L’AMB proposa data per a l’inici de les multes de la Zona de Baixes Emissions

Un document a què tingut accés el TOT Barcelona planteja que comencin un mes després del final de l'estat d'alarma

La nova normalitat inclourà una mesura metropolitana que havia d’entrar en vigor pocs dies després de l’esclat de la Covid-19: les multes de la Zona de Baixes Emissions (ZBE). L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), una de les administracions implicades en l’entrada en marxa de les restriccions al trànsit més contaminant que afecten a Barcelona, Cornellà, Sant Adrià, Esplugues i l’Hospitalet, ha elaborat un document en què proposa les pautes a seguir en la mobilitat que vindrà després de la crisi del coronavirus. En el text, a què ha tingut accés el TOT Barcelona, planteja l’entrada en vigor de les sancions “un mes després de la finalització” de l’estat d’alarma.

Portada del document ‘Acord per a una nova mobilitat metropolitana’ / TOT Barcelona

El final de l’estat d’alarma podria arribar tan d’hora com el 7 de juny, que és quan venç la cinquena pròrroga aprovada al Congrés dels Diputats el 22 de maig. Si el govern de Pedro Sánchez no aconseguís els suports necessaris per estendre l’estat d’alarma per sisena vegada, circular amb un cotxe massa contaminant per la ZBE podrien ser sancionat ja a principis de juliol.

El document, titulat ‘Acord per a una nova mobilitat metropolitana’ i dividit en quatre eixos d’actuació, estableix com una de les prioritats el desplegament previst de la ZBE. L’objectiu, explicita el text, és “evitar retornar a una situació respecte de la qualitat de l’aire com era habitual en l’àmbit metropolità”.

El calendari que cita el document de l’AMB per a la ZBE és una “primera proposta”, que ara està en mans dels 36 ajuntaments de l’AMB per fer canvis. L’acord s’aprovaria, “probablement”, al consell metropolità del juny. Així doncs, les mesures que recull el document encara estan subjectes a canvis i el govern d’Ada Colau podria fer valdre el pes de la capital per endarrerir o avançar l’entrada en vigor. El text data del 7 de maig i va ser coordinat per l’Àrea de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB i redactat per Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB).

Fragment del document en què parla de les multes de la ZBE / TOT Barcelona

“A partir d’ara treballarem per consensuar-la encara més amb un ampli suport i perquè s’aprovi definitivament. I, sobretot, per implementar el màxim nombre de mesures amb celeritat”, exposa el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, en una nota de premsa de l’AMB.

Una data ja proposada pels ajuntaments

Fonts de l’AMB matisen a aquest diari que el document “simplement” constata que els ajuntaments van suspendre l’entrada en vigor de les multes fins a un mes després de l’estat d’alarma. Als respectius decrets d’alcaldia havien fer constar alguna data orientativa per a l’ajornament i van triar aquesta, encara que no la van anunciar públicament. En aquest sentit, l’AMB subratlla que “encara no s’ha anunciat” quan començaran les multes. Si el document s’aprova tal com està, els consistoris avalaran l’inici de les multes un mes després de la fi de l’estat d’alarma. No obstant, insisteixen fonts de l’AMB, les propostes del document encara s’han de “consensuar”.

L’Ajuntament de Barcelona va establir mitjançant un decret d’alcaldia la suspensió temporal de les multes de la ZBE, que havien de començar l’1 d’abril. El text, datat del 18 de març i signat pel secretari general del consistori, Jordi Cases, és un ban una ordre que dicten les autoritats que, segons consta al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOPB), estarà vigent fins un mes després del final de l’estat d’alarma. La data coincideix amb la que estudia l’AMB perquè entrin en vigor les sancions al trànsit més contaminant.

Fonts municipals descriuen la vigència del ban, coincident amb la proposta de l’AMB, com una “formalitat”. És a dir, que calia posar una data de finalització al ban perquè tirés endavant l’ajornament. “A la pràctica s’està treballant per tenir un calendari concret. Estem en converses i quan es tanqui ho explicarem”, apunten portaveus del govern d’Ada Colau, que no vol avançar el seu posicionament sobre la idoneïtat del termini d’un mes. “La data [del règim sancionador] es tanca conjuntament entre l’AMB i els cinc municipis i és el que s’està preparant”, insisteixen.

En la comissió d’Urbanisme del 19 de maig, el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia (BComú), ja va respondre al regidor del PP Óscar Ramírez que no s’ha de fer cap “pas enrere” amb el règim sancionador de la ZBE. El representant popular va proposar que les multes s’ajornessin fins al 31 de desembre de l’any que ve. Badia s’hi va negar, però va admetre que calia ajustar terminis: “Evidentment haurem d’adaptar el calendari”. Tot i així, va matisar que rebutjava un ajornament tan “general” i que calia “treballar” més en aquest sentit. No va oferir noves dates ni tampoc va esmentar el termini d’un mes que consta al ban.

Subvencions per renovar els vehicles professionals

A més de les multes, però, l’AMB proposa impulsar una línia de subvencions per facilitar la “distribució de mercaderies sostenible”. Així, l’ens metropolità recorda que el gener de 2021 s’acaba la moratòria per a vehicles professionals i de mercaderies i, per tant, d’aquí et mesos també patiran les restriccions de la ZBE. L’AMB posa a disposició 1,2 milions d’euros anuals per a subvencions que serveixin per renovar el parc de vehicles contaminants que es fan servir per al transport de mercaderies. “S’estima que permetran renovar cada any entre 400 i 600 vehicles”, calcula el document.

“El descens de la mobilitat ha comportat una millora de la qualitat de l’aire sense precedents”, indica el document. “Es constata un descens de les emissions de Black Carbon de fins al 75% i els nivells de partícules han disminuït a un ritme menor, amb descensos de fins al 25%”, afegeix. Finalment, l’AMB situa la sortida de la crisi com “una bona oportunitat” per “accelerar la transició cap a la mobilitat sostenible”.

Més informació

Nou comentari