S’ha acabat entrar a l’autobús i comprar un títol de transport al conductor. O aquesta és la intenció de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que avui ha presentat el sistema QR que permetrà adquirir un bitllet senzill a través del mòbil i validar-lo a través de l’app. El bitllet senzill era l’únic que es podia comprar in situ al bus.
Ho han anunciat en roda de premsa la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón (PSC), que ha declarat que l'”objectiu és que els diners en metàlic no tornin”. Des que va esclatar la pandèmia els usuaris no han pogut pagar al bus mateix perquè la porta del davant estava tancada per a seguretat del conductor. El conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, també ha participat en la presentació, que ha insistit que volen eliminar els diners en metàlic dels busos de la ciutat.
Així doncs, els bitllets senzills, que van representar el 2% de les validacions l’any passat, s’hauran de comprar fent ús de l’app de TMB. Respecte a la bretxa digital, un terme que s’utilitza per referir-se al desconeixement de la tecnologia per part de la gent gran, la regidora ha matisat que la majoria d’usuaris de la tercera edat fan ús de la T-4 i que, per tant, no solen comprar bitllets senzills.
Alarcón ha apuntat que la mesura ja estava “pensada” però que la pandèmia ha permès accelerar-la. La compra a través de l’app, ha defensat, és “més ecològica” i redueix el contacte entre persones. A més, ha destacat, servirà per augmentar la velocitat comercial dels autobusos, un dels punts febles de la flota i que es vol millorar perquè sigui un mitjà de transport atractiu. La velocitat comercial és la mitjana que es calcula entre el temps que està circulant l’autobús i el que està aturat a les parades. En la mateixa línia es va engegar la mesura de segregació de carrils bus, que, segons Alarcón, és un dels canvis en la mobilitat que millor està funcionant.
Pel que fa a l’ús de la porta del davant als autobusos, Alarcón ha informat que se’n podrà fer ús a partir de mitjans de juliol ja que s’instal·laran mampares que separin el conductor i els passatgers.
Sense data per a la T-mobilitat
Quant a la data nova d’implantació de la T-mobilitat, que havia d’entrar en funcionament en una primera fase a l’abril, Alarcón ha comentat que no n’hi ha encara. Respecte a una mesura polèmica que, segons va desvelar el TOT Barcelona, proposava limitar l’ús dels viatgers amb títols de transport socials en hores punta, la regidora ha estat taxativa: “Està fora de la taula”.
La desaparició del pagament en efectiu no només afecta als viatgers, sinó també als conductors. Una de les sancions que l’empresa podia imposar fins ara als conductors era per retornar amb retard la recaptació dels pagaments en metàlic. Així doncs, aquestes sancions també desapareixeran.