Les famílies vulnerables se salven durant un any de les restriccions per contaminació

El govern municipal ha incorporat el 45% de les al·legacions rebudes i aprova un text retocat amb el vot en blanc de tota l'oposició | Preveu aprovar l'ordenança al ple amb els vots de Valls i d'ERC

L’ordenança sobre la Zona de Baixes Emissions (ZBE) inclourà finalment una moratòria d’un any per a famílies vulnerables. El text modificat, que aquesta tarda s’ha aprovat a la comissió d’Urbanisme amb el vot en blanc de tota l’oposició, ha incorporat el 45% de les 1.815 al·legacions presentades per 130 persones físiques i jurídiques, segons han informat al matí la tinent d’alcaldia Janet Sanz i el regidor Eloi Badia. L’ordenança s’haurà d’aprovar de forma definitiva al ple del 20 de desembre perquè pugui entrar en vigor el proper 1 de gener.

Una de les al·legacions que ha acceptat el govern és la d’ERC sobre famílies amb rendes baixes. Per tal de tenir dret a l’any d’exempció, el propietari del vehicle contaminant haurà d’acreditar que ingressa menys de 600 euros mensuals i que necessita el cotxe per treballar. Els autònoms seria un dels casos de persones que podrien sol·licitar tenir accés a aquesta exempció, segons ha expressat Badia. La forma amb què demostraran la necessitat del vehicle encara està en estudi, tal com ha explicat el regidor de Mobilitat d’ERC, Max Zañartu. 

[r:1]

Més excepcions

Després del període d’al·legacions, la llista de vehicles “singulars” que poden accedir a la ZBE malgrat ser contaminants ha augmentat. En concret, 10 tipus de vehicles s’han sumat als que tenen dret a circular per Barcelona a banda de les restriccions. Es tracta d’unitats mòbils de ràdio i televisió, vehicles taller o laboratori, vehicles adaptats per a la venda o exposició de llibres, els condicionats per a la venda d’articles, grues d’arrossegament o d’elevació, vehicles per a fires, formigoneres, vehicles destinats al rec asfàltic i els que fan línies de senyalització del sòl. 

Altres casos que gaudiran d’excepcions seran els vehicles contaminants que siguin de persones amb mobilitat reduïda, que han de passar controls mèdics periòdics i persones amb malalties que els impedeixen fer ús del transport públic, com la sensibilitat química. El govern municipal preveu que comptarà amb els vots de Manuel Valls i d’ERC per aprovar l’ordenança en el ple del 20 de desembre. 

Les sancions, a partir de l’1 d’abril

Pel que fa a les sancions, i tal com va explicar Badia fa uns dies, la multa per a infraccions lleus ha baixat dels 200 euros que es contemplaven en un primer moment als 100. Aquestes infraccions són les que podrien cometre vehicles lleugers, com ara els cotxes particulars i les motos, per circular per la ZBE en horari restringit sense tenir permís per fer-ho. La mateixa infracció serà considerada greu i sancionada amb 200 euros si es produeix durant un episodi de contaminació. Una altra infracció greu serà les que puguin cometre vehicles pesants per entrar a Barcelona sense tenir permís, i serà de caràcter molt greu i sancionada amb 500 euros si ho fan en episodi de contaminació.

Els vehicles no han de portar obligatòriament cap distintiu. L’etiqueta, això sí, permet a la Guàrdia Urbana identificar més fàcilment els vehicles i comprovar de forma ràpida si poden accedir a la ZBE o no. Els vehicles amb etiqueta 0, Eco, C o B són els que poden accedir a Barcelona, a més dels que gaudeixen d’excepcions. Les restriccions s’apliquen de dilluns a divendres –sempre i quan siguin laborables– de 7 a 20 hores. 

En cas que un cotxe accedeixi a la ZBE en horari restringit i s’hi estigui una estona, rebrà una segona multa passats 90 minuts des del primer accés. “Hem calculat el temps que es necessita per creuar Barcelona i són 90 minuts”, ha dit Badia.

ERC treu pit de la moratòria

El regidor de Mobilitat d’ERC, Max Zañartu, ha celebrat que una de les al·legacions que el govern municipal ha acceptat ha estat “l’exempció social”. Aquesta excepció consisteix a afegir una moratòria d’un any per a cotxes, motos o ciclomotors de famílies amb ingressos mensuals de menys de 600 euros. El regidor republicà ha especificat que, per tal d’eximir el seu vehicle, les famílies hauran d’acreditar que necessiten el vehicle per a la feina. Sobre la forma amb què es demostrarà la necessitat de vehicle per treballar, Zañartu ha admès que s’està estudiant de quina forma es farà. 

Sobre el posicionament d’ERC en l’aprovació de l’ordenança al ple del 20 de desembre, Zañartu ha avançat que la “facilitaran”. Respecte als vehicles que se salvaran gràcies a la moratòria d’un any, Badia ha calculat que podrien ser uns 2.000, tot i que ha reconegut que és un nombre aproximat. Per contra, Zañartu ha afirmat que en seran “menys de 6.000”. Els interessats en l’exempció social hauran de demanar-la a través del registre municipal de vehicles, un tràmit que ERC creu que frenarà algunes famílies.

“Volíem fer saber que les famílies vulnerables no han de pagar els plats bruts”, ha aprofundit Zañartu. El regidor ha expressat que ERC considera la ZBE “insuficient” i que les restriccions han d’avançar de forma progressiva. 

L’oposició critica les presses del govern

A la comissió d’Urbanisme els 5 grups de l’oposició han pogut expressar les seves reticències sobre el text definitiu de l’ordenança. Francina Vila (JxCat) ha trobat a faltar “estudis d’impacte real” sobre emissions, sobre transport públic i sobre el mercat laboral, així com “més sensibilitat” cap als vehicles clàssics i les motos. Badia li ha respost que “no hi ha marc legal” al que aferrar-se perquè la DGT “no distingeix entre un vehicle antic i històric” a través d’un catàleg de models clàssics per exemple. “Qualsevol podria demanar l’exempció”, ha argumentat el regidor.

Celestino Corbacho (Cs) ha obert la porta a modificar l’ordenança al cap d’un any i s’ha queixat que el govern “no ha acceptat ni una” de les al·legacions del seu grup. “Algunes eren de sentit comú!”, ha ironitzat, assenyalant que la DGT recomana sortides i entrades esglaonades quan hi ha ponts o vacances i ells demanaven que la restricció s’acabés abans de les 20h els divendres.

Òscar Ramírez (PP) ha criticat que només se’ls ha acceptat la petició d’eximir de la restricció als pacients de tractaments periòdics, mentre que Eva Parera (BpC) ha agraït que a ella sí que li han acceptat propostes de canvi però ha demanat també “flexibilitat per poder remodelar l’ordenança” al cap d’un any. Així, ha assenyalat que li preocupa l’impacte sobre els petits tallers mecànics de barri i l’oportunitat perduda per reconèixer les motos Montesa Impala com a patrimoni cultural de la ciutat.

Més informació

Nou comentari