veritat, qui a fet la enquesta? Que no vinguin amb mètodes primer de tot que facin aquesta pregunta a gent amb vehicle, y després que no sigui gent partidista de Colau. Únicament heu de mirar la gent que es queixa en aquest fil y el que no i dóna una clara imatge de que les dades no són certes.
  16. Icona del comentari de: Esther a maig 18, 2022 | 13:50
    Esther maig 18, 2022 | 13:50
    Voto pel peatge per sortir de Barcelona. I que es justifiqui per quina raó la gran part d'ajudes que arriben d'Europa a Catalunya van a parar a Barcelona. Si no és la ciutat de tots, no tenen dret a quedar-se més que la resta. Barcelona ens roba.
  17. Icona del comentari de: David FG a maig 18, 2022 | 17:46
    David FG maig 18, 2022 | 17:46
    Això no és veritat, qui a fet la enquesta? Que no vinguin amb mètodes primer de tot que facin aquesta pregunta a gent amb vehicle, y després que no sigui gent partidista de Colau. Únicament heu de mirar la gent que es queixa en aquest fil y el que no i dóna una clara imatge de que les dades no són certes.
  18. Icona del comentari de: David Florss a maig 18, 2022 | 17:46
    David Florss maig 18, 2022 | 17:46
    Això no és veritat, qui a fet la enquesta? Que no vinguin amb mètodes primer de tot que facin aquesta pregunta a gent amb vehicle, y després que no sigui gent partidista de Colau. Únicament heu de mirar la gent que es queixa en aquest fil y el que no i dóna una clara imatge de que les dades no són certes.
  19. Icona del comentari de: Carles a maig 18, 2022 | 23:02
    Carles maig 18, 2022 | 23:02
    Les demes poblacions de Catalunya posarem peatges unicament a la gent de barcelona i rodalies, ja que durant les temporades ens invaiu i així podrem tenir diners x muntar infrastructures per poder venir en transport públic a barcelona i no haver de pagar els 4€
  20. Icona del comentari de: Daniel a maig 19, 2022 | 11:56
    Daniel maig 19, 2022 | 11:56
    Aquesta dada és falsa, sinó informe de la font.
  21. Icona del comentari de: Albert G. Silva. a maig 19, 2022 | 14:00
    Albert G. Silva. maig 19, 2022 | 14:00
    Una enquesta a 800 persones???? I teniu el valor de possar aquest titular???? Quan jo vaig fer ahir l enquesta de BTV, on vaig veure que amb molts més vots, les persones favorables a un peatge representaven un percentatge anecdòtic, ja vaig pensar que es posaria en marxa una campanya per tergiversar la informació.... Però aquesta velocitat em te astorat! Per altres coses no,però per aconseguir quartos pels seus xiringos sí que van depressa!!!!

Nou comentari

Comparteix