Els problemes de mobilitat van ser els que més queixes dels ciutadans van provocar l’any passat, segons les dades de la Síndica de Greuges de Barcelona. Maria Assumpció Vilà ha presentat aquest divendres el balanç i ha criticat “l’endarreriment crònic de la T-Mobilitat”.
Les xifres en l’apartat de la mobilitat s’han disparat. De les 164 queixes relacionades amb el transport públic i circulació que hi va haver el 2018, el 2019 es va passar a 340.
Moltes d’aquestes reclamacions, 149, van ser per la implementació de la Zona de Baixes Emissions. Segons la Síndica, el problema no és la iniciativa en si, que es considera “necessària per combatre la contaminació”. La qüestió ha sigut la falta d’informació, que “s’ha fet molt tard”, i la manca de flexibilitat de l’Ajuntament amb “persones que tenien problemes per canviar-se el cotxe i que no han trobat facilitats per adaptar-lo en lloc de comprar-ne un de nou”. En altres casos, la protesta és perquè “no s’han respost al·legacions” i perquè el període d’al·legacions va començar molt tard.
“En molts casos els afectats consideren que el transport públic no és una alternativa real al cotxe, perquè cal millorar-lo no només dins de la ciutat, sinó també en la xarxa de Rodalies, perquè per a molta gent el problema és arribar a la ciutat cada dia sense cotxe”, ha afegit Vilà.
Per gestionar aquestes queixes, la Síndica ha obert una intervenció d’ofici amb la qual vol fer seguiment d’aquests problemes i comprovar si se solucionen.
Però la mobilitat també va generar altres queixes durant el 2019, moltes de les quals van ser per la implementació de la xarxa ortogonal de busos. “El canvi de recorregut que va implicar l’H-10 va provocar moltes reclamacions, perquè per a l’itinerari que quedava descobert s’havia d’agafar el 54 i passava poc sovint”, exemplifica la síndica. Segons l’equip que vehicula aquestes queixes, TMB va millorar les freqüències i després ja no es van rebre més reclamacions relacionades amb aquest problema.
Altres queixes que reben sovint estan relacionades amb les dificultats que tenen usuaris del transport públic quan perden targetes de llarga durada –com les que utilitzen els menors– i s’han de pagar els duplicats. “Hi ha moltes qüestions pràctiques que es resoldrien amb la T-Mobilitat, i no entenem l’endarreriment crònic d’aquest projecte”, ha dit Vilà. De fet, ha expressat dubtes que es compleixi la nova data d’implementació d’aquest nou sistema per pagar el transport públic. “Ara s’ha anunciat que serà a l’abril, però ho dubtem perquè l’abril és a la cantonada i no hi ha cap moviment”, ha conclòs.