La línia blava (L5) del metro de Barcelona viurà una important obra aquest 2022. Com ja va avançar al novembre el TOT Barcelona, es traduirà en dos talls de servei per Setmana Santa i a l’estiu. L’afectació va des de Diagonal fins a Horta, un total d’11 estacions que inclouen grans intercanviadors. 

TMB renovarà un llarg tram de 3 km de vies obsoletes, que es van instal·lar el 1960 i ara exigeixen grans despeses constants per mantenir-les en servei. A més els talls s’aprofitaran per intentar resoldre el 45% dels punts negres de vibracions detectats a la xarxa, una veritable tortura per als veïns que en pateixen a casa seva. Tota la intervenció costarà 15 milions d’euros.

L’L5 és una línia vertebradora del metro barceloní, perquè creua tota la ciutat i transporta el 26% dels passatgers. Per suplir el tram en obres hi haurà busos llançadora, però TMB insisteix que la ruta alternativa més ràpida i còmoda serà sempre el propi metro. Només el tall de Setmana Santa afectarà uns 75.000 viatgers els dies laborables i 55.000 els festius. L’impacte del de l’estiu no s’ha calculat, en espera de com evolucioni la pandèmia.

Setmana Santa

El primer tall tindrà lloc del 9 al 18 d’abril i serà el que tingui més estacions afectades: no funcionaran les 8 estacions compreses entre Verdaguer i Virrei Amat. Se centrarà en deixar enllestida la renovació a la Sagrera amb una nova agulla i nova via, perquè al llarg tall de l’estiu pugui estar operativa i pal·liar l’afectació als passatgers. 

A més, TMB modernitzarà 300 metres de via entre Verdaguer i Sagrada Família, canviant el terra de balast per formigó, amb l’objectiu de reduir molt les vibracions que denuncien els veïns de la zona. També es reobrirà un vell pou d’obres a Sagrada Família, a la cantonada de Provença amb Marina i Gaudí. Servirà per extreure materials aquest any i en el futur. Durant la primavera, l’obra per retirar la tapa que avui inutilitza el pou, ocuparà un estacionament de motos.

Tall de la L5 per Setmana Santa de 2022 / TMB

Estiu

La segona fase afecta un tram més curt però durant molt més temps: del 9 de juliol al 10 de setembre. No hi haurà circulació de trens entre Congrés i Vilapiscina en dos mesos, i a més quedarà també fora de servei l’estació d’Horta del 8 d’agost al 10 de setembre. La resta de la línia 5 funcionarà a màxima capacitat, amb la freqüència de pas de 2 minuts i 30 segons que hi ha ara en hora punta.

Durant l’estiu és quan es farà realment la renovació de la major part de la via. “Renovem la infraestructura de via en un tram de 3 kilòmetres. Substituïm per una placa de formigó el balast actual, que són les pedres que sostenen la via; també posem el rail completament nou i traiem les travesses per posar més de 20.000 fixacions antivibratòries”, ha detallat Òscar Playà, director del metro de Barcelona.

Tall de la L5 l’estiu de 2022 / TMB

La presidenta de TMB ha subratllat que la divisió de l’obra en dues fases busca “minimitzar l’impacte en els usuaris” i incentivar que els trajectes alternatius es facin igualment en transport públic. A més, ha emfatitzat que la modernització de la via “oferirà més confort en el viatge, prepararà la L5 per tenir més trens en el futur, farà més fàcil el manteniment i resoldrà les vibracions que provoca l’envelliment de la infraestructura”.

Alternatives

TMB recalca que la pròpia xarxa de metro oferirà la millor alternativa de transport, a través dels intercanviadors que té la L5 amb les línies L1, L2, L3 i L4. Aquestes quatre línies tindran un 20% més de trens (+30% en hora a punta a la L1 i L2) i per tant passaran més sovint. TMB negocia amb Rodalies perquè faci el mateix i així part dels viatges interurbans els pugui absorbir el tren. També es reforçaran les línies de bus H8 i D50, que fan recorreguts complementaris al metro.

No obstant, com a cada gran obra, hi haurà llançadores que connectaran totes les parades fora de servei. El trajecte en superfície, però, durarà 45 minuts i serà molt menys eficient. TMB ha explicat que posarà 30 busos articulats els feiners de setmana Santa, amb una freqüència de pas de 3 minuts. És el màxim que pot posar sense col·lapsar el trànsit dels carrers per on passen, al·lega la institució metropolitana. I, calcula, els busos poden absorbir només el 30% dels passatgers afectats. Per al tall de l’estiu preveu només 20 busos, de moment.

Una vuitantena d’informadors desplegats per totes les estacions en horari diürn i nocturn intentaran convèncer els usuaris que la millor alternativa és el mateix metro. Així, respondran com fer el trajecte habitual amb una altra combinació de línies o de forma intermodal. També n’informarà el web planificador de rutes Vull Anar, que alimenta al seu torn Google Maps.

Retirada d’amiant

Alhora, durant l’estiu hi haurà tres altres afectacions en parades concretes. Es retirarà l’amiant identificat a Maragall durant el tall de la L5 i quedarà sense servei Drassanes de l’1 al 18 d’agost perquè es pugui extreure aquest material dels pilars de l’estació. L’actuació ‘trencarà’ per la meitat la L3 del metro i costa mig milió d’euros. 

Liceu també té prevista una actuació de desamiantat enguany, amb data per concretar. Finalment el segon semestre començaran a entrar en funcionament els nous trens comprats per substituir els que contenen amiant. TMB assegura que ja ha retirat el 80% de l’amiant detectat a la xarxa. 

Cornellà i Gorg

Finalment, el tram de Cornellà a Can Buxeres estarà inoperatiu el cap de setmana de l’11 al 14 de març per resoldre-hi vibracions amb una altra renovació de via, que costa un quart de milió d’euros. I l’estació de Gorg, al final de la L10 nord, deixarà de funcionar tot juliol i tot agost: el mecanisme que permet fer canvis de via no ha donat bon resultat, admet TMB, i ara n’ha de posar un de nou. Com que és una línia automàtica i la senyalització ferroviària és molt cara, la substitució eleva el cost fins a 6 milions d’euros.

Nou comentari

Comparteix