El president del Port de Barcelona, Damià Calvet, planta cara a la proposta de limitar el nombre diari de creuers a la capital catalana com va suggerir divendres l’alcaldessa Ada Colau a RTVE. La líder dels comuns, que dimecres va anunciar que optaria a la reelecció a les eleccions de 2023, va deixar caure que voldria restringir el nombre de vaixells turístics que atraquen a la ciutat com ha fet la ciutat de Palma fa tres setmanes. Com ja va fer amb la polèmica rebaixa de la T-Usual, l’alcaldessa no ha llançat la proposta en una reunió institucional sinó per sorpresa durant una entrevista a televisió.
Calvet ha remarcat que els creuers generen un “benefici indiscutible” per a Barcelona en termes econòmics i d’imatge. En una roda de premsa aquest dilluns, recollida per Europa Press, el màxim responsable de l’Autoritat Portuària de Barcelona ha respost als periodistes que aquestes naus aporten 1.000 milions d’euros anuals de facturació i generen 9.000 llocs de treball directes.
El dirigent català també ha assegurat que el Port “no minimitza ni amaga” els factors negatius dels creuers, com la contaminació o una massificació puntual en zones de la ciutat properes al mar. Tot i així, recorda que el creuerista fa una despesa mitjana de 230 euros per persona i dia, molt més que els 70 que gasta el visitant estàndard de la ciutat. “És un turista de molt valor afegit”, ha advertit. A més, ha retret a Colau la incoherència de voler limitar aquest públic quan la ciutat acaba de crear un al·licient turístic amb l’obertura comercial en diumenge de maig a setembre.
Barcelona és el primer port d’Europa en escales de creuers i ja en registra més de 800. De fet, els creuers ja suposen el el 10,6% de tràfic de la infraestructura catalana. El Port preveu una recuperació rècord del sector, que enguany ja recuperaria tot el volum d’escales que feia el 2019 abans de la pandèmia. Per a Calvet, aquesta capitalitat aporta “reputació” internacional a Barcelona, encara que pugui tenir efectes col·laterals com aglomeracions a les icones turístiques els dies d’estiu que coincideixen molts vaixells alhora. Aquest darrer cap de setmana, per exemple, n’hi havia una dotzena de simultanis.
El gener de 2018 Ajuntament i Port ja van firmar un acord sobre la política de creuers a la ciutat, que comportava limitar a un màxim de 7 les terminals i concentrar-les al Moll Adossat –més allunyat de Ciutat Vella que el del World Trace Center–. També incloïa obrir al públic diversos espais del Port Vell, per exemple el moll dels pescadors. En aquest sentit, Calvet ha reivindicat que el Port ja “està complint” amb les seves promeses i s’està obrint a la ciutadania. També ha tret pit d’un “treball constant” amb Turisme de Barcelona, òrgan público-privat liderat pel consistori, sobre la ràpida distribució dels creueristes desembarcats amb busos llançadora del Port.
Pel que fa a les emissions, ha defensat que el Port està “completament desacoblat” del problema de la contaminació a Catalunya perquè només suposa el 0,7% dels gasos d’efecte hivernacle. Els creuers no poden emetre més d’un 0,1% d’òxids de sofre mentre són al moll, un percentatge més exigent del que marca la llei com a llindar i el que recomana l’OMS per a la salut pública. Al conjunt de les emissions d’òxid de nitrogen a Catalunya, els creuers representen el 0,73%, així com el 0,23% de les partícules contaminants al país, ha dit.