Barcelona vol fer desaparèixer el 55% dels vehicles privats contaminants en 10 anys

Només així es complirà l'objectiu de reducció de gasos contaminants marcat per al 2030, segons el regidor Eloi Badia

Barcelona vol que el 55% del trànsit de vehicles privats es transformi en els propers 10 anys. És l’objectiu que ha situat el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia (Barcelona en Comú), després de presentar el resultat d’un informe de seguiment del canvi climàtic a la capital catalana. Badia ha dit que, gràcies a l’estat d’alarma, Barcelona complirà aquest any amb la rebaixa de les emissions marcada per la declaració d’emergència climàtica del gener.

La meta de l’Ajuntament de Barcelona és que el 55% dels cotxes, motos i altres vehicles privats deixin d’emetre gasos d’efecte hivernacle d’aquí fins al 2030, ja sigui perquè hagin passat a ser elèctrics o perquè els seus usuaris s’hagin passat a altres mitjans de transport. “Tenim 10 anys de marge i, per tant, és millor planificar una transició justa”, avisa l’informe de seguiment de l’emergència climàtica, elaborat pel consistori. Els 10 anys fan referència al temps que falta per complir la data límit del compliment del Pla pel Clima, ratificat el 2018 amb objectius de cara al 2030.

Badia ha aprofundit que l’objectiu de Barcelona és reduir 550.000 tones de CO2 en emissions fins al 2030. Durant el confinament, ha destacat, han disminuït en 141.268 tones, com també ha caigut el soroll a la ciutat. En aquest sentit, ha insistit en la importància de “renovar” el parc circulant de la ciutat, és a dir, els vehicles privats. L’objectiu és, doncs, transformar-lo i eliminar els vehicles contaminants amb un horitzó temporal de 10 anys.

L’informe presentat aquesta tarda és el primer de seguiment des de la declaració de l’emergència sanitària per part de l’Ajuntament. El document avisa que el clima barceloní es caracteritzarà durant les properes dècades per “uns estius més llargs i calorosos que escurçaran la primavera i la tardor (…) i uns hiverns molt més suaus”. També adverteix dels canvis que experimentarà la ciutat: el nivell del mar podria augmentar mig metre fins a finals de segle i la temperatura podria pujar 6,5 graus d’aquí al 2100.

“El coronavirus ens permet explicar la magnitud dels objectius del canvi climàtic i el tipus de transformacions que s’hauran de fer”, ha expressat el regidor d’Emergència Climàtica. El que també ha fet el coronavirus és capgirar la mobilitat a Barcelona, ja que l’ús del transport públic es troba amb prou feines per sobre de la meitat del que era abans de l’estat d’alarma i el del vehicle privat ja està pràcticament recuperat del tot. El que ha canviat després del confinament, ha celebrat Badia, és la utilització de la bici, que ha augmentat. Sobre mesures reclamades per entitats ecologistes com ara el peatge urbà, Badia ha afirmat que “està en estudi”.

Unes 150 morts cada any per la calor

La regidora de Salut, Gemma Tarafa (Barcelona en Comú), ha posat en relleu la incidència de la calor en la mortalitat a la ciutat. Així, ha precisat que, entre 1992 i 2015, unes 150 persones van morir per l’efecte de la calor a la capital catalana, segons una estimació de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), formada pel consistori barceloní i la Generalitat de Catalunya. “Aquestes xifres mostren que la calor no té un impacte menor”, ha alertat Tarafa.

En la presentació de l’informe de seguiment també han comparegut el gerent de Medi Ambient, Frederic Ximeno, i la directora de Salut Ambiental de l’ASPB, Elisenda Realp. “Tot allò que fem ara per a la reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle no tindrà un efecte immediat”, ha recordat Ximeno, per afegir que, malgrat tot, és “imprescindible començar a treballar ara”.

Més informació

Nou comentari