Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Inversió milionària a la línia de metro L10 per un canvi de vies defectuós

El metro de Barcelona afronta diverses obres aquest 2022, que interrompen el funcionament de diferents línies. La més afectada és la L5, que aquest cap de setmana està tallada entre l’Hospitalet i Cornellà i que per Setmana Santa i a l’estiu viurà un complex tall a Sagrera. Enmig de les inversions anunciades, però, ha quedat eclipsada una cara actuació a Gorg (L10): fins a 6 milions d’euros per una obra en una sola estació, pràcticament nova a més, quan la substitució de més de 3 km vies velles en 11 parades de l’L5 costa només 15 milions d’euros.

La parada de Gorg va entrar en funcionament farà 12 anys aquest abril, com l’L10. Però una de les seves infraestructures ja s’ha de substituir. No està desgastada per l’ús ni el pas del temps, sinó que ha donat mal resultat. “L’aparell de vies existent abans d’arribar a l’estació de l’L10 de Gorg no té un funcionament òptim”, ha respost al TOT Barcelona el departament de Territori, preguntat per la qüestió. La Generalitat ha estudiat diferents opcions per resoldre-ho i ha apostat finalment per “modificar la configuració de vies a l’estació” amb la substitució de l’aparell de vies defectuós per “unes diagonals que es col·locaran en un altre punt, més proper a l’estació”.

El cas és que la L10 és de conducció automàtica, i això implica un sistema de senyalització ferroviària molt exigent i sofisticat. El nou esquema de vies obliga a modificar la senyalització i això ha encarit molt les obres: “L’adaptació de les instal·lacions de senyalització representa el 50% de la inversió prevista”. Els treballs s’han iniciat recentment i s’allargaran 12 mesos. Durant 2 mesos sencers –juliol i agost– l’estació estarà tancada al públic. Una despesa imprevista més per sumar a la llarga llista de sobrecostos de la L9-L10.

Afectació a la parada de Gorg de l’L10 per obres / TMB

El cost per quilòmetre de la resta de reparacions al metro previstes pel 2022 és molt inferior. Per exemple, la renovació de via de Cornellà a Can Buxeres aquest cap de setmana per resoldre vibracions costa un quart de milió d’euros. O la retirada de l’amiant detectat als pilars de Drassanes aquest agost suposa mig milió d’euros més.

L’intercanviador de Gorg és una connexió important per a la xarxa de metro barcelonina, perquè enllaça les línies L2 i L10 nord i també facilita el transbordament al tramvia amb una parada de la T5 Trambesòs just davant. Està ubicada molt a prop del Pavelló Olímpic de Badalona i per tant és un dels punts clau de la mobilitat a la primera corona metropolitana.

Nou comentari

Comparteix