Ajuntament, Generalitat i Àrea Metropolitana han anunciat una estratègia compartida per blindar la Zona de Baixes Emissions (ZBE) després de la demolidora sentència de dilluns del TSJC, que anul·lava l’ordenança per classista. En una compareixença conjunta després de reunir-se al matí, les institucions han anunciat que presentaran una “cadena de recursos” de cassació al Tribunal Suprem, al ritme que pugui assumir cada administració però coordinats per impedir que pugui executar-se la decisió.
El consistori de la capital i la Generalitat seran els primers en presentar els recursos, cadascú el seu. I properament els municipis metropolitans inclosos a la ZBE -L’Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Cornellà i Esplugues- també ho faran, quan rebin ells també sentència de la mateixa sala del TSJC, previsiblement en el mateix sentit que la dictada dilluns contra Barcelona. Tots els recursos seran “similars” perquè els 5 municipis han acordat “unitat d’acció”, ha exposat responsables de les diverses administracions. L’Àrea Metropolitana, en canvi, no pot presentar recurs perquè “no és administració actuant”.
Només presentar els recursos ja evita que la sentència sigui ferma, han defensat. No obstant, com ha avançat el TOT Barcelona, una de les associacions denunciants sol·licita ja l’execució cautelar de la sentència. El govern municipal tanca la porta a que aquesta petició pugui prosperar, perquè assegura que només s’aplicaria per evitar “un dany irreparable”, que al seu entendre és “la salut”. “No tindria sentit que [la sentència del TSJC] tingués cap efecte abans de la resolució definitiva del Tribunal Suprem”, ha dit la tinenta d’alcaldia Janet Sanz (BComú), que ha afegit que hi ha “converses amb el govern de l’Estat per veure com reforçar la resposta” catalana.
El govern d’Ada Colau s’ha esforçat en subratllar un cop i un altre la vigència de la restricció actualment: “La ZBE no ha caigut, no ens quedem sense ZBE”. “És vigent i entre tots la defensarem, la sentència el que ha fet és que totes les administracions anem encara més unides”, ha sostingut Sanz. L’argument jurídic central és que la sentència “obvia” tota la legislació de rang superior -catalana, espanyola i europea- que “obliga” Barcelona a crear zones de baixes emissions per reduir la contaminació. “Volem ZBE i la normativa ens hi obliga”, ha asseverat la tinenta d’alcaldia Laia Bonet (PSC).
Marc Sangles, director general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat, ha reiterat la voluntat del Govern català d’impulsar noves ZBE a tots els municipis catalans de més de 20.000 habitants, com es va anunciar fa 5 dies. “El dret a la salut és inalienable de qualsevol ciutadà, visqui on visqui del país, i cap sentència aturarà aquesta voluntat”, ha advertit. També ha anunciat que la consellera d’Acció Climàtica, Teresa Jordà (ERC), convocarà properament la primera reunió de la nova Taula de Qualitat de l’Aire de Catalunya, on participen els municipis candidats a tenir noves ZBE, per analitzar la situació creada per la sentència i espantar el fantasma de la inseguretat jurídica.
Eloi Badia, com a vicepresident de l’AMB, ha carregat contra la suposada discriminació de les classes baixes en què es fonamenta la sentència. “La normalitat de la gent amb menys recursos és no tenir vehicle!”, ha exclamat. Els qui volen seguir circulant amb un vehicle sense etiqueta ambiental tenint poder adquisitiu per renovar-lo, ha carregat, “estan fent un dany a sí mateixos i a la resta de gent”. “Si de cas aquesta mesura protegeix el dret a la salut de la gent amb menys recursos”, ha replicat.
Entre l’impacte positiu aconseguit per la ZBE, Sanz i Bonet han recordat que s’han reduït 600.000 desplaçaments de vehicles molt contaminants, el que ha contribuït a l’11% de descens del diòxid de nitrògen a la ciutat. També s’estima que s’han evitat 125 de les 1.000 morts prematures que cada any causa la contaminació segons l’Agència de Salut Pública de Catalunya.
El PSC rebutja restringir les etiquetes grogues
En una hàbil maniobra retòrica, la tinenta Laia Bonet ha aprofitat la defensa de la ZBE per marcar distàncies dels comuns sobre una ampliació de la restricció que afectés als vehicles amb el distintiu groc de la DGT. “Compartim que la transició ecològica ha de ser justa, per això vam establir moratòries i excepcions des del principi; i per això defensem que ara no és el moment d’incorporar els vehicles d’etiqueta groga”, ha deixat anar, al costat de Sanz i Badia. El PSC ja va sortir a demanar “tranquil·litat” amb nous vetos, després que Bcomú fes públic sobtadament que estudiava prohibir la circulació de més vehicles vells. Així, ha demanat “més temps” i “ser eficaços en la renovació de flotes”, amb ajudes de la Generalitat i l’Estat “que siguin realment decisives” per convèncer als propietaris de canviar el vehicle per un de menys contaminant, sobretot en el cas dels professionals.