Nova pugna per convertir en carril bici un túnel d’emergències de Collserola

El projecte Bikevidrera s'ha colat als pressupostos participatius de l'Ajuntament de Barcelona | Els impulsors proposen que la capital catalana pagui l'adaptació de la galeria d'evacuació

“Aquesta és la nostra”. Després d’anys de perseguir el seu objectiu, els impulsors del projecte Bikevidrera han vist en els primers pressupostos participatius de l’Ajuntament de Barcelona l’oportunitat decisiva. Un d’ells, Jaume Carné, explica que la iniciativa consisteix en habilitar com a carril bici una galeria de serveis paral·lela als túnels de Vallvidrera per connectar Barcelona i el Vallès. La proposta es troba ara en la fase de cribatge dels procés participatiu, però l’empresa concessionària dels túnels i experts en infraestructures adverteixen que la galeria està en ús i és imprescindible en cas d’accident.

Entrada del túnel de serveis on s’instal·laria el carril bici per connectar el Vallès i Barcelona / A. L.

“En un moment en què s’ha de començar a repensar la mobilitat metropolitana, adaptar un túnel ja existent per a un ús ecològic i sostenible té tot el sentit del món”, arrenca el document de presentació de Bikevidrera. El projecte de moment ha passat a la segona fase de les set de què consten els pressupostos participatius, una eina que permet a ciutadans i entitats proposar de quina forma s’han d’invertir una petita part dels diners municipals.

Jaume Carné, arquitecte i membre de la plataforma Bikevidrera, comenta al TOT Barcelona que han aprofitat la quarantena per redactar el document necessari per presentar el projecte a la votació popular. “El món ciclista està encantat”, celebra. La seva proposta passa per aprofitar un túnel contigu als carrils de cotxes, que s’utilitza per a tasques de manteniment i per a emergències, per convertir-lo en una passarel·la per a bicis.

El túnel que es vol reciclar té 2,5 quilòmetres i es podria condicionar amb una “millora dels sistemes d’il·luminació” i amb “sistemes de seguretat i senyalització”, segons el document de presentació de la iniciativa. Quant als beneficis del carril, els impulsors defensen que “la connexió beneficiarà la salut de ciutadanes i ciutadans”. De la mateixa manera, sostenen que el trajecte en bici entre Sant Cugat i Barcelona, d’una hora i quart segons càlculs de Google Maps, es reduiria a un terç. Per exemple la connexió en bici entre la Casa Orlandai i el centre cívic l’Elèctric passaria de 44 a 14 minuts, segons Bikevidrera.

Tot i que el túnel està perforat i amb poques adaptacions seria funcional, la connexió per a bicis en la boca sud dels túnels de Vallvidrera –la que dona a Barcelona– necessitaria obres considerables. Es tracta, segons reconeix Jaume Carné, d’un escull que infla el pressupost del projecte, xifrat en un total d’1,5 milions d’euros.

La solució que proposa Bikevidrera és construir una passarel·la elevada per sobre dels cotxes que accedeixen als túnels per l’entrada sud. D’aquesta manera els ciclistes podrien entrar al carril bici del túnel des del carrer Granados, al barri de Sarrià (Sarrià-Sant Gervasi). Aquesta passarel·la costaria un milió d’euros, segons Carné, i està inspirada en un pont per a ciclistes que hi ha a Copenhagen.

Connexió hipotètica entre el carrer Granados i el carril bici dels túnels de Vallvidrera / Bikevidrera

A diferència de l’accés sud, a l’altra banda dels túnels les modificacions necessàries serien menors. La sortida del túnel de serveis al costat Vallès dona al lateral dels carrils de cotxes i connecta, mitjançant una rampa, amb el sostre dels túnels. Allà es podria unir el carril bici amb un carrer que va en paral·lel a la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) en sentit Vallès.

La rampa que connecta el que seria el carril bici amb la part superior dels túnels / A. L.

El projecte Bikevidrera va néixer el 2016. Va ser Jaume Valldeperas, fundador d’una empresa de tours en bici per Barcelona, el que va gestar la idea i qui la segueix impulsant. Des que es va posar sobre la taula per primera vegada, però, Bikevidrera s’ha topat amb un important impediment: el túnel encara avui segueix en ús per a emergències.

El túnel que es vol fer servir s’utilitza per a emergències

Fonts de Túnels de Barcelona i Cadí, l’empresa concessionària de la Generalitat de Catalunya per a l’explotació dels túnels de Vallvidrera i Cadí, responen a aquest diari que “l’ús de la galeria d’evacuació per una activitat lúdico/esportiva oberta a la ciutadania en general no es considera compatible amb l’explotació del túnel”.

Així, tanquen la porta a Bikevidrera argumentant que el túnel de serveis que s’hauria d’habilitar serveix com a sortida d’emergència en cas d’accident. Segons recorden aquestes fonts, la directiva europea 2004/54 estableix que els túnels amb una longitud superior a 1.000 metres i amb un índex de mitjana de trànsit diari (IMD) de més de 2.000 vehicles han de disposar de sortides d’emergència perquè els usuaris en puguin sortir. “En el cas del túnel de Vallvidrera aquesta funció la realitza la galeria d’evacuació”, puntualitzen fonts de l’empresa.

Nel·la Saborit, enginyera tècnica d’obres públiques i membre de la junta de la Societat Catalana d’Ordenació del Territori (SCOT), veu “impossible” la iniciativa perquè el carril bici se situaria en un túnel d’evacuació. “És fonamental per garantir la seguretat dels túnels de Vallvidrera”, afirma l’experta. Respecte a la passarel·la que passaria per sobre dels cotxes a l’entrada sud dels túnels, en canvi, creu que sí que seria factible.

La via intermèdia: compartir usos

Jaume Carné, de Bikevidrera, rebat que en poques ocasions s’ha fet servir el túnel com a sortida d’emergència. A més, obre la porta a la possibilitat que, en cas que sigui necessari, el carril bici es tanqui per atendre una emergència. Preguntats també per aquesta opció intermèdia, fonts de Túnels de Barcelona i Cadí no han contestat sobre una eventual compatibilitat d’usos.

La tanca que separa el que seria el carril bici del carrer paral·lel a la línia d’FGC / A. L.

El que sí especifiquen és que la galeria que es voldria convertir en via ciclista es fa servir “de forma diària” per a tasques de manteniment. Pel que fa a l’ús com a túnel d’emergència, traslladen que és “molt variable”, però que s’utilitza entre 3 i 6 cops cada any. Fonts de la companyia situen al 2016 l’última vegada que es van evacuar conductors a través de la galeria d’emergència a causa d’un “conat d’incendi”. També se’n va fer ús durant la nevada del 8 de març de 2010.

Amb tot, subratllen la importància de tenir lliure aquesta via de sortida: “La galeria ha d’estar disponible en tot moment ja que els accidents/incendis són imprevisibles”. Davant de la negativa de la concessionària, Jaume Carné expressa que la intenció dels impulsors és posar-se en contacte amb el propietari dels túnels de Vallvidrera, que és la Generalitat de Catalunya, per salvar l’escull. Tot i que confia en la viabilitat d’aconseguir finançament municipal, si finalment Bikevidrera no prospera als pressupostos participatius, Carné té clar que hi haurà noves oportunitats en el futur: “No ens preocupa, tenim una idea al cap i la tirarem endavant”.

Més informació

Nou comentari