El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, ha demanat canviar el protocol per atendre els refugiats ucraïnesos que acudeixen al centre condicionat a la Fira de Barcelona i que se suprimeixi el requisit de cita prèvia per acudir-hi per tramitar el permís de residència i de treball després de fugir de la guerra al seu país. L’obertura de l’oficina de primera acollida a Montjuïc, habilitat per l’Estat, va derivar en caos el primer dia de funcionament, la setmana passada, quan bona part dels demandants d’ajuda que feien cua desconeixien que calia trucar abans a un telèfon de Madrid per sol·licitar cita per efectuar tràmits a les dependències de Barcelona.
Ara mateix, si un refugiat es dirigeix al centre sense cita prèvia, només se l’atén en el cas de que no tingui allotjament. En la resta de casos, cal una cita prèvia que s’aconsegueix trucant a un número de telèfon del Ministeri d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions que, segons el Síndic, en moltes ocasions té totes les línies ocupades. Per això, el Síndic proposa que s’adoptin “mesures alternatives”, com donar una cita prèvia pel mateix dia als refugiats que s’hi acostin sense tenir-la o obrir més canals, a més del telèfon, per aconseguir la citació.
El Síndic diu que entén que la necessitat d’atendre les persones refugiades del conflicte a Ucraïna implica prendre mesures excepcionals i que això comporta certes dificultats addicionals de gestió al Centre de Recepció, Acollida i Derivació (Creade). Exposa que ha sabut que alguns dels refugiats es dirigeixen al centre sense cita prèvia i que, si ja tenen un allotjament assignat, no se’ls fan els tràmits del permís de residència i de treball que tenen dret a rebre.
Mecanismes més àgils
Ribó demana que es prenguin mesures alternatives per garantir una primera atenció de totes les persones que acudeixen a la Fira. “Una d’aquestes alternatives hauria de ser l’atenció directa de les persones que es presenten sense cita per programar-los la cita in situ per ser atesos el mateix dia o per a un dia posterior, en funció de les possibilitats del servei”, planteja.
També reclama un mecanisme multicanal amb sistemes àgils amb els quals es pugui obtenir una cita per ser atès en un termini raonable i que la possibilitat d’accedir a la cita no es limiti al telèfon del Ministeri d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions. El centre habilitat des de divendres passat a la Fira de Barcelona serveix per fer “una regularització exprés“, en paraules de l’Ajuntament, i que els refugiats ucraïnesos que s’hi adrecin en surtin amb el permís de residència i de treball en un tràmit que dura només dues hores.