El ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha protagonitzat aquest dimarts una visita a les obres de la Sagrera ben bé digna d’una pel·lícula de Berlanga. Després de 40 minuts de retard i un besamans en fila índia a les autoritats barcelonines i catalanes, el dirigent del PSOE s’ha enfilat al mirador de les obres i tècnics d’Adif li han explicat en quin punt estan. Ell ha atès la premsa per respondre sobretot preguntes sobre les negociacions d’investidura de Pedro Sánchez. Sobre la Sagrera, no ha donat ni dates noves ni cap compromís polític.
Visita del ministre de Foment, Jose Luís Ábalos, a les obres de la Sagrera / MMP
Els tinents d’alcaldia Janet Sanz, de BComú, i Jaume Collboni, del PSC, li han traslladat la urgència d’aquesta obra, que va estar gairebé quatre anys parada. També li han demanat reunió per pactar calendaris i pressupostos del conjunt d’infraestructures a la capital catalana, vitals per a la reducció de la contaminació i perquè tingui èxit real la nova Zona de Baixes Emissions. De moment no hi ha data per seure, tampoc.
Tot i venir amb les mans buides, han rebut al ministre representants de tots els estaments polítics. A més de Sanz i Collboni, acompanyats de la regidora Rosa Alarcón (PSC), hi han anat la flamant presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín (PSC), la delegada del govern Teresa Cunillera (PSC). Per part de la Generalitat no hi ha anat cap conseller, sinó el director general d’infraestructures de mobilitat terrestre, Xavier Flores (JxCat). També eren a la comitiva el senador Josep Lluís Cleries (PDECat) i el diputat Gerard Gómez del Moral (ERC).
Besamans al ministre de Foment, Jose Luís Ábalos, en la visita a les obres de la Sagrera / MMP
Ábalos ha declinat explícitament donar data de finalització de l’estació intermodal i ha respost als periodistes que és una obra per fases. Ha assenyalat que el full de ruta previst és col·locar les vies en direcció Mataró el 2020 i les vies direcció Granollers el 2021. Una informació que la mateixa Adif ja va donar al juliol, en detallar que les obres estan ara mateix al 40% d’execució. Donat que l’agost no és hàbil segons el conveni dels operaris, la situació ha canviat ben poc.
Els treballs avancen, doncs, segons el calendari ja anunciat i les properes passes que cal donar són sobretot polítiques. Falta licitar la nova estació de Sant Andreu Comtal, que ha sortit del paquet judicialitzat i ja pot tramitar-se. I també està pendent de concurs públic l’arquitectura interior de l’estació intermodal de la Sagrera, que Generalitat, Ajuntament i col·legis professionals reivindiquen que es redacti des de Catalunya. Tot i que se li ha preguntat per les dues coses, Ábalos no ha concretat cap previsió.
Estat de les obres de la Sagrera, el setembre de 2019 / MMP
Sanz ha defensat la necessitat de restablir la confiança en l’aposta de l’Estat per la Sagrera, més enllà de la cojuntura política a Espanya. “Li hem traslladat al ministre que calen compromisos per fer realitat l’estació de la Sagrera i que tingui una data i una concreció”, ha recalcat Sanz. Ábalos no l’ha sentit dient-ho, perquè havia d’agafar un AVE a Sants per marxar cap a una altra visita a Vandellós i, a causa del retard amb què ha arribat, ha hagut de marxar amb presses sense escoltar les declaracions dels polítics municipals. La tinenta d’Urbanisme ha celebrat que l’Estat hagi rescindit el contracte judicialitzat de l’estació de Sant Andreu Comtal, però ha pressionat per accelerar la tramitació: “Demostra una bona voluntat i una bona predisposició del ministeri i d’Adif, però necessitem que l’estació sigui una realitat a curt termini amb licitació i calendari concret”.
Sobre l’absència de data de finalització, ha defensat que més val ser prudents i ha recordat que l’exministre Íñigo de la Serna va prometre que l’estació de la Sagrera estaria acabada el 2020 i s’ha fet evident que era una data inviable. Ha prioritzat garantir que no s’aturarà l’actual ritme d’obres, a través d’un calendari “viable i factible” i de compromisos polítics “en les properes setmanes o mesos”. “Rodalies i estació de la Sagrera són dues infraestructures bàsiques per lluitar contra la contaminació i als veïns de Barcelona no ens pot afectar la convocatòria o no d’eleccions”, ha insistit.