Barcelona elimina carrils de cotxe i n’afegeix per a bicis per evitar contagis

Suma 12 quilòmetres per a vianants i 21 per a bicis per garantir la distància física

El coronavirus accelera els canvis a la ciutat per afavorir la mobilitat sostenible. LAjuntament de Barcelona ha anunciat aquest migdia que eliminarà carrils de cotxe per donar més espai als vianants i a les bicis per facilitar la distància física i, així, evitar contagis de Covid-19. La capital catalana guanyarà 21 quilòmetres per a bicis i 12 per anar a peu, que s’aconseguiran de tancar carrils per a cotxes a carrers vertebradors de la ciutat com la Diagonal, Via Laietana, Consell de Cent o Gran Via.

Canvis en la mobilitat de la Barcelona post-virus / Ajuntament de Barcelona

Canvis en la mobilitat de la Barcelona post-virus / Ajuntament de Barcelona

“És una normalitat a què no volem tornar”, ha dit l’alcaldessa Ada Colau amb referència als nivells de contaminació previs a la pandèmia. Sobre la durada dels canvis, que afecten a zones clau de la mobilitat en vehicle privat, la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz (Barcelona en Comú), ha assegurat que “totes les actuacions han vingut per quedar-se”. Tot seguit, però, ha matisat que aniran “veient” quins dels canvis es poden convertir en estructurals. “No estem fent res que no vulguem que passi”, ha apuntat Sanz.

L’objectiu del pla, que es presentarà al proper plenari al consistori, és reduir el risc de contagis una vegada s’apliqui el desconfinament. Per tal d’aconseguir-ho, l’Ajuntament donarà més espai a vianants i bicis perquè no es produeixin concentracions al carrer. 

D’aquesta manera, el pla municipal consta de quatre eixos: foment dels desplaçaments a peu, accions vinculades al transport públic, foment dels desplaçaments en bici i accions vinculades al vehicle privat. La inversió que farà l’Ajuntament serà de 4,4 milions d’euros. El consistori justifica les actuacions davant “l’augment previsible de la mobilitat individual” després de la quarantena. Algunes de les mesures es posaran en marxa abans de la relaxació de les restriccions de mobilitat i d’altres ho faran “a curt termini”. 

Més desplaçaments a peu

Per tal d’aconseguir-ho, la tinenta d’alcaldia Janet Sanz ha anunciat que es faran marques al terra per eliminar carrils de cotxe i pacificar-los perquè hi puguin caminar els vianants. S’utilitzaran diversos “elements”, però la pintura serà la que es farà servir principalment. Els carrers que perdran espai per al vehicle privat i el destinaran als desplaçaments a peu són l’avinguda Diagonal, la Gran Via, la Via Laietana que ja afrontava un període d’obres per transformar-la abans de la pandèmia, els carrers Consell de Cent, Rocafort i Girona. 

Totes les actuacions suposaran un increment de 30.000 m2, és a dir, uns 12 quilòmetres, d’espai per als vianants a Barcelona. A més, l’Ajuntament ha anunciat que accelerarà la guerra contra les motos a la vorera per oferir més espai als vianants. 

Als carrers Consell de Cent, Rocafort i Girona els cotxes passaran a tenir un sol carril, que serà 30. La vorera s’ampliarà en quatre metres mitjançant línies pintades al carril per a vehicles. A l’entrada dels carrers es col·locaran “elements de reducció de la velocitat”, com pot ser un coixí berlinès

A la Gran Via i a la Diagonal es tancaran al trànsit els laterals, que passaran a ser per a desplaçaments a peu. Entre la plaça Francesc Macià i passeig de Gràcia el lateral del costat mar de la Diagonal serà per a vianants. Entre passeig de Gràcia i el carrer Marina el lateral del costat muntanya serà el que es quedarà sense cotxes. A la Gran Via el lateral de la banda mar quedarà per a desplaçaments a peu entre les places Espanya i Tetuan. 

A la Via Laietana la pintura servirà perquè les voreres arribin fins als 4,15 metres.

Així quedarà la Via Laietana / Ajuntament de Barcelona

Així quedarà la Via Laietana / Ajuntament de Barcelona

21 quilòmetres més de carril bici

En deu vies de la ciutat un carril destinat al vehicle privat quedarà substituït per un per a bicis o per a bicis i transport públic. Així doncs, la infraestructura per a bicis a la ciutat sumarà 21 quilòmetres de “corredors”, tal com els ha anomenat la tinenta d’alcaldia Janet Sanz. Els carrers València, Castillejos, Can Dragó, passeig de Santa Coloma, l’eix Sants-Creu Coberta –on ja s’havien implementat canvis–, Via Augusta, Gran Via, Pau Claris, Roger de Llúria i Indústria seran els modificats. 

El nou corredor per a bicis a la cruïlla entre els carrers Girona i València / Ajuntament de Barcelona

El nou corredor per a bicis a la cruïlla entre els carrers Girona i València / Ajuntament de Barcelona

En aquesta línia, Sanz ha destacat el reforç de les connexions de Barcelona amb el Besòs i el Llobregat mitjançant carrils bici. La nova xarxa de carrils se suma a la reobertura del Bicing, que s’ha donat aquesta setmana. 

“Prestigiar” el transport públic

Durant l’emergència sanitària la tendència de transició d’usuaris de vehicle privat al transport públic s’ha revertit. Els ciutadans han preferit fer ús de cotxes o motos per tal d’evitar el risc de contagi al metro o al bus. Concretament, segons dades de l’Ajuntament, “si abans de la crisi es realitzaven el 26% dels desplaçaments en vehicle privat i el 37,3% en transport públic, actualment s’estan realitzant el 34,4% dels desplaçaments en vehicle privat i el 19,5% dels desplaçaments en transport públic”. 

Per tant, l’Ajuntament afronta un procés que intentarà “prestigiar” el transport públic, cosa que intentarà fer amb una campanya de comunicació. A banda, el consistori crearà trams de carrils bus a Via Laietana, Creu Coberta-Sants, Via Augusta, Espronceda i al passeig Garcia Fària. 

Nous trams de carrils bus a Via Laietana; Creu Coberta-Ctra. de sants; Via Augusta, sentit ascendent, entre Hort de la Vila i pg. Bonanova; Espronceda, sentit mar, entre pg. Taulat i pg. García Fària; pg. Garcia Fària, sentit Llobregat, entre Espronceda i Jonquera.

Canvis als carrils bus de la ciutat / Ajuntament de Barcelona

Canvis als carrils bus de la ciutat / Ajuntament de Barcelona

La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón (PSC), ha demanat un nou protocol de seguretat per facilitar la distància física al metro i al bus, que és un dels punts on els contagis es poden produir per la proximitat entre persones i la falta de ventilació. En tot cas, ha reivindicat que la separació entre persones està actualment garantida, però ha apostat per un nou pla de cara al desconfinament.

Deures per a després del desconfinament

L’Ajuntament ha marcat en el calendari l’estiu d’aquest any com a data límit per implementar mesures que serveixin per blindar l’aposta pel transport públic i els desplaçaments sostenibles. El consistori intensificarà el control de la “indisciplina” en els carrils bus –colonitzats pels motoristes– i en els carrils bici. També acabarà el tràmit de repartiment de llicències per a operadors de bicis i motos compartides, que ha comportat polèmiques

El consistori també té la intenció d’augmentar les zones d’aparcament regulat, és a dir, zona verda o blava, i d’impulsar el pla per fomentar la mobilitat laboral sostenible. 

Comentaris

    LLUIS 26/04/2020 3:28 pm
    Mes carrils bici per evitar contagis?, estic flipant, aquesta pajara ens pren per idiotes?
    ave-maría 25/04/2020 8:09 pm
    A aquest ajuntament li ha afectat les meninges un altre mena de virus pitjor
    avia 25/04/2020 12:49 pm
    Pobre Barcelona amb aquest ajuntament i aquesta alcaldessa

Nou comentari