Així és viure sobre un túnel del metro: vibració i soroll constant

“Entre les 5 i les 6 del matí és quan més ho notem. Tremolen els vidres de les finestres i se sent un brunzit. Si estic desperta, al sofà, encara ho noto més i tinc més neguit”. L’Eva fa més de dues dècades que viu al sisè pis del 296 del passeig de Fabra i Puig, i assegura que sempre havia notat una lleugera vibració. Però mai com d’uns mesos ençà.

Ella és una dels molts veïns i veïnes que cada dia, sobretot quan comença el servei del metro i també al vespre, quan hi ha més silenci a casa, pateixen els efectes de viure sobre un túnel del metro de Barcelona. En concret, el problema afecta les finques que van del 292 al 306 d’aquest carrer del Turó de la Peira. Un barri, i molts dels seus veïns, que ja duen a sobre de les espatlles l’angoixa que significa viure en un pis amb aluminosi. Molts dels ocupants d’aquestes finques hi van arribar reallotjats. El marit de l’Eva, el Jordi, insisteix que “aquest brunzit i la vibració sempre l’hem sentida, però ens hi vam acostumar. Fins que abans d’aquest estiu es va fer molt més intensa”. I això que viuen en un sisè pis.

La Inés viu al 302 i també ha après a conviure amb aquestes molèsties: “Un dia fins i tot va tremolar el llit”, rememora aquesta veïna, que corrobora que de 5 a 6 del matí és quan més es nota el moviment del suburbà: “Durant el dia també hi ha vibracions i soroll, però com que estàs fent coses no te n’adones. Ara, si hi ha silenci és molt desagradable. De fet, jo tinc una esquerda a casa des de fa dos anys, i sospito que pot tenir relació amb aquests tremolors”. Tot just acabant la conversa, la Inés troba la Mari Carmen, veïna de la mateixa finca i amiga des de fa més de dues dècades.

Ella viu amb certa angoixa les molèsties de matinada. Confirma que, si bé “fa molts anys que sentim les vibracions, d’uns mesos ençà és exagerat”. “Jo passo moltes hores a casa i també ho noto de dia, perquè en una habitació tinc un armari que tremola cada cinc minuts –la freqüència mitjana de pas d’un metro-, i també tinc esquerdes a la paret, això sí, de fa anys”. Totes dues posen cara de resignació quan els preguntem si esperen que TMB trobi una solució aviat. “Aquí sempre estem deixats de la mà de Déu”, constata la Inés.

La Mari Carmen i la Inés, veïnes del Turó de la Peira, conviuen amb les vibracions i els sorolls del metro JORDI PLAY

L’Enrique, en canvi, no es posa pedres al fetge. Pren el cafè amb una cigarreta al bar més incònic del Turó de la Peira, La Esquinica -el local va obrir el 1972 al carrer de Cadí, on ara fa 30 anys es fa esfondrar un edifici per aluminosi- i ens explica que cada vegada que passa un tren es nota el brunzit: “És a totes hores, però no em molesta”, matisa. “He estat treballador del metro i aquest soroll forma part de la meva vida”, diu mentre ens assenyala altres veïns que sí que estan emprenyats. En un tres i no res, es fa una rotllana a les portes del bloc 302. “Això segur que no passa a Sarrià o a l’Eixample, aquí estan els tallers del Metro i pots comptar que no els preocupa gens si aquí, els pobres, vivim amb aquest soroll al cervell”, diu una senyora, que assegura que les tasses de cafè tremolen quan passa el metro.

Pendents d’una reunió amb TMB

Totes aquestes queixes les ha canalitzat l’Associació de Veïns del Turó de la Peira. “Des d’abans de l’estiu que rebíem queixes i consultes, però a partir del setembre ha estat un no parar”, assegura el president de l’entitat, Antonio Silva. De fet, el problema ja va més enllà d’aquestes finques, perquè alguns veïns de l’altra banda del carrer, a tocar de la parada de Vilapicina, també comencen a alertar dels sorolls i vibracions. És per això que s’ha creat una comissió de seguiment de les associacions del Turó de la Peira, Vilapicina i Torre Llobeta, a més de la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB): “Hem demanat a TMB una reunió urgent, a la qual volem que també assisteixi el districte de Nou Barris, perquè és part implicada. Estem a l’espera que TMB ens citi”, relata Silva.

Algunes de les finques afectades per les vibracions del metro a Fabra i Puig JORDI PLAY

“Reclamem que ens informin sobre què està passant i que ens donin per escrit una data d’inici i final de les obres o intervencions que hagin de fer. Molt important, que es creï una comissió mixta amb veïns per fer-ne el seguiment. I sobretot, reclamem que es faci un estudi en tots els habitatges afectats abans de començar les obres: cal mesurar els decibels de soroll, l’afectació de les vibracions i algunes esquerdes”, llista el president dels veïns del Turó de la Peira.

Vies massa velles: TMB farà una renovació integral

TMB confirma al TOT Barcelona que és conscient del problema, i explica que els tècnics han analitzat aquest sector de túnel i “han comprovat que les vies (és a dir, el conjunt dels carrils, les travesses, les subjeccions, etc.) han arribat al final de la vida útil, i això pot ser el motiu que, pel desgast i pèrdua de qualitats dels materials, les vibracions pel pas dels trens es transmetin ara a edificis de l’entorn que no les havien percebut, o no tant”.

Porta d’entrada als tallers del Metro, entre les estacions de Vilapicina i Virrei Amat JORDI PLAY

Davant d’aquesta constatació, TMB explica al TOT que ja té “en marxa el projecte de renovació integral de la superestructura de via en el tram de la línia 5 que va de La Sagrera a Horta, que inclou el sector de Fabra i Puig”. És, insisteixen fons de l’empresa, “una obra de gran envergadura que comporta retirar tot el conjunt de vies velles, travesses, etc, formigonar la base, construir drenatges i muntar nous carrils i aparells de via sobre fixacions antivibratòries”.

Sobre els terminis per dur a terme aquesta reforma integral, TMB avança que actualment s’està gestionant la contractació de les empreses que han de realitzar l’obra, dirigir-la i subministrar el material: “L’objectiu que es pugui dur a terme el 2022”.

Comentaris

    Vilatà. Novembre 08, 2021 | 08:10
    Però, què digueu?. Si a Bardelona s'hi viu tan be!.
    Aneu a cag_ a la via! Novembre 09, 2021 | 16:26
    Colau corre a arreglar les vies que perdràs els seus vots :P

Nou comentari