Les dones fan la majoria de peticions d’ajuda psicològica durant la pandèmia

Representen el 72% de les trucades als telèfons d'atenció habilitats per diverses entitats

El 72% de les trucades als diversos telèfons habilitats per a l’ajuda psicològica durant la pandèmia en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona les han fet les dones. Del total de 14.000 peticions d’ajuda registrades per aquestes vies, la majoria han estat de dones. D’entre elles, el 58% són de dones d’entre 40 i 69 anys. El consistori ha difós les dades recollides durant mesos dels telèfons del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC), el telèfon de l’esperança, el telèfon de suport psicològic a personal social i sanitari de la Fundació Galatea i el telèfon de suport a personal autònom i a treballadores de la llar

L’Ajuntament ha presentat una pàgina web que ofereix suport emocional davant el patiment psicològic que ha provocat la Covid-19. La iniciativa Cabàs Emocional, que s’ha posat en marxa amb diverses entitats i institucions, inclou recursos, bons hàbits i activitats per afrontar les adversitats i el seu abordatge individual i col·lectiu, eines per reconèixer les emocions i entrenar-se en el seu abordatge, així com instruments per ajudar les persones properes que es puguin trobar en una situació de crisi o especial dificultats. Forma part del pla de xoc d’1,5 milions d’euros per reforçar els serveis municipals de salut mental per la pandèmia. La nova web inclourà una programació d’activitats en línia com formacions grupals o activitats formatives, així com recursos digitals que inclouen documents, guies, vídeos o àudios, entre d’altres.

Entre les situacions que es podran abordar amb els continguts de la web municipal hi ha el dol i la pèrdua de persones estimades, situacions de sobrecàrrega per la cura o la convivència continuada amb persones malaltes o dependents, situacions d’aïllament físic prologant o malestar per la pèrdua de llocs de treball i ingressos, entre d’altres.

Tot i que la web s’adreça a la població en general, està pensada específicament per a dones, persones grans i joves i adolescents, persones que estan afrontant situacions d’especial dificultat derivades de la Covid-19, així com persones actives en xarxes de suport, equips professionals i de voluntariat dels serveis de proximitat.

La posada en marxa de la nova web parteix de la base que amb la irrupció de la Covid-19 no només s’ha desencadenat una crisi sanitària i social, sinó també emocional, que no té precedents per la seva dimensió i profunditat. Així ho han corroborat les entitats de la Taula de Salut Mental de Barcelona, o les més de 14.000 trucades que s’han gestionat a través dels diferents telèfons d’escolta.

També s’ha observat un increment de les situacions de sobrecàrrega en persones cuidadores, un fort impacte de la mort i el dol, un aïllament i soledat especialment agreujades en el cas de la gent gran, un augment de la simptomatologia en persones amb trastorn mental o d’addicions, així com un increment de les situacions de risc i vulnerabilitat que se’n deriven.

Més informació

Nou comentari