Les places d’aparcament als barris perifèrics estan molt disputades aquest setembre. Els carrers de Vall d’Hebron o Zona Universitària fa anys que exerceixen de ‘park and ride’ extraoficial per a visitants recurrents de la ciutat que viuen a les comarques de l’entorn i no tenen bona alternativa en transport públic. Els conductors deixen el cotxe lluny del centre i acaben el trajecte en metro, per estalviar-se embussos i el cost d’un garatge. També recorren a aquesta estratègia els veïns no empadronats –estudiants, per exemple– que tenen cotxes vells i viuen en barris on els aparcaments privats són molt cars, com Gràcia.
Des d’aquest setembre ja no poden fer-ho: l’Ajuntament de Barcelona amplia l’Àrea Verda d’aparcament a 12 barris més. Entre ells hi ha la Vall d’Hebron, la Bonanova, Pedralbes, Provençals de Poblenou i la Verneda, zones freqüentades per aquest perfil de conductors visitants. Els veïns de l’entorn hi podran deixar el cotxe a un preu molt reduït –un euro a la setmana– però els visitants hauran de pagar les noves tarifes ambientals dels parquímetres, que poden arribar fins a 4,25 euros l’hora.
La nova política d’aparcament entra en vigor aquest octubre, però durant el mes de setembre la grua municipal s’ha emportat molts dels cotxes que hi havia per buidar les places i pintar l’asfalt amb les noves marques de color verd. Alguns dels afectats han exposat el seu cas a les xarxes i la seva indignació s’ha fet ràpidament viral. Segons han denunciat, la multa passa dels 300 euros.
Fonts municipals recorden que el canvi ja es va presentar al juny i que des del 24 d’agost operaris del consistori han penjat cartells grocs que adverteixen als conductors. El consistori argumenta l’expansió de l’Àrea Verda per “l’alta demanda” d’aquest aparcament regulat per part dels veïns empadronats. Detalla que actualment hi ha carrers amb les noves places ja pintades i d’altres que es pintaran els propers dies. En total seran 9.558 noves places per a cotxes i 3.186 per a motos.
L’Ajuntament admet que s’usava com a park and ride però recorda que són barris on els residents tenen pocs espais públics o privats on aparcar i que s’estaven quedant sense per l’increment de vehicles forans. Efectivament, entitats veïnals d’aquests barris han reclamat amb insistència els darrers anys més Àrea Verda. El govern Bcomú-PSC vol eradicar l’aparcament gratis a Barcelona abans de 2023: “L’objectiu és assolir la regulació pràcticament total de l’estacionament en superfície a tota la ciutat durant aquest mandat”, va anunciar al juny. El càlcul municipal és que això crearà fins a 55.905 places més d’Àrea verda o blava.
Barcelona té actualment 49.823 places d’estacionament regulat per a cotxes, sense comptar les places reservades per discapacitats o col·lectius especials. La gran majoria (38.817) són Àrea Verda genèrica –molt barata per a veïns i a preu normal per la resta–; una petita part (3.290) és Àrea Verda Exclusiva per a veïns –únicament per a residents–; i la resta (7.716) són d’Àrea Blava durant les hores diürnes –hi pot aparcar tothom pagant la tarifa completa–. A banda, hi ha senyalitzades 74.394 places per a motos i 9.575 per càrrega i descàrrega.
On dissuadeix més?
A més, el consistori apunta que la millor forma d’evitar contaminació és que els vehicles ja no entrin a la capital. L’ideal, pel govern d’Ada Colau, seria que fessin tot el trajecte en transport públic o almenys aparquessin als municipis de la segona i tercera corona, en indrets pensats per aquesta finalitat. Fonts municipals subratllen que el consens dels experts és que aparcar just a la porta de la ciutat no desincentiva prou i molts conductors ja acabarien el trajecte en cotxe.
En contra de la doctrina política del govern, la xarxa d’aparcaments municipals B:SM comercialitza uns tiquets per dies anomenats precisament Park and ride que conviden a entrar a Barcelona en cotxe i acabar el desplaçament en metro. Es poden usar als aparcaments del Fòrum, Rius i Taulet (Font Màgica), Sant Genís (Park Güell) i Marqués de Mulhàcen (Pedralbes). El de 7 dies costa 59,95 euros i permet usar qualsevol dels quatre aparcaments.
Assignatura pendent encallada
A dia d’avui Barcelona no té cap gran park and ride oficial i gratuït. La missió de crear-ne fa anys que la tenen encomanada l’Àrea Metropolitana de Barcelona –que també encapçala Colau– i la Generalitat de Catalunya, perquè requereix coordinar diferents consistoris i operadors. N’hi ha molts de projectats, però es fan realitat molt a poc a poc, en petit format i disseminats. Falta de coordinació entre administracions i sobretot l’alt preu del sòl a la primera corona frenen la implantació d’aquests estacionaments, mentre que la supressió de places gratuïtes avança molt més de pressa.
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) defensa els seus esforços per crear una xarxa d’aparcaments d’intercanvi, que cada vehicle pot usar fins a 24 hores consecutives. Fonts de l’ens supramunicipal asseguren que el servei té 3.400 usuaris actius (4.000 de registrats) però reconeix que els 7 aparcaments actualment operatius només sumen 325 places. Tres d’ells s’han estrenat aquest any i l’AMB preveu obrir-ne un 8è a la tardor al Centre Comercial Llobregat Centre, amb 100 places més. Per l’any vinent espera que obrir-ne 3 més: a l’estació de FGC de Sant Boi (130 places), a l’estació de Rodalies de Gavà (100 places) i a l’estació de Rodalies de Viladecans (100 places).
Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ha estat més proactiva que Renfe reservant espai a l’entorn de les seves estacions, però encara queda molta demanda sense atendre. En canvi, altres ciutats fa anys que han apostat molt fort per aquest recurs: per exemple, Madrid té 25 ‘park and ride’ al terme municipal i 70 a la Comunitat de Madrid, la majoria gratuïts.
El repte de la ZBE
El proper 15 de setembre entren en vigor les sancions de la Zona de Baixes Emissions, que impedirà circular als cotxes més contaminants dins de l’àmbit de les Rondes. Un estudi de la Fundació Creafutur, on participaven l’ATM, Trànsit, FGC i BSM, assenyalava fa mig any que el 54,3% de la ciutadania que accedeix a Barcelona en vehicle privat es plantejaria l’ús d’aquests aparcaments en cas de veure’s afectada per la ZBE. No obstant, un 57,6% reclamava construir més accessos viaris i aparcaments a Barcelona.
L’estudi també posava en evidència, però, que la mare dels ous és la millora del transport públic interurbà i que els dèficits de la xarxa de Rodalies frenen la reducció del parc automobilístic. El 59% dels enquestats deia que la principal raó per la que deixaria aparcat el cotxe és un salt substancial en el transport públic.
D’altra banda, fa un any i mig el RACC presentava una auditoria de 10 aparcaments ‘park and ride’ situats en estacions de tren metropolitanes, amb la vista posada a la ZBE. Alertava que eren insuficients per compensar l’augment d’usuaris de tren previst per als dies de restriccions: donava un “suspens” categòric a 7 dels 10 en infraestructura i un “aprovat just” als altres 3.