Les multes de la Zona de Baixes Emissions començaran el 15 de setembre

Les furgonetes lleugeres, els camions i els autocars gaudiran d'una moratòria ampliada per seguir circulant-hi

Les multes de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) començaran a aplicar-se a partir del 15 de setembre, segons han anunciat el regidor d’Emergència Climàtica i de Transició Ecològica, Eloi Badia (Barcelona en Comú), que també és vicepresident d’Ecologia de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB); i el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda.

Així, a partir del 15 de setembre tots aquells vehicles que no disposin de distintiu perquè no hi tenen dret hauran de pagar sancions d’entre 100 i 500 euros. A partir d’avui i fins que entri en vigor el règim sancionador, Poveda ha anunciat que es reactivaran els avisos i cartes a infractors perquè estiguin informats de l’inici de les multes. Els vehicles sense distintiu no poden entrar a Barcelona entre les 7 i les 20 hores de dilluns a divendres.

Les multes haurien d’haver començat l’1 d’abril però, a causa de la pandèmia de la Covid-19, se’n va ajornar l’entrada en vigor. L’AMB havia plantejat en un document intern que es reactivessin un mes després del final de l’estat d’alarma, segons va publicar el TOT Barcelona. Finalment, però, el consens ha arribat al voltant del 15 de setembre.

Moratòries a alguns vehicles

El que també s’ha allargat són les moratòries per a vehicles d’algun tipus, que representen el 5,5% del parc tota, segons Badia. Així, els camions no s’hauran de renovar perquè contaminin menys fins al juliol de l’any que ve i els autocars i autobusos gaudiran d’un salconduit fins a l’1 de gener de 2022. Les furgonetes lleugeres, que són el 75% dels vehicles que gaudiran de moratòria, estaran exemptes de les multes fins a l’1 d’abril de l’any que ve.

Aquests mateixos vehicles, excepte les furgonetes lleugeres, podran, paral·lelament, instal·lar un filtre que redueixi les emissions que els farà aptes per circular a la ZBE. Ho ha aprovat la Direcció General de Trànsit (DGT) de l’Estat, segons ha traslladat Badia. Així doncs, els camions, els autocars i els autobusos podran afegir un filtre homologat per la DGT per, més enllà del temps de moratòria, seguir circulant per Barcelona. Els cotxes, motos i furgonetes lleugeres no ho podran fer.

Fomentar el teletreball i la flexibilitat d’horari d’entrada a la feina

La directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, Mercè Rius, ha apuntat que, a més de renovar flotes de vehicles perquè siguin menys contaminants, “cal intentar reduir l’obligació de desplaçaments”. En aquest sentit, ha esmentat l’opció que les empreses implantin el teletreball i que flexibilitzin l’horari d’entrada a la feina. Aquesta possibilitat la contempla ja l’Ajuntament de Barcelona, que impulsa un pacte laboral per animar el sector empresarial a apostar pel treball a distància i a l’entrada a l’oficina escalonada.

Rius també ha aprofitat la roda de premsa per dir que la Generalitat estava en desacord amb l’AMB pel que fa a algunes moratòries, ja que hauria volgut que fossin de més temps. La directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic ha esmentat el soroll com un dels problemes que comporta el trànsit privat i que, durant la pandèmia, ha estat menys present a la ciutat.

Quant a l’ús dels diversos mitjans de transport durant el desconfinament, Badia ha xifrat en un 20% l’augment màxim que s’ha experimentat en l’ús de la bici en alguns moments. Amb tot, tant Poveda com Badia han expressat la seva preocupació per la reducció de l’ús del transport públic. “Hem d’utilitzar el transport públic i perdre la por inicial”, ha demanat el vicepresident d’Ecologia de l’AMB.

Més informació

Nou comentari