Les dues últimes setmanes a l’Ajuntament de Barcelona han estat un no parar d’anuncis d’obra pública i urbanisme: Via Laietana, 22@, el Pont de Santander, la Fira… i la polèmica superilla de l’Eixample. Tot passa per alguna votació política –al plenari, en comissió…–, excepte la superilla. 

La pacificació de tot Consell de Cent i tres eixos verticals més suposa un canvi molt substancial en la mobilitat del centre de Barcelona. Té molt d’impacte, tant positiu com negatiu. Costa 52,7 milions d’euros, molt més que el tramvia de Glòries a Verdaguer. I arriba per quedar-se, perquè qui governi el mandat vinent difícilment podrà revertir aquesta intervenció per molt que li desagradi. I si ho revertís, seria un pitafi i un malbaratament de recursos.

La importància de la superilla no casa amb la seva tramitació. Burocràticament, té el mateix nivell que canviar-li tres rajoles a la vorera d’un carrer qualsevol. El govern ho aprova internament, ho licita i au, llestos per inaugurar l’obra abans d’eleccions. Com que no cal requalificar terrenys ni el permís d’altres administracions, Colau pot tirar endavant la seva superilla en solitari. El PSC ha expressat reticències però s’ha posat de perfil i li ha deixat fer: és una concessió que no pot estalviar-se amb la de gripaus que fan empassar als comuns en l’àmbit econòmic i estatal.

L’Ajuntament ha fet un procés participatiu amb veïns, és cert, però també és veritat que hi ha moltes veus crítiques. Molt, molt crítiques. De poderosos com Foment i el RACC, però també de veïns septuagenaris anònims. La prova pilot a Sant Antoni té guanyadors i perdedors, perquè qui viu sobre les jardineres estarà content però qui s’està menjant el trànsit desviat per Viladomat treu fum pels queixals. Un pis pujarà de preu i l’altre baixarà. La superilla genera desigualtats que no s’estan abordant.

L’obra clau del mandat a l’Eixample no l’haurà votat ningú i supedita el futur del centre de la ciutat. Trobo greu, aquesta disfunció democràtica. Una Superilla Juan Palomo –“yo me lo guiso, yo me lo como”, com dirien en castellà– és una hipoteca que arrossegarem 20 anys. Potser no cal fer un referèndum com demanava el PP –després del trauma de la consulta d’Hereu, cap govern la faria–, però la superilla hauria de comptar almenys amb un Pacte de Ciutat com el que es va firmar per Glòries. Un consens que blindi i legitimi el projecte, encara que això impliqui descafeïnar-lo una mica a ulls dels seus impulsors inicials.

Cerdanisme de conveniència

La quadrícula d’Ildefons Cerdà és un dels tòpics més prostituïts de la política municipal. Però els comuns han fet rècord aquesta setmana. Dijous el govern Colau s’esforçava en subratllar que l’ideal de Cerdà s’ha pervertit per l’especulació i que la superilla en realitat el recupera i “actualitza el pla Cerdà”. I per justificar que es creen carrers de primera i segona, ens recorden que l’urbanista ja preveia “l’especialització” i la “jerarquització” de carrers.

Només tres dies abans, dimarts, el mateix govern havia tirat per terra aquesta priorització de carrers de Cerdà. Ens venia les meravelles de la futura Via Laietana i deia que suposarà “un canvi radical de la via projectada per Cerdà, de la verticalitat a la transversalitat”. Surrealista exercici de Cerdanisme de conveniència. Efectivament Cerdà havia previst vies ràpides per facilitar l’entrada i sortida de la ciutat. Avui això ens fa nosa, però seguim volent especialitzar carrers… a la nostra manera. Així que quan ens convé, estem salvant l’esperit Cerdà. I quan no ens convé, li esmenem la plana. El proper cop posem-li uns fils a la mòmia de Cerdà i fem-li fer de titella, que ja no ve d’aquí.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ricard a febrer 11, 2022 | 20:29
    Ricard febrer 11, 2022 | 20:29
    L'articulista no sap que viure sobre les jardineres molt sovint significa haver d'aguantar els trinxeraires de torn fent xivarri, especialment de matinada. Mirin, el percentatge d'incívics és petit, però sobradíssim perquè puguin fer la vida impossible a la immensa majoria de les persones. I tradicionalment en aquests casos els ajuntaments solen ser extremadament negligents.
  2. Icona del comentari de: Anònim a febrer 11, 2022 | 20:59
    Anònim febrer 11, 2022 | 20:59
    Fora colau i les comunes. Desfer tot aquest xiquipark, ens costarà una fortuna
  3. Icona del comentari de: fat boy a febrer 12, 2022 | 00:07
    fat boy febrer 12, 2022 | 00:07
    Qualsevol dia tornen a aixecar les muralles i destapar el Rec Comtal per fer piraguisme. Tot sigui per crucificar els que van en cotxe.
  4. Icona del comentari de: Colau ets nefasta a febrer 12, 2022 | 01:35
    Colau ets nefasta febrer 12, 2022 | 01:35
    50 millions d'euros?? Però que estan sonats aquesta gent? Tota aquesta tropa tindria que estar ja entre reixes o que ho paguin molt car en el futur.
    • Icona del comentari de: Gironí. a febrer 12, 2022 | 16:11
      Gironí. febrer 12, 2022 | 16:11
      Els barcelonins sou tan i tan mesells que, si la colau es torna a presentar a les eleccions, la tornareu a escollit i seguirà amb els seus disbarats.
  5. Icona del comentari de: UnDeSantAntoni a febrer 12, 2022 | 10:25
    UnDeSantAntoni febrer 12, 2022 | 10:25
    Les superilles no disminuexen ni el transit ni la contaminacio. Simplement les desplacen. Creen veins de primera (els que tenen el carrer tranquil) i de segona ( els que es mengen tot el trafic). Tot molt d’esquerres!! A la de Sant Antoni encara es pitxor: tots de segona. Els que no es mengen el transit han d’aguantar un carrer ple de bars amb soroll dia i nit. S’ha de tenir contents hipsters i turistes, els veins que els fotin.
    • Icona del comentari de: Ricard a febrer 12, 2022 | 11:14
      Ricard febrer 12, 2022 | 11:14
      Seria bo que verifiqui la tranquilitat nocturna dels carrers suposadament pacificats.
  6. Icona del comentari de: Pere a febrer 12, 2022 | 18:43
    Pere febrer 12, 2022 | 18:43
    Per fer una ciutat de superilles peatonals cal previament fer aparcaments abans d'entrar a la ciutat, tenir unes rodalies en condicions de rapidesa i eficaç, finalitzat la linia L-9, disposar dun pla on els veins gaudeixin de tranquilitat i silenci per la nit, i moltes altres variables. La Colau aplica el seu i nomes seu criteri, de fet es una autoritaria femichista
  7. Icona del comentari de: FRANK DUBÉ I DON´T UNDERSTAND SO WELL ENGLISH!!! Please: In Catalan language !!!! Please!!please!!! a febrer 14, 2022 | 19:30
    FRANK DUBÉ I DON´T UNDERSTAND SO WELL ENGLISH!!! Please: In Catalan language !!!! Please!!please!!! febrer 14, 2022 | 19:30
    Us vaig proposar, fa 15 anys, fer-vos socis de l´ADECOP (ASSOCIACIÓ PER LA DEFENSA DELS CONDUCTORS PRIVATS) i no em vareu fer cas. Penseu que som dos milions de conductors a Catalunya i NO HI HA CAP ASSOCIACIÓ per defensar-nos de les embestides de tots els organismes oficials que des de fa més de 40 anys no paren de flagelar el cotxe privat: LA MAMELLA DELS AJUNTAMENTS com deia una frase francesa. Fins les prostitutes tenen un Sindicat!!! El 20016 vaig dir ADEU a Barcelona i vaig fugir a Terrassa. A tots els que viviu o treballeu a Barcelona us "planyo". Em feu una mica de pena. Us heu convertit en uns esclaus de la bicicletada i patinetada antediluviana. Esclaus!! Esclaus!! Esclaus del meu cor!!! Una vaga collonera d´un miliió de conductors faria tremolar a aquests colla d´"inquisidors" contra l´automòbil. Siau!!!!

Respon a UnDeSantAntoni Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa