Màxims responsables de mobilitat de l’Estat, la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona han debatut aquest dimecres sobre els embussos als accessos de Barcelona i el finançament del transport públic metropolità. Convidats pel programa Els matins de TV3, han abordat també la rebaixa temporal de la T-Usual que va plantejar Colau: Generalitat i Estat han refredat expectatives sobre la mesura pel seu cost i efectivitat.

El secretari general de Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font (Junts), ha insistit en el dèficit que acumula el transport públic. “Estem per sobre de 170-180 milions d’euros de dèficit”, ha advertit, en referència a les pèrdues que ha generat el menor ús durant la pandèmia i el preu de l’electricitat “que també està colpejant els operadors públics”. Ha recordat que a Alemanya, on s’ha abaratit 3 mesos el transport públic, va ser l’Estat qui va posar els fons necessaris i no cada territori. “El pitjor que podem fer és generar un dèficit infinançable, perquè llavors la solució només podrà ser reduir el servei i seria il·lògic”, ha dit.

Per part del govern espanyol, la secretària general Transports, Maria José Rallo (PSOE), ha descafeïnat la proposta municipal amb gran diplomàcia: “S’ha rebut al ministeri la proposta de l’alcaldessa i és una de les idees que pot estar sobre la taula”. Ha situat tres requisits per a que prosperi: fixar quin objectiu té la rebaixa, comprovar si els precedents –com Alemanya– han complert els seus objectius i resoldre com finançar-ho. Un gruix de reflexions que no és ràpid ni fàcil i que per tant allunya molt en el temps la possibilitat de rebaixar la T-Usual en paral·lel a la subvenció als carburants. A més, Rallo ha dubtat de l’efectivitat d’abaratir els abonaments per atraure conductors: “Molts cops és una qüestió més de temps que de preu”. “Estem oberts a estudiar-ho però si es tenen tots els elements sobre la taula”, ha conclòs.

Janet Sanz, Maria José Rallo i Ricard Font / TV3
Janet Sanz, Maria José Rallo i Ricard Font / TV3

La tinenta d’Urbanisme i Mobilitat barcelonina, Janet Sanz (BComú), ho ha tingut difícil per defensar la proposta del seu partit. Ha recordat que pels carburants bé que es van trobar ràpid “finançaments extraordinaris” i fins i tot ha afegit que la Copa Amèrica també ha requerit una mobilització “sobrevinguda” de pressupost. “Quan veiem l’oportunitat, trobem el finançament i busquem les formes”, ha comparat.

Nou comentari

Comparteix