La T-usual posarà a prova la T-mobilitat

La implantació de la targeta que ha de revolucionar el transport públic es farà en tres fases, començant a l'abril d'enguany

La T-mobilitat encara el compte enrere per a la implementació a l’àrea metropolitana i a tot Catalunya. El projecte del nou títol, cridat a revolucionar el sistema de pagament del transport públic, porta anys de desenvolupament i retards i, finalment, afronta un calendari que hauria d’acabar amb la seva entrada en funcionament definitiva. En concret, ho farà en tres fases i amb els nous títols de transport, que han deixat enrere la T-10 i la T-mes. Tal com ha pogut saber el TOT Barcelona, la primera part de la implantació de la T-mobilitat inclourà la T-usual, que posarà a prova el funcionament del nou títol.

La informació disponible respecte a la T-mobilitat arriba amb comptagotes. El procés està oficialment envoltat de secretisme i hermetisme. De tota manera, en la reunió entre TMB i els sindicats de l’empresa del 22 de gener la companyia del metro i bus de Barcelona va detallar els plans de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) per al nou títol de transport. La primera fase començarà a l’abril i anirà adreçada als usuaris de la T-usual, la T-jove i la T-empleat de l’AMB, inclosos els passatgers que disposen d’aquests títols i que tenen dret a bonificacions per família nombrosa o monoparental. 

Així ho corroboren les versions dels sindicats Col·lectiu Independent de Metro (CIM), CGT i CCOO sobre la reunió sobre la T-mobilitat amb TMB, que tot i no ser l’organisme responsable del nou bitllet –ho és l’ATM– disposa d’informació sobre el procés. Els tres documents, a què ha tingut accés aquest diari, traslladen la informació donada per TMB als sindicats i expliquen com seran les tres fases.

[r:1]

Primera fase: abril del 2020

Durant la primera fase tots aquells que vulguin comprar una T-usual, T-jove o disposin d’una T-empleat –un bitllet destinat als treballadors de TMB– podran adquirir-los a través de la T-mobilitat. Com ho faran? La T-mobilitat tindrà, inicialment, suport digital i en plàstic. “En la primera fase serà amb una app per al mòbil o en plàstic, més endavant la T-mobilitat serà amb cartró, i es mantindrà l’app”, detalla al TOT Barcelona Toni Edo, delegat de la CGT al metro i assistent a la reunió on es va donar informació sobre el nou bitllet. Dit això, el representant de CGT afegeix una altra informació que van rebre de TMB: “L’app de la T-mobilitat no està acabada”. 

Els usuaris de la T-usual, T-jove o T-empleat podran comprar els bitllets mitjançant el nou bitllet de l’ATM, ja sigui en format físic o a través del mòbil. Aquesta nova forma de compra suposarà un canvi de paradigma, ja que estalviarà problemes als viatgers que fan ús de títols que duren un cert temps. Actualment els bitllets de cartró com la T-jove, que té una durada de tres mesos, es desgasten o es perden, cosa que no podrà passar amb la T-mobilitat de plàstic i, encara menys, amb l’app. Encara que es perdi el mòbil, el bitllet seguirà estant disponible perquè es guarda a l’usuari de l’app i, per tant, es pot recuperar a través d’un altre mòbil. A més a més, el nou títol permetrà comprar el bitllet més adequat amb un únic transport en format físic o al mòbil, tal com es fa a ciutats com Madrid.

[r:2]

Segona fase: finals del 2020

La segona fase arribarà el 31 de desembre del 2020. Amb l’entrada del 2021 tots els títols passaran a ser compatibles amb la T-mobilitat, segons va comunicar TMB als sindicats presents a la reunió. A més, a partir de llavors es podrà recarregar la T-mobilitat amb el bitllet desitjat a les màquines de venda. Entre l’abril i el juny es farà als punts TMB i a través de la web, segons va informar l’empresa del metro i bus a la plantilla. Entre el juny i el 31 de desembre algunes màquines ja permetran recarregar-la i la meitat d’elles “probablement” permetran consultar la validesa dels títols, segons consta al document del sindicat CIM.

Tercera fase: 2021

La tercera i última fase és la més difusa. Segons els detalls donats als sindicats de TMB, al llarg del 2021 tots els títols de transport de tot Catalunya hauran de poder ser adquirits a través de la T-mobilitat. 

Formació per als treballadors de metro

[r:3]

A partir del 27 de gener els treballadors de metro seran instruïts per conèixer el funcionament de la T-mobilitat. En concret, i segons recull el sindicat CGT en el document consultat per aquest diari, l’empresa donarà formació sobre el concepte del nou bitllet, els controls d’accés, el pagament i la validació amb el mòbil, les màquines de venda i els procediments en casos d’incidències. 

“Eventualment, la T-mobilitat podria ser l’únic suport de bitllet acceptat, segons ens han comunicat”, declara el delegat de la CGT Toni Edo. Aquesta és la informació de què disposen els sindicats de TMB. 

Hermetisme total a l’ATM i el pagament per KM en l’horitzó

L’ATM ha declinat, en resposta a diverses peticions d’aquest diari, aportar cap mena d’informació sobre cap aspecte de la T-mobilitat. Fonts del departament de Territori es van limitar a avançar que “la data clau serà el gener de 2021, quan es passarà de la tarifació actual de corones a un sistema tarifari per quilometratge”. Sobre aquest nou sistema, Edo expressa que a la reunió no es va concretar de quina forma s’instaurarà o si es farà, efectivament, al gener de 2021.

Més informació

Nou comentari