Colau accepta la proposta d’ERC per eximir famílies vulnerables de les restriccions per contaminació

El govern municipal treballa amb els republicans una "exempció" de dos anys per als que no tenen alternativa al cotxe

El regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica de l’Ajuntament de Barcelona, Eloi Badia, ha anunciat que el govern municipal treballa amb ERC un “element social” per ajudar tots aquells que s’han de canviar el cotxe a causa de les restriccions per contaminació que entren en vigor l’1 de gener per la Zona de Baixes Emissions (ZBE). 

Aquest “element” és, segons han concretat fonts d’ERC i ja va explicar el regidor republicà Jordi Coronas, una “exempció” de dos anys per a les famílies amb rendes baixes perquè no s’hagin de canviar el cotxe. Aquesta excepció s’aplicarà a aquelles famílies que no tinguin “alternativa” al cotxe per als seus transports diaris. Els republicans ho han plantejat com a part de les al·legacions a la ZBE, i el govern de Colau i Collboni ha acceptat estudiar la idea.

Les famílies que tindrien dret a aquesta mesura excepcional serien aquelles que tenen cotxe i que l’utilitzen per treballar, entre d’altres. Segons va explicar el regidor d’ERC Max Zañartu, un exemple seria una família que fa servir el vehicle per a activitats “multiservei” i que, per exemple, ha de desplaçar-se entre polígons industrials cada dia. Dels 80.000 usuaris de cotxe que viuen per sota de la renda mínima, 6.000 podrien tenir dret a l’excepció, segons xifren fonts d’ERC. Tot i així, cada cas s’hauria d’estudiar després que la família demanés l’exempció. Les mateixes fonts detallen que s’estan estudiant formes d’implementar l’exempció. 

[r:1]

Ho ha dit en una entrevista a Els Matins de TV3, on ha detallat que fins divendres es poden afegir al·legacions. Algunes de les presentades fins ara són les de JxCat, que demana una moratòria de dos anys per a les motos, o les dels vehicles històrics, que demanen excepcions per poder seguir circulant. 

Badia ha demanat a l’Estat que reguli perquè circular en vehicles contaminants no només pugui comportar una sanció sinó també la retirada de punts del carnet. El regidor ha indicat que, per fer-ho possible, cal que el govern espanyol reguli les sancions agreujades per motius de salut.

Pel que fa a les sancions, Badia ha recordat que la multa mínima per incomplir les restriccions ha baixat de 200 a 100 perquè la Direcció General de Trànsit (DGT) no contempla un agreujant per afectar la salut de les persones. A més, ha puntualitzat que les sancions no es començaran a aplicar fins a l’1 d’abril. 

Quant als efectes de la mesura, el regidor de Transició Ecològica ha xifrat en 50.000 els vehicles que deixaran de circular per Barcelona des de l’1 de gener. Aquest nombre podria arribar a 100.000 a partir de 2021, any en què s’afegiran les últimes restriccions que contempla la ZBE. Malgrat tot, un estudi del consistori admet que les restriccions que entraran en vigor al gener són insuficients per complir amb els límits de la Unió Europea (UE), tal com va publicar en primícia el TOT Barcelona

Filtres per adaptar els cotxes contaminants

Sobre la possibilitat que la DGT permeti afegir filtres als cotxes per adaptar-los als límits de contaminació, Badia ha explicat que, de moment, aquesta opció només és vàlida per a vehicles pesants. Tot i així, ha dit que la DGT estudia de quina forma es podria ampliar a cotxes particulars. Aquests filtres netegen els gasos que emeten els cotxes per fer-los menys contaminants i, així, adaptar-se per poder seguir entrant a Barcelona. 

El regidor ha xifrat en 100.000 les persones que han “desballestat” el cotxe i que es mouen en transport públic amb una T-verda, un bitllet que permet utilitzar el transport públic de forma gratuïta i il·limitada durant tres anys si abans la persona ha desballestat el seu cotxe sense etiqueta ambiental. 

Més informació

Comentaris

    JordiP 09/12/2019 12:31 pm
    Què passa amb els cotxes destinats a la mobilitat de persones amb discapacitat sensorial severa? Cecs, per exemple. Es poden presentar al·legacions? On i com? A part dels vehicles pesants i els Diesel, per qué no autoritzen la conversió a GLP o GNL dels vehicles anteriors al 2000? Sempre que les condicions tècniques del motor ho permetin, és clar.

Nou comentari