El Govern de la Generalitat ha acusat l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, d'”electoralista” per plantejar rebaixar el preu del transport públic, després que ho hagi demanat, en un anunci que ha fet al programa Els matins de TV3. Colau ha fet aquesta proposta enmig d’un període inflacionari mai vist en l’època recent, després de l’esclat de la covid-19 i la guerra a Ucraïna, factors que han provocat un alça dels preus del 9,8%, tal com ha publicat aquest dimecres l’Institut Nacional d’Estadística (INE), que cada mes actualitza l’índex de preus del consum (IPC) i detalla l’evolució del cost dels productes i serveis bàsics, com pugui ser el menjar, el lloguer, l’electricitat o el transport.
El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, s’ha desmarcat així de la proposta de l’alcaldessa de Barcelona, que ha posat considerat convenient rebaixar un 50% el preu de la T-Usual durant tres mesos, passant dels 40 euros actuals als 20 euros, en el cas que s’adquireixi el títol d’una zona. La mesura tindria un cost de 50 milions d’euros, segons Pugineró. “Demanaria a l’alcaldessa Colau que quan es fan aquest tipus de propostes es vingui amb el xec al darrere. Cal responsabilitat en el tipus d’anuncis de mesures que, a més, no ha de pagar ella”, ha afirmat el número dos de la Generalitat. Puigneró també ha lamentat haver conegut la proposta a través dels mitjans i ha recordat que el preu del transport públic ja es va congelar el darrer any.
“És una proposta política, no tècnica”, diu l’ATM
Colau ha assegurat que “seria molt positiu” rebaixar de forma “substantiva” durant tres mesos els títols de transport públic més usats, així com l’Estat ha subvencionat els combustibles. La mesura aniria en la línia del que ha fet Alemanya, que ha abaratit el cost dels desplaçaments en tren. En canvi, l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha respost a l’alcaldessa de Barcelona que es tracta d’una “proposta política, no tècnica”. Així ho han dit en declaracions a betevé.
“Podríem plantejar que el títol més utilitzat, la T-Usual, tingui una reducció important de preu durant tres mesos”, ha apuntat Colau, després d’haver-ho parlat la tinenta d’alcaldia del ram, Janet Sanz. Tot seguit ha advertit que aquesta suposada rebaixa caldria acotar-la i pactar-la amb la resta d’administracions públiques que formen part de l’ATM.
“Correspon a les administracions consorciades determinar-ne la implantació eventual” i, en qualsevol cas, cal una “compensació econòmica oportuna”, ha dit l’ATM a la televisió pública de la capital catalana. Aquest organisme públic està conformat per la Generalitat de Catalunya, en un 51%, i les administracions locals, en un 49%, on hi ha l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU).