Tallers col·lapsats i botigues sense existències: el furor per la bici arrasa després del confinament

L'augment de la demanda després del confinament arriba al 400% en alguns comerços

L’aspecte actual de Bicisport difereix, i molt, del que tenia abans del confinament. Aquesta botiga i taller de bicicletes ubicat a l’avinguda dels Quinze número 25, a Vilapicina i la Torre Llobeta (Nou Barris), rep els clients amb un avís: “Taller col·lapsat”. El missatge es pot llegir des de fa setmanes en un cartell a la porta d’entrada de l’establiment. L’interior també mostra una imatge oposada a la que tenia abans de la pandèmia. “Tot això estava ple de bicis”, comenta la Montse, treballadora del local, assenyalant un espai buit on es poden comptar menys de 10 vehicles. “No ens queden bicis, no en tindrem fins al setembre o l’octubre”, admet el propietari, Jordi Marimon.

La seva situació és conseqüència del furor que fa la bici entre els barcelonins des que van prendre de nou els carrers. Als tallers –un d’ells especialitzat en suspensions– de Bicisport només accepten bicis comprades allà perquè sinó deixarien “abandonats” als seus propis clients a causa de la nova demanda. Fa setmanes que tenen el taller principal ple a vessar i encara tenen una llista d’espera d’unes 60 persones. No donen a l’abast, malgrat que han contractat dues persones més després de l’estat d’alarma. El mes passat van vendre un 250% més de bicis que el juny de l’any anterior. “Mai n’havíem venut tantes”, celebra el propietari de Bicisport. Els resultats han estat tan bons que tot l’equip ho ha celebrat amb un dinar, explica.

Un cartell avisa des de fa setmanes que el taller de Bicisport està “col·lapsat” / A. L.

El negoci de Nou Barris és el cas paradigmàtic d’una tendència al sector ciclista, que ha vist com la pandèmia impulsava la demanda. “És molt bo el que està passant, m’emociona molt”, valora el president del Gremi de Comerciants de Bicicletes de Catalunya, Creu Agustina. Xifra l’augment de vendes arreu del país en un 30% respecte a abans de l’emergència sanitària. El nombre de bicis als tallers ha s’ha incrementat en un 50%, afegeix. “A Barcelona hem notat un augment especial de venda i circulació”, apunta Agustina.

Les dades de l’Ajuntament de Barcelona van en la mateixa direcció. El Bicing té ara 6.000 usuaris més, en comparació al volum d’abans de la reclusió forçada per la pandèmia. Fonts municipals aprofundeixen que l’ús de la bici s’ha recuperat pràcticament del tot i és gairebé el mateix que abans de l’aturada per l’emergència sanitària. Segons dades municipals, la utilització d’aquest vehicle va arribar al pic el 6 de juny, amb un increment del 54% en la utilització de carrils bici respecte del 2 de mar previ al confinament. L’última dada disponible, del 22 de juny, mostra que l’ús actual dels carrils bici és el mateix que abans de la quarantena.

La bici ha fet tant de furor que alguns veuen, fins i tot, complicat trobar-ne una. “Ara mateix comprar-se’n una està difícil”, sosté el fundador de Freeel, Dani Tizón. La seva empresa fabrica i ven bicis elèctriques plegables, un dels models amb més d’èxit des del confinament, segons Creu Agustina. L’increment de la demanda des del 4 de maig, quan van reprendre l’activitat, ha estat del 400%, segons posa en valor Tizón. La dificultat per trobar una bici actualment, però, no respon únicament a l’augment de la demanda.

Un dels tallers de Bicisport / A. L.

A l’espera de la producció xinesa

Si bé al taller de Bicisport estan “desbordats”, la venda de bicis està frenada després del pic de demanda. Tant Dani Tizón com Jordi Marimon esmenten el mateix obstacle per a la venda de noves bicis i material: l’aturada a la Xina. La hibernació econòmica al gegant asiàtic –el país rei en exportació de bicis– provocada per la pandèmia va aturar la producció i encara no s’ha recuperat l’abastiment. “En tres setmanes ens quedarem sense estoc”, reconeix Tizón, que avisa d’una gran dificultat per trobar peces de recanvi. “No arribem a fabricar tot el que reclama la demanda”, afirma el fundador de Freeel.

“Totes les bicis tenen components de la Xina”, precisa el propietari de Bicisport. La Montse revisa en un ordinador la llista de comandes que han fet de peces de recanvi, que arribaran al llarg de l’estiu. Fins llavors, l’abastiment no està assegurat. “No tenim bicis: ni a Europa, ni a Catalunya, ni a Barcelona”, resumeix el president del gremi, Creu Agustina. Lamenta també que les botigues petites són les que més estan patint la falta d’existències a la Xina.

El perquè

Hi ha diversos motius que, segons les fonts consultades, permeten entendre el perquè del boom de la bicicleta a Barcelona. L’enginyera tècnica d’obres públiques i membre de la junta de la Societat Catalana d’Ordenació del Territori (SCOT) Nel·la Saborit opina que l'”aposta” de les administracions com el consistori barceloní o l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha animat més usuaris a sumar-se al ciclisme urbà. A l’Acord per a una nova mobilitat metropolitana de l’AMB, l’ens es fixa l’objectiu de construir 70 quilòmetres de xarxa de carrils bici a l’àrea metropolitana, crear un pla d’ajudes per a la compra o lloguer de bicis i augmentar els carrils 30, entre d’altres mesures. A més, l’Ajuntament de Barcelona ha anunciat la creació de nous carrils bici, alguns tan esperats com el que recorrerà el carrer Aragó o el que ja creua l’Eixample de punta a punta.

La “por” al transport públic també pot haver portat alguns a passar-se a la bici, amb la qual és més fàcil assegurar la distància de seguretat i prevenir contagis. Hi està d’acord Creu Agustina, que considera la “dificultat” de mantenir la separació al metro o al bus com un dels punts a favor de la bici després del confinament. L’augment dels carrils bici i la dificultat de moviment per als cotxes, cada vegada més acorralats a ciutats com Barcelona, són també arguments que expliquen el furor que fa la bici.

Tot i que Saborit no creu que la pandèmia hagi estat determinant per als canvis en la mobilitat de Barcelona, el propietari de Bicisport considera que sí que hi ha tingut a veure. “Hi ha molta gent disposada a canviar d’hàbits”, assegura. Així, exemplifica que “abans anar estret al metro era normal, però ara es veu perillós”. També posa en valor que la bici està “de moda” i que les primeres setmanes de desconfinament són, en part, responsables d’aquesta nova tendència. “Al principi només es podia sortir a caminar, fer esport o amb la bici”, recorda. El president de l’associació de promoció de la bici Bicicleta Club Catalunya (BACC), Carles Benito, celebra també l’augment de la presència de bicis a Barcelona.

Malgrat el “taller col·lapsat” i la “llàstima” per haver de negar l’atenció a clients que no han comprat la bici a Bicisport, a aquest negoci de Nou Barris estan exultants. Marimon demana ajuntar els 10 treballadors que estan a la botiga –en total en són 11 però un d’ells no està al local– per fer una foto d’equip i mostrar que estan molt ben avinguts. “Estem en un núvol”, confirma Marimon.

La plantilla de Bicisport: “Estem en un núvol” / A. L.
Més informació

Nou comentari